Ik haal alleen maar onvoldoendes

Hoi hoi,

ik heb geen idee hoe ik het moet uitleggen maar ik zou gewoon beginnen.
Ik kan echt geen voldoendes meer halen! Een maand geleden ben ik een niveau terug gegaan, omdat ik alleen maar onvoldoendes haalde. Maar nu ik in de nieuwe klas zit haal ik ook alleen maar onvoldoendes. Ik sta ongeveer 12 te korten! Ik weet gewoon niet meer hoe ik moet leren. Ik heb geen concentratie, maar het lukt gewoon niet. Alles vergeet ik weer. Ik zit er echt zo mee, straks zak ik nog verder, terwijl ik weet dat ik het kan! Morgen heb ik een frans so, ik hoop dat ik het cijfer kan ophalen maar nu kan ik weer niet leren. Ik probeer het wel, maar het ‘lukt’ niet. Oh het is zo lastig uit te leggen… Ik ga zo weer leren wat toch niks word, maar urgh… Ik hoop dat jullie wat tips hebben want zo gaat het echt niet goed komen.
Nogmaals sorry voor het uitleggen, ik weet het ook niet anders te brengen.

Waarschijnlijk omdat je teveel gefocust bent op ‘leren, leren, leren.’ Blokkeer je jezelf helemaal.
Vraag een gesprek aan op school om hierover te praten.
Stress niet, maar ga in 'n rustige omgeving zitten en probeer dan te leren.

Of je leert verkeerd, of je zit op een te hoog niveau.

Mag ik vragen in welke klas je zit en welk niveau je nu doet?

Het is inderdaad niet leuk om slechte cijfers te halen. Maar je moet nu bij jezelf gaan vragen of dit komt omdat je niet goed leert of omdat het gewoon niet lukt ook al leer je heel goed.
Ik zou inderdaad zoals hier al gezegd werd met een docent gaan praten of met je ouders, misschien zit je ergens mee en kan je je daarom niet concentreren. In ieder geval moet je het bespreken. En probeer ook na school altijd alles bij te houden en het elke dag te herhalen, zo leer je ook het best en hoef je niet te stressen op het laatste moment.

Veel succes in ieder geval!

Heel erg bedankt! Ik zit in het 2e, en ik doe havo.
Ik heb het idee dat ik misschien verkeerd leer. ?

Als je aangeeft dat je verkeerd leert, is het misschien handig om erachter te komen waarom. Je kunt idd met een leraar praten, maar misschien kunnen we je verder helpen als je kan aangeven hoe je voor bepaalde vakken leert :slightly_smiling_face: Ook is het misschien een idee om bijles te nemen, sommigen instellingen geven niet alleen bijlessen, maar helpen je met je planning en leren je aan hoe je moet studeren!

Ik heb zelf het atheneum gedaan (alweer een tijd terug, maar ok) en ik moest ook echt studeren om goede punten te halen (je hebt ook van die mensen die niet studeren en nog alles met een 9 haalt xD). Je kunt me ook noten als je wilt.

Ik heb zelf ook havo gedaan (en afgemaakt).
Meestal heb je dan talen als nederlands, engels, frans en duits als ik het goed heb en exacte vakken als nask en wiskunde en dan nog aardrijkskunde geschiedenis en biologie. Dat was was mijn geval tenminste zo…
Maar de talen kan je best goed leren met een handige site, ik gebruikte toen namelijk www.wrts.nl , ik denk dat dit jou ook zal helpen. Als je op tijd begint en de woordjes en zinnetjes altijd herhaalt komt het vanzelf goed!
De exacte vakken moet je begrijpen en oefenen, als je hier moeite mee hebt moet je heel goed de vragen maken en als je iets niet snapt aan de docent vragen. Je kan me hier trouwens ook om noten als je iets niet snapt haha, want ik ben er best goed in :p…
En aardrijkskunde, geschiedenis en biologie is gewoon echt lezen en stampen eigenlijk, op tijd beginnen en herhalen dus!!

Ik zou met je mentor gaan praten, hij kan je misschien helpen, met leren, dat soort dingen. Of aan je ouders, of je telefoon en computer dingen wegleggen/uitdoen zodat je niet afgeleid wordt. Ik snap het, maar je moet ook niet te veel denken van : ik moet het goed doen, het moet. Leer wat je kan, en rustig blijven

Ik zou ook met een mentor of studiebegeleider ofzo gaan praten

Dit.

Ik had dit vorig jaar ook, alleen dan met alleen engels.
Dit jaar helpt t me om ALLES in wrts te zetten, niet alleen met talen, ook met vakken als biologie etc. Gewoon een passende vraag bedenken bij elk stukje tekst.

Bij opties moet je nu op in gedachten doen… En dan heel eerlijk tegen jezelf zijn en alles fout rekenen wat een fout(je) was… Ook wat nauwelijks fout was… Dit word verderop in die overhoring dan weer herhaalt namelijk.
En dan elke lijst net zolang doen totdat je daar 0 fouten bij hebt. Als het te lang duurt… Neem een pauze en probeer later verder.

Dit heeft mij heel erg geholpen, ik weet niet of jij er ook wat aan hebt maar tja ;p…

Schrijf duidelijk op in je agenda wat je voor wanneer af moet hebben. Maak op basis daarvan thuis een planning (dat kost wel even tijd, maar het scheelt heel veel stress en je hebt gelijk een duidelijk overzicht). Werk niet langer achter elkaar dan je je kunt concentreren en houd regelmatig een korte pauze. Bijvoorbeeld 3 kwartier leren en dan een kwartier pauze. En na 3 blokken van 3 kwartier een pauze van 3 kwartier zodat je iets heel anders kunt gaan doen (sporten, eten, douchen, gamen…)
Verwerk in je planning ook wanneer je naar school gaat, wanneer je werkt, wanneer je sport en allemaal van dat soort dingen zodat je niet ineens denkt “shit, het is 7 uur, ik moet nu naar ballet en ik ben pas halverwege wiskunde”.
Als je uit school thuis komt moet je niet te lang wachten met gaan werken, anders ben je te moe of te laat. Dus even snel een kopje thee en een koekje voor energie en dan aan het werk.

Edit: doe niet 2 vakken die veel op elkaar lijken achter elkaar. Dus niet eerst Duits en dan gelijk Frans, maar doe eerst Duits, dan wiskunde en daarna pas Frans.