ik heb dyscalculie!Dit betekent voor mij geen diploma!HELP MIJ,teken de petitie!

Hallooo meiden!

Op school heeft mijn lerares verteld dat ik geen diploma kan halen, als er niks verandert…

Ik ben Tessa en ik heb dyscalculie (rekenstoornis). het gevolg hiervan is dat ik heel slecht ben in rekenen/wiskunde. Voor mij is een som als 6x7 hetzelfde als 32x26 voor iemand die geen dyscalculie heeft. Ik heb geen inzicht in het rekenen, formules foefjes zijn voor mij dan ook geen logia en na een dag ben ik het weer vergeten. Dit frustreert mij enorm en doet me veel verdriet!

Vind je dit ook niet eerlijk dat studenten geen diploma krijgen, omdat ze niet goed in rekenen zijn? Terwijl ze voor de andere vakken voldoendes halen? Het gaat hierbij om de studenten die een opleiding volgen, waarbij rekenen niet van belang is zoals kapster of begeleider worden! Help mij en al die anderen studenten, door deze petitie te ondertekenen. Een petitie is een inzameling van handtekeningen om te laten zien hoeveel mensen het met me eens zijn.
Dit kun je doen via deze link : http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/ het is maar 1 minuut werk! Dit kan ook anoniem…

Belangrijk: Na het invullen van je gegevens, krijg je een bevestigingsmail. In deze bevestigingsmail moet je klikken op de link, dan kom je nogmaals op de site en moet je weer op bevestigen klikken! Dan pas telt je handtekening mee!

Daarnaast heb ik een eigen site gemaakt!
www.everyoneweb.com/petitierekenen

Het doel van de petitie: Ervoor zorgen dat studenten met dyscalculie vrijstelling krijgen van het rekenexamen, zodat zij toch een diploma kunnen behalen (na hard werken). Waarbij vermeld staat op het diploma, uitzondering van rekenen… zo gaat het ook in belgie!!

Ik hoop dat jullie mij willen helpen =D

Weet je niet wat dit is? lees dit dan even http://www.girlscene.nl/p/6559/dyscalculie._say_what

Op school gaat het super goed, ik haal voor alle anderen vakken achten en negens! Op stage gaat het goed en ik ga er elke dag met veel plezier naar toe!

Maar de regering heeft bepaald dat iedere student op het MBO een rekenexamen (niveau HAVO leerjaar 5) moet maken en met een voldoende moet afronden. Ongeacht van welke opleiding je volgt, het maakt dus niet uit of rekenen belangrijk is in je beroep. Dit gaat mij nooit lukken. Heb ik nu alles voor niks gedaan dan? Ik heb zo mijn best gedaan voor school. Ik vind dit heel erg … het doet me dan ook heel veel verdriet!

Nu zul je denken, neem dan bijles? Dat is het hele probleem, bijles is voor mij geen oplossing.
Ik heb vanaf de basisschool al bijles gehad en het wilde me maar niet lukken. Mijn ouders en ik begrepen er niks van, toen heb ik me laten testen en er kwam dyscalculie uit. Een stoornis waardoor mijn hersenen anders werken dan die van anderen mensen. Ik heb nu het niveau van de basisschool groep 6!
Hoe kan ik dan ooit havo 5 leren?? niet duss…

[b]Verschillende reacties zijn dat de basiskennis toch wel verwacht mag worden van de leerling. Even voor de duidelijkheid dat vind ik ook! Die basiskennis bezit ik ook, want dit is basisschool niveau! Wat van mij en de anderen studenten verwacht word op VMBO is havo leerjaar 5! Ik vind het dan ook jammer er reacties zijn dat je je best moet doen. Ik heb altijd geknokt voor dit vak!!! Maar het lukt me gewoon niet! Degene die dit zeggen kennen denk ik het verschil niet tussen dyscalculie en ernstige rekenproblemen:

Onderscheid tussen ernstige rekenproblemen en dyscalculie
Ernstige rekenproblemen kunnen ontstaan als er onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd
tussen het (reken)onderwijs en de onderwijsbehoeften van de student. De kenmerken
van het onderwijs sluiten dan niet of onvoldoende aan bij de (aangeboren en verworven)
kenmerken van de student.
Wij spreken van dyscalculie als ernstige rekenproblemen ondanks langdurige deskundige
begeleiding en zorgvuldige afstemming hardnekkig blijken en onveranderd blijven
bestaan.
Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat iemand met dyscalculie het gewoon niet kan ipv zijn best niet genoeg doet! :wink:[/b]

Vergeet dus niet dat dyscalculie in verschillende gradaties voorkomt. De ene student heeft het erger dan de ander! Bijles is dan ook niet voor iedere persoon een uitkomst! Bij mij is het zo dat als mij een som word uitgelegd, kan ik het maken onder begeleiding. Maar moet ik dezelfde opdracht de dag erop weer maken, lukt mij dit niet meer! Ik heb het inzicht niet en daardoor kan ik die formules niet opslaan.

Rekenen komt natuurlijk ook voor in de gehandicaptenzorg, dat klopt. Maar ik hoef toch geen breuken of procenten uit te kunnen rekenen? of de inhoud van een kubus?! De basis bijvoorbeeld klok kijken of de tijd inschatten enz lukt mij wel! En ik loop nu stage, dit gaat harstikke goed, ze zijn dik tevreden over mij… dat laat toch zien dat ik het kan?

Daarnaast is het niveau dat van je verwacht word op MBO 4 , heel hoog!! HAVO leerjaar 5 word van je verwacht…

[Als laatste heb ik nog een vraag aan de studenten die met hetzelfde probleem zitten als mij!
Zou je mij je verhaal willen sturen? (petitierekenen@hotmail.nl) Wat het met jou heeft gedaan en nog steeds doet! Je schrijft dan een brief aan de regering, vertel ze wat je ervan vind. Zo hopen we de regering wakker te schudden. Deze brieven en de petitie worden overhandigd aan de regering.

:bowing_man:

OH dit is echt PRECIES wat ik ook vind!!!

Ik heb ook dyscalculie, en doe ook gehandicaptenzorg!
ik ga gelijk tekenen

Maar die rekentoetsen zijn onwijs makkelijk… Ik heb als het goed is zelf ook dyscalculie en dat rekenen ging me heel makkelijk af…

Maaaar mag je geen rekenmachine gebruiken dan?

Alle mensen op gs: teken alsjeblieft!

Ik heb getekend!

Ik teken ook. Rotregeling. Het gaat tegenwoordig alleen maar om presteren en dat zal dan wel goed zijn maar ik kan er zo niet tegen.

Ik teken wel hoor… maar om je gerust te stellen: Hoe moeilijk kan een rekentoets (niet eens een wiskundetoets) op het MBO zijn? Ik heb zelf dyslexie en moest een taaltoets maken voor mijn opleiding. Het was inderdaad lastig maar met heel veel extra oefening kom je er echt wel.

Niet dat ik daarmee de regeling goed vind hoor, maar meer om je gerust te stellen voor als het toch door gaat.

Edit: In je petitie zeg je: “5. Bijles heeft voor mij geen zin, mijn niveau is te laag en de achterstand kan niet meer ingehaald worden. Ik heb geen inzicht in het rekenen en dat kan mij ook niet aangeleerd worden.” Dit is echt niet waar. Iedereen kan dit aangeleerd krijgen, alleen zullen mensen met dyscalculie er heel veel tijd en moeite in moeten stoppen.

Nogmaals, hiermee wil ik niet zeggen dat ik de maatregel goed vind.

Vraagje uit nieuwsgierigheid (niet om lullig te doen hoor!)
Maar in de (gehandicapten)zorg is het toch juist heel belangrijk om te kunnen rekenen? In verband met het uitrekenen van de goede dosis van medicijnen en dergelijke.

Of hoort dat niet bij jouw bevoegdheden als je je opleiding hebt afgerond?

Ik heb ook dyscalculie! Ik heb getekend en ik hoop dat nog veel meer mensen dat zullen doen.

Ik doe zelf ook (jeugd-)en gehandicaptenzorg, en inderdaad, rekenen is belangrijk. Niet voor medicatie, want dat is (hier in ieder geval) de bevoegdheid van de verpleegkundige, maar het is vaak wel belangrijk om de financiële situatie van de persoon met een beperking in kaart te brengen. Of al is het maar om iets met geld te berekenen wanneer je met je leefgroep op uitstap gaat.

Hannelore, voor sommige mensen is VWO super makkelijk en anderen mensen moeten superhard leren om een mbo diploma te halen. Jouw opmerking ‘hoe moeilijk kan een rekentoets op het mbo zijn’ klinkt best denigrerend.

Zo is het niet bedoeld. Ik bedoel er mee te zeggen dat wanneer ze zo’n rekentoets instellen ze wel een rekentoets (moeten) maken van het niveau dat verwacht kan worden van een MBO leerling. Dus als je MBO aan kan zou je het moeten kunnen halen. Daarnaast weet ik wat voor reken- en taaltoetsen wij op de Uni krijgen en die zijn ook niet van een heel hoog niveau. (Ik durf te zeggen dat iedere Havo 4 leerling die toetsen zou kunnen maken.)

Ik snap dat het allemaal wat lastiger is als je een leerstoornis hebt, dat heb ik zelf ook… maar dat je het helemaal nooit zult kunnen is onzin.

Het was dus totaal niet denigrerend bedoeld. Sorry dat het zo over kwam.

Jaaa het klopt dat rekenen ook in de gehandiaptenzorg voorkomt, tuurlijk!
In het dagelijks leven moeten we allemaal rekenen! Maar dat lukt mij wel…
Wat mij niet lukt zijn de breuken, procenten bereken , inhoud berekenen enz enz…
En de toets op MBO word wel heel moeilijk!!! Dit is te vergelijken met HAVO leerjaar 5!!

Jawel! Dat klopt, ik moet de klok kennen bijvoorbeeld! Maar ik hoef geen medicijnen later uit te schrijven en al moest ik dat wel, dat kan ik wel! dat is basis! alleen breuken, procenten enz lukt mij niet…

En nee hoor komt niet lullig over, juist goed dat je het vraagt!

Ik heb mijn havo diploma. Maar wel zonder wiskunde.

Geef mij een vmbo-basis wiskunde examen en ik zak 100%.

Ja precies!
hoop dat er nog veel mensen tekenen

Dat gaat toch pas volgend jaar in? Wij moesten die toets ook doen maar als je een onvoldoende hebt dan heeft het nu nog geen gevolgen maar het cijfer komt wel op je diploma in ieder geval dat is dit jaar het geval. Heb hem trouwens al gemaakt en wij hebben 2 mensen in de klas met dyscalculie en die krijgen een halfuur langer en voor hun was die goed te doen. Je krijg van je leraar als het goed is genoeg oefen toetsen en opdrachten dan kan je voorbereiden op de toets.

Ja ik zit dus in die groep dit wel een examen moet maken die meetelt! Ik heb hem volgend jaar!
Vergeet niet dyscalculie heb je in verschillende gradaties. De een heeft het erger dan de ander!
Voor de een bied bijles wel een uitkomt voor de ander niet…

het is idd gewoon waar dat ze voortaan in laatste jaar van MBO 4 een rekentest doen, en dit is op niveau waar mee je gaat instromen op hbo…

nadeel van deze test is dat het deels uit hoofd moet en ik heb hem vorige week gemaakt en heb totaal geen problemen met rekenen, mag je me snachts voor wakker maken, maar wanneer je lang niet uit je hoofd gerekend hebt is het toch best lastig!