Ik heb een fout begaan.

We hebben een voorval gehad in de vriendinnengroep van de kant van mijn vriend. Ik heb samen met een paar andere meiden gepraat over ‘‘het oudste lid’’ van de groep. Zij is nu 29, maar gedraagt zich regelmatig nog heel kinderachtig…net een Queen Bee. Ze heeft écht twee kanten; aan de kant van de meiden is ze een onvoorspelbaar type dat alleen leuk is als haar pet goed staat, bij de jongens gedraagt ze zich als de toffe bier zuipende peer die zo lekker nuchter en gezellig is…wij weten wel beter.

Eén van de meiden waar ik mee gesproken heb is uit de school geklapt omdat ze helemaal klaar was met het gedrag van deze ‘‘Queen Bee’’. In haar woede heeft ze het hele verhaal flink uitvergroot waardoor de ramp alleen maar groter geworden is. Na veel gebel en excuses maken heeft iedereen het met iedereen bij weten te leggen. Op verjaardagen deden we weer gewoon gezellig tegen elkaar, dus de kou leek gelukkig uit de lucht. Ik heb nog steeds geen spijt over WAT ik gezegd heb, maar wel spijt van het feit DAT ik het gezegd heb. Ik heb mijn lesjes geleerd, houd de dingen voortaan voor me, al denk ik iemand nog zo goed te kunnen vertrouwen.

Ik snap dat ze teleurgesteld is en het voorval niet zomaar kan vergeten. Er is over haar gepraat, dat moet kut voelen. Na onze eerste confrontatie na het voorval appte ze nog dat ze het zo fijn vond dat het goed gegaan was en dat we echt vriendinnen zijn. Nou zegt dat woord vriendinnen mij weinig bij haar, maar okee, ik was al lang blij dat het weer goed was. Nu heb ik afgelopen weekend van iemand gehoord dat deze dame achter onze rug om nog steeds verhalen rond aan het zaaien is over dat voorval. Ik ben van mening dat zand erover ook daadwerkelijk zand erover betekent. En dus niet leuk en gezellig doen in ons gezicht, en vervolgens achter onze rug om hele andere dingen vertellen en problemen blijven oprakelen. Enerzijds kan het me geen zak schelen, dit meisje is nooit een vriendin van mij geweest omdat ik het een misselijk mens vindt. Ze speelt nu 100% slachtoffer en zet zichzelf weg als heilig boontje terwijl ze roddelt als de ziekte. Anderzijds wel, omdat ik het niet gewoon voor de vorm maar oprecht goed met haar heb willen maken en dacht dat dat ook het geval is.

Ik zit erover te denken om haar een mail te sturen, dat ik nog altijd een ongemakkelijk gevoel heb en gewoon merk dat de sfeer in de groep grilliger is. Dat ik dat jammer vindt en hoop dat ze zich er écht overheen weet te zetten. Ik weet alleen niet of dat zo’n verstandig is, en of het ook daadwerkelijk zinvol is aangezien ik gedaan heb wat binnen machten lag?

Ik zou met haar afspreken, niet bij iemand thuis maar wel ergens waar je rustig met jullie tweeën kan praten. Want mail/tekstberichten kan snel voor verkeerde interpretatie zorgen en dat is wat je juist niet wil.

geen mail sturen, gewoon naar haar toegaan en het uitpraten. Wees eerlijk tegen haar.

Je zou het inderdaad met haar kunnen bespreken. Maar aan de ene kant… Wat had je verwacht? Zoals je het beschrijft heeft jullie hele groep over haar geroddeld en ik snap dus wel dat ze er nog niet overheen is. Als één persoon die negatieve dingen OKE, maar je hele vriendinnengroep waar ze het waarschijnlijk ook niet van had verwacht? AU. Wel jammer dat ze zegt dat het vergeven was terwijl ze er blijkbaar nog wel mee zit. Maar misschien was ze bang om jullie anders kwijt te raken? Ze kon ook niet veel anders dan met jullie als gehele vriendinnengroep te breken lijkt mij… Ik zou er een kort en niet verwijtend gesprek met haar over hebben. Ik zou de nadruk niet leggen op het feit dat ze ZEI dat ze eroverheen is, maar dat klaarblijkelijk nog niet is. Ik zou de schuld op jezelf nemen, want jullie zijn wel degene geweest die hebben geroddeld. En ook al zijn deze dingen misschien waar, daar gaat het niet om. Zulke dingen hoor je naar mijn mening, als je goeie vriendinnen bent, ook gewoon op een normale en aardige manier aan die vriendin kenbaar te maken.