Ik haat hem.

Het klinkt misschien hartstikke stom, maar ik haat mijn broertje. Hij irriteert me met alles, zijn aanwezigheid is al teveel. Als hij thuiskomt uit school is mijn humeur gelijk -10. Hij eet vervelend, blijft expres op dingen tikken omdat ik daar niet tegen kan en zorgt er altijd voor dat het lijkt alsof ik alles doe. En het is niet broer-zus haat, maar echt HAAT. Ik kan niet gezellig met hem praten of lachen, nooit.
Als hij bijvoorbeeld op de tafel blijft tikken haalt hij het bloed onder mijn nagels vandaan, dan probeer ik nog rustig te blijven en zeg ‘‘Zou je misschien op kunnen houden?’’ Dan gaat hij gewoon door, daar word ik bozer van en begin te schreeuwen.
Volgens mijn moeder moet ik er niet op reageren maar dat kan ik niet. Ik erger me er kapot aan.
Zo erg dat ik het gewoon niet meer thuis wil zijn als hij er is. Dat kan natuurlijk niet en ik wil er best iets aan veranderen. Soms dwing ik mezelf om er niet op te reageren als hij me weer eens aan het irriteren is maar hij houdt het (serieus!) een uur vol. Ik heb wel eens geprobeerd om met hem te praten en dan zeg ik dat het me gewoon heel erg irriteert, of hij er op kan letten en ermee wilt stoppen. Dan krijg ik op elke zin een antwoord als ‘‘oke’’ Op álles wat ik zeg, met zo’n droge stem alsof het hem geen drol uitmaakt. En er veranderd niks.
Mijn moeder zegt dat ik er niet op moet reageren maar als ik hem dan negeer is het ook niet goed. Ik kan er echt zo erg om huilen dat hij zo is. Net als gisteren, dan lig ik weer de hele avond te janken in bed omdat HIJ me weer eens zit te treiteren. Maar als ik het dan tegen mijn moeder zeg ‘valt het mee en kan ik gewoon niks hebben’

Wat een zeikverhaal zeg, maarja dit is hoe ik het ervaar. Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen? Want ik word gek, écht gek.

Sorry dat het een lang zeurverhaal is.
Liefs.

Probeer hem te negeren… dan heeft hij er geen lol aan

Je moet dit soort dingen gewoon van je af weten te zetten. Blijf hem negeren en niet op zijn gedrag reageren. Als je reageert, kan dit zijn irritante gedrag alleen maar versterken. Aangezien hij niet naar je luistert, is het ook niet slim om met hem in discussie te gaan of een gesprek met hem te voeren. Hoe oud is hij? Misschien ligt het aan jullie leeftijd.

misschien moet je er ook eens met je ouders over praten, zonder je broertje erbij. Vertel haar wat je ons nu vertelt, hoe jij je er bij voelt. Misschien helpt dat? Want gewoon negeren is heeeel moeilijk, als iemand zo irritant is.

Je haat hem niet, echt niet, ik weet het zo zeker.
En er was toch laatst al zo’n topic?

Hij is 12.

Bedankt voor jullie reacties :slightly_smiling_face:
Ik weet dat ik het moet negeren maar dat gaat zo moeilijk, ik zal het proberen!

Mijn moeder zegt dat het allemaal wel meevalt en dat ik niks kan hebben. Maar dat is het probleem juist, hij doet het als zij niet in de buurt is + dat hij het verhaal verdraait als ik het aan haar vertel. Dan krijg ik alsnog de schuld en ‘trap ik hem de grond in en zeik ik hem af’ (Mijn vader is overleden)

Wow dit heb ik ook weleens. Mijn broertje is ook 12 en hij kan écht het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Hij gaat net zolang door tot ik helemaal ontplof. Ik probeer hem zoveel mogelijk te negeren en dat helpt soms wel

Heb ik ook gehad. Veranderd vaak wanneer jullie allebij ouder worden.

Okee… dit is een kwestie van puberteit.
Ik irriteer me soms ook mateloos aan het mormel dat de jongste hier in huis is.
Maar om hem nou te haten? Come on girl, dat gaat wel heel ver.
Hij probeert jou uit en je ouders en als niemand er iets van zegt heeft ie er ook geen lol in.
Mijn broertje en ik gingen gewoon leuke dingen als we irritatiemoment hadden.
Even samen de hond uitlaten, ijsje halen. Dat verbeterde de band.
Nu, nu iedereen hier in huis volwassen is hebben we een goede band en hebben we alleen irritaties in tijden van stress of omdat de ander chagrijnig is.
Dus kom op, geef het een kans.

Geen puberteit. Het is al zo lang, hij is altijd al vervelend geweest.
Maarja ik hoop dat wat jij zegt gebeurd. Bedankt voor je reactie. (:

Ik begrijp je wel. Al heb ik een oudere broer die de hele tijd voor de deuropening gaat staan zodat ik er niet langs kan, gooit dingen naar me en telkens van die boksbewegingen tegen me aan doet. Ik negeer het altijd. Het helpt niet veel, maar het zorgt wel dat hij sneller ophoudt haha :stuck_out_tongue: Ik heb verder geen idee wat je zou kunnen doen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jouw woede voedt zijn humor hier in.

Zet een liedje aan wat hij haat, draai de volume knop hoog zodat zijn getik niet meer hoorbaar is, pak een tijdschrift en negeer hem.

Gewoon elke keer als hij zoiets doen, de kamer uitlopen, en hem geen blik gunnen. Jij word niet gefrustreerd, en hij kan lekker doorgaan met tikken. En 12 jarige jongetjes zijn gewoon heel vervelend. Als hij een jaar of 15/16 is word hij echt wel rustiger.

Herkenbaar! Alleen is mijn broer 21 haha. Hij vindt het helaas nog steeds leuk om mij te irriteren.