Ik heb alles maar voel me ongelukkig

Ik voel me de laatste tijd niet zo goed en ik weet niet hoe het komt en wat ik er tegen kan doen…

Ik heb ouders met wie ik alles kan delen, ik heb broertjes met wie ik op een normale manier mee kan opschieten. Ik heb het naar mijn zin op school, het gaat ook goed op school, ik haal hoge cijfers en mag waarschijnlijk een niveau omhoog.

Ik heb veel vriendinnen met wie ik heel vaak leuke dingen ga doen. Als ik met iets zit kan ik altijd naar iemand toe, ik ben super blij met hen. Ik heb geen relatie, op dat gebied heb ik toch niet alles, ik vind al een hele lange tijd iemand leuk die ik uit mn hoofd moet zetten. Eigenlijk gaat dat de laatste tijd ook wel goed…
Verder heb ik niks te klagen op het gebied van jongens… Ook qua geld zit het goed en ik verveel me geen moment, ik heb altijd wat te doen.

Eigenlijk kan ik níks bedenken waardoor ik me zo kan voelen. Toch kan ik steeds elk moment in huilen uitbarsten, ben ik vaak chagrijnig, kan ik niet goed meer slapen, ik heb steeds minder zin om leuke dingen te doen en ik erger me aan alle kleine dingen die je kan bedenken. Het heeft deels met het weer te maken, ik mis de zomer gewoon echt heel erg. Maar dat kan toch niet veroorzaken dat ik zo doe opeens?

Ik kan het er met mijn vriendinnen wel over gaan hebben maar ik ben bang dat mensen mij als aansteller zien. En ik kan ze niet ongelijk geven, ik zou dat ook vinden… Wat kan ik doen om weer wat zin te krijgen in alles om me heen? Om te genieten?
En is er misschien iemand die zich hier in herkent?

Ten eerste: wat jammer dat je je zo voelt! Ik hoop dat het echt snel beter mag gaan!

Ten tweede: ik herken me er ook wel in, ook ik heb vaak het gevoel dat ik alles heb maar dat ik ongelukkig ben. Dit komt meestal doordat ik het te druk heb gehad/te weinig heb geslapen, maar ook komt het wel eens ‘vanuit het niets’ opzetten als ik bijv. een vrolijk berichtje zie van een vriendin van mij op facebook.
Ik zou je adviseren; probeer eerst uit te vinden waardoor het komt. Slaap je te weinig? Dit is een grote oorzaak van ongelukkig zijn en je somber voelen. Ben je te druk bezig met van alles en nog wat? Probeer dan eens te minderen en momenten voor jezelf te pakken, waarin je even geen rekening hoeft te houden met andere mensen. Ga bijvoorbeeld heel luide muziek luisteren, of als je daar niet van houdt, een lang stuk lopen. Een andere oorzaak kan zijn dat je bijvoorbeeld teveel binnenzit of dat je na een periode van drukte (toetsweek of andere stress) ineens niets meer te doen hebt en dat je dan in een soort ‘gat’ valt.
Als je hebt onderzocht wat de oorzaak is, kun je er misschien iets aan doen. Als je geen oorzaak kunt vinden, kan ik je alleen adviseren om te proberen van de kleine dingen in het leven te genieten, het is niet altijd: ‘the bigger, the better!’ Probeer zelf dan ook eens attent te zijn, hiermee maak je andere mensen ook blijer en zo word je zelf ook gelukkiger.
En als het dan nog niet lukt, mag je me altijd noten. Ik [en heel veel andere mensen, zoals je vriendinnen] zullen er vast voor je zijn om je op te vrolijken.

De laatste tip die ik je wil geven luidt; probeer je niet teveel zorgen te maken over je somberheid, maar probeer het van je af te zetten! Anders raak je in een soort cyclus, waar je misschien wel nooit meer uitkomt.
Veel sterkte ermee, ik hoop dat het snel weer beter mag gaan, en sorry voor mijn lange verhaal.
Liefs,

Vervelend voor je!
Ik heb heel sterk dat ik na iets leuks (in jouw geval zomer) even niet meer wat waar ik naar uit kan kijken, en dat vind ik altijd wel even moeilijk. Maar je kan ook bedenken wat je leuk vind aan de winter: je kan je leuker aankleden (vind ik) je hebt een super goed excuus om zoetigheid te eten hehe, kerstvakantie (!!) misschien ga je wel op vakantie of ander leuke dingen doen met vrienden/familie, kerst en sinterklaas!!
Ik zit midden in mn toetsweek en heb het enorm druk (waarom zat ik ook al weer op gs forum???) maar dit helpt me er wel doorheen!! Sterkte!

Hier heb ik momenteel ook erg veel last van.
Heb je misschien nare dingen meegemaakt en dat nog niet afgesloten? Dit heb ik gehad en 5 jaar lang heb ik alles opgekropt. Dit is dus bij mij de grootste reden en ik werk er nu aan. Misschien slaaptekort, te weinig vitaminen? Ben je een perfectionist? Klinkt misschien raar, maar als je altijd goede cijfers wilt halen kan er een standaard druk zijn, die ik bijvoorbeeld ook heb. Daardoor kan ik school nooit echt loslaten en loop ik altijd rond met het idee dat ik nog vanalles moet doen. In ieder geval succes :wink:

Het je het niet te druk?
Ik wil ook graag alles goed doen, hoge cijfers halen, huiswerk maken, werken, uitgaan, etc. Maar soms is het allemaal even iets te druk en teveel en daar kun je ook heel chagerijnig en down van worden, misschien moet je even wat rustiger aan doen?

En anders alles wat hierboven staat :slightly_smiling_face:

Ik heb dat ook, en bij mij is het al lang niet meer de pubertijd.
ik heb alles, ook de perfecte relatie, maar ik kan niet zeggen dat ik echt gelukkig ben. Maar ik weet wel hoe dat komt. Ik heb een heel laag zelfbeeld en zit daarom altijd te piekeren. Mijn hoofd stopt gewoon nooooooit met nadenken. Ik wil dingen beter kunnen, ik wil mooier zijn blabla. Ook vergelijk ik mezelf altijd met anderen die het dan in mijn ogen veel beter hebben, wat waarschijnlijk heel vaak niet zo is. Ik kan er niks aan doen, ik ben gewoon een negatief persoon (als het om mezelf gaat dan). De enige plaatsen waar ik gelukkig ben is als ik alleen ben met mijn vriend/familie/beste vrienden en niieeemand anders. Als ik dus gewoon mezelf kan zijn zonder problemen.

Idem!

Even heel random: Ben je toevallig aan de pil? Want ik ging me depressief, lusteloos, ongelukkig etc voelen door de pil en dat komt wel vaker voor.

^ Aanvulling op de post hierboven: of misschien andere medicatie? Ik ben in overleg met de dokter gestopt met medicatie, omdat ik hier depressiever van werd :confused: Misschien komt dat vaker voor, het is maar gewoon een gok.

Herkenbaar.
Voor mij is het dodelijk als ik een sleur raak. Dan raak ik ook snel geirriteerd en slaap dan slecht.
Het is lastig te doorbreken, maar door na te gaan waar het vandaan komt kan je er iets mee doen.

Wauw, ontzettend bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben bijna 18 en mijn pubertijd is toch al een beetje geweest zeg maar, ik denk niet dat dat het zou kunnen zijn. Ik ben wel aan de pil, maar dat ben ik al ruim een jaar, lijkt me dan ook geen oorzaak toch? Verder ook geen andere medicatie…

Winterdip heb ik ook aan gedacht, maar aan de andere kant, ik verheug me ook wel weer op sinterklaas, kerst, oud&nieuw, wintersport, kaarsjes, schaatsen, gezelligheid, etc. Mijn zomer was dit jaar heel leuk, ik denk dat ik hem vooral daardoor mis.

Te druk zou kunnen, perfectionistisch ook. Ik leg enorme druk op mezelf omdat ik na de eerste periode terug wou naar mijn oude (hogere) niveau wil en heb inderdaad de hele tijd het gevoel alsof ik nog van alles zou moeten doen. Zou dit beter gaan als ik straks een niveau om hoog ga?

Ik vind het ergens wel fijn dat er mensen zijn die zich ook zo voelen, wel heel rot voor jullie natuurlijk maar ik dacht echt dat ik me ontzettend aanstelde.