Ik heb een angst voor dorpen..

Oké, titel klinkt heeeul erg raar…
Maar ik ben dus bang voor dorpen.
Ik heb dit al heel lang maar heb het nooit serieus aan iemand verteld. Het begon in groep 8, we gingen op kamp. Ik heb een lichte vorm van heimwee, maar daar maakte ik me niet veel zorgen om en ik ging gewoon mee (het was ook nog eens verplicht). Toen we daar aankwamen (een dorp) voelde ik me meteen al ongemakkelijk. Ik kom uit een hele drukke stad en ik was dus gewend om drukte om me heen te hebben, en dat was hier dus niet zo. Het was er leeg, verlaten en er was veel natuur, wat je bij ons nauwelijks hebt. Ik vond het best wel eng maar ik hield me in. Ik heb me eigenlijk 5 dagen lang ongemakkelijk gevoeld daar. Vooral 's avonds, maar gewoon in de middag heb ik het ook. Zo leeg en verlaten…

Nu 5 jaar later is er niets veranderd, ik blijf een angst hebben voor verlaten plekken. Niet alleen dorpen maar ook afgelegen plekken bijv. industrieterreinen of plekken waar weinig huizen en veel natuur is. Bijna elk schoolreisje/kamp is wel in een dorp. Daarom ga ik niet mee als het niet verplicht is, ik moet gewoon drukte om me heen hebben. Veel winkels, pratende mensen, lichten, enzovoort. Die heb je in een drukke stad maar in dorpen niet. Ik zou echt nooit van me leven in een dorp willen wonen. Ik vind het best wel raar dat ik dit heb, mijn moeder zegt altijd voor de grap dat ik een nieuwe ziekte heb ontdekt. Ikzelf ben serieus, ik heb écht een angst voor dorpen en ik vroeg me af, zijn er hier meer mensen die zoiets hebben…

Ik kom niet uit een super drukke stad zoals Amsterdam ofzo, maar ik snap wel helemaal wat je bedoelt.
Als ik in zo’n dorp kom ben ik altijd zooooooo blij dat ik er niet woon. Ik vind het er altijd zo depressief uit zien. Kan me niet voorstellen om op zo’n plek te moeten wonen met niks om je heen behalve wat huizen, een school, 1/2 winkels en wat koeien :’) Het idee alleen al, verschrikkelijk.

Ik was vorige week onderin Zeeland op vakantie en het dorp waarbij ‘t bungalowpark lag was ook echt zo’n dorp wat bestond uit 1 straat met wat huizen hier en daar, 1 winkel, 1 oude brandweerkazerne en dan nog wat gebouwen. Brrr :’)

't is bij jou alleen wel een beetje extreem dat je d’r echt bang voor bent.

Ik woon in een dorp en ik vind het prima. :’)

Het is denk ik ook hoe en waarmee je opgroeit (:

Ik durfde eerst niet in steden te komen omdat ik juist echt van het platteland af kom. Maar daar kom ik nu ook gewoon. En dorpen eigenlijk met een groepje vriendinnen moet je fotos maken bij zo’n gebieden is juist gezellig! en het is ook mooi.

Ik heb dat juist een tijdje gehad voor steden, haha, toen ik jong was. Ik kwam uit een middelgrote stad trouwens. Maar dat was in een periode dat ik wekelijks 's avonds met m’n moeder door de stad moest lopen, en dan was het daar juist verlaten met hier en daar wat groepjes hangjongeren. Dat vond ik juist doodeng!

Maar ik begrijp het wel, ik vind verlaten plekken ook altijd wel een beetje creepy. Vooral als het donker is of doodstil.
Maar het kan nog veranderen! Het heeft ook heel erg te maken met je eigen stemming op dat moment. Als je de hele tijd op je hoede bent in zo’n buurt, voel je je heel anders dan wanneer je er gewoon loopt terwijl je heel ergens anders mee bezig bent.

Zet mij liever 'snachts in een donker bos neer met mijn hond dan snachts met mijn hond in een stad.

Ik weet niet wat voor dorpen jij kent, maar in dorpen kan gewoon evenveel lawaai zijn als in een stad, ligt er gewoon aan in wat voor wijk je woont. Als je in het centrum van een dorp woont heb je denk ik meer lawaai om je heen dan wanneer je in een buitenwijk van een stad woont.

Ik snap wel wat je bedoelt.
Ik woon zelf in Amstelveen (vlakbij Amterdam), en ik ben de drukte gewend. Maar mijn vriend woont daarintegen wel in een dorp. Ik ben graag bij hem, maar ik voel me daar niet op mijn gemak. Het is zo stil… en het spannendste wat er gebeurt is als er een vogel tegen het raam aanvliegt. Hun hebben sindkort nieuwe buren, en die komen uit de grote stad. Maar mijn vriend / zijn ma vinden hun zo erg vervelend omdat ze ‘’ schreeuwen ‘’ ect. Maar ik ben niet anders gewend… Dus ik snap je wel.

Haha dit inderdaad :’)

Ik ben bang voor steden omdat er altijd zo belachelijk veel gebeurd. Overal mensen, auto’s, fietsers, gebouwen, stoplichten. Het is altijd druk en ik ben dus altijd op mijn hoede in een stad. En dat slaat om in paranoia en dat slaat weer om in angst. Ik kan niet tegen drukte xd Heel fijn is dat als je studeert in hartje Rotterdam.

Dat sowieso

Ten eerste is Amstelveen niet echt een stad, maar het is inderdaad wel stad-achtig haha.

Ten tweede, ik woon zelf in een dorp, maar het is niet zo’n verlaten dorp met weilanden. Er zijn wel gewoon overal straten en auto’s en winkelcentra. Toch kan ik me heel goed voorstellen dat sommige dorpen nogal eng kunnen zijn als ze heel rustig zijn met alleen maar bos en boerderijtjes enzo. Ik weet niet, maar ik kan het me zo voor me zien, alsof er een heks woont in een verlaten gebied haha.

ik woon in een dorp echt dood saai en je kent iedereen dat is soms echt stom als iemand bijvoorbeeld iets ergs doet dan weet binnen 2 weken iedereen het bijna en dan loop je langs en dan gaat het zo van "Jaaa zij die daar dat is dat ene meisje die dit en dat heb gedaan ‘’ en als ik een stad loop kan je meer jezelf zijn in een saai dorp loopt er bijvoorbeeld maar 1 iemand met blauw haar iedereen kijkt naar je in een stad zijn er meerder met wilde haar kleuren en is het gewoon normaal :upside_down_face:

Ik woon ook echt op een heel verlaten plekje waar ik al m’n hele leven woon. Toen ik een klein kind was vond ik het geweldig, overal ruimte om te spelen, niks om me heen. Maar nu begin ik me er lichtelijk eraan te irriteren. Het is zo verlaten en afgelegen, ik word er ongelukkig van als ik naar buiten kijk en ook eenzaam omdat er nooit eens een auto voorbij komt.

Nu gaan we even helemaal naar een ander onderwerp als de ts:Het ligt eraan hoe je de term ‘dorp’ opvat. Ik ga bijv. Naar een dorp naar school met een treinstation, een gigantisch winkelcentrum, een stuk of 20 basisscholen, 2 middelbare scholen, meer als 10 wijken en daarbij ook nog eens meerpaaldagen, waarbij er beroemde artiesten komen (zoals vorig zomer: Paul Turner) en is er in onze gemeente ook lowlandsb en walibi holland. En onze gemeente heeft onegveer 40.000 inwoners waarvan er 26.000 mensen in het dorp zelf wonen. Maar toch blijft het een dorp en het is er altijd wel druk. Niet zo druk als in de grote stad, maar wel druk. Als je naar mijn dorp komt, denk ik niet dat je je gaat irriteren. Een dorp hoeft dus echt geen afgelegen vlakte te zijn met 4 boerderijen te zijn.

Ik woon in een dorp en ben blij als ik eindelijk in een stad kan wonen. Het is niet dat ik in een klein dorp woon, en ik woon ook echt niet afgelegen, is ook gewoon een middelbare school, station, winkelcentrum et, maar vooral als ik 's avond buiten ben mis ik wel de drukte :3

Ik woon in beide dus ik zit er lekker tussenin!

Maar over je dorpfobie, waarom? Ben je bang dat je iets overkomt ofzo?

Ik denk dat het inderdaad komt door waar je in opgroeit. Ik woon al mijn hele leven in een dorp en kom regelmatig op het platteland, maar als ik in de stad kom dan is alles druk en chaotisch en overal zijn mensen en auto’s en daar krijg ik dan weer stress van xD. Ik wist ook niet dat je je hand vaak op moet steken voor de bus als je die wil hebben, want hier rijdt maar 1 lijn :’)

Is dat zo? Dat wist ik ook niet :cold_sweat: