Ik gooi het ff over een andere boeg

ow okj … :slightly_smiling_face: dat is wel zoo … maar bdoel je dan dat jij niets weet van de Islam … dus je weet ook niet of je er in moet geloven ?

We zouden het discussie level laag houden, alleen zeggen of je het er oneens of mee eens bent. Uitleggen waarom is oke, maar vragen stellen, daar ga ik verder niet op in. Denk er zelf maar eens over na waarom je de natuur zou eren.

Nou oke, mijn mening: Als je de natuur niet eert/ respecteert, dan respecteer je jezelf dus ook niet, tenslotte is de mens ook een onderdeel van de natuur. Ik hoor het wel indien eens of oneens.

Precies :slightly_smiling_face: Nouja, je moet niks, je kunt erin geloven.

oow okj … ben je zelf geloofig ?

Ik geloof niet echt, ik probeer wel alle geloven te begrijpen/ te respecteren: waarom Christelijke mensen altijd zeggen dat God je lief heeft bijv., terwijl er nog genoeg mensen zijn die een hoop ellende moeten doorstaan. Oke, sommige mensen hebben het nog wel eens zelf in de hand, maar sommige mensen kunnen aan bepaalde dingen echt geen reet doen.
Of ik probeer te begrijpen waarom Bhoeddisten in reïncarnatie geloven… zulk soort dingen. Of idd waarom je als Wiccan tegen een boom aan zou praten. :slightly_smiling_face:

-gnifXD-

oow okj … …

Ik ben niet gelovig, maar ik sta wel open voor alles.

Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. We zijn dan wel van de natuur afhankelijk maar het is zo vanzelfsprekend geworden dat ik niet denk dat we het hoeven te eren of respecteren. Wel respecteren in de zin van dat we niet alle oerwouden moeten kappen en ik vind ook dat we wat moeten doen aan het vervuilen van het milieu en aan het broeikaseffect maar ik vind niet dat we hoeven te praten met bomen o.i.d. Dat heeft toch geen zin. Daar word de natuur niet beter of slechter op. Imo.
Ok. Ik zal niks meer vragen.

Oke, ik snap je mening :stuck_out_tongue: en ik respecteer dat :slightly_smiling_face:

HAHAHA moi aussi.

Oneens, ik sta wel open voor andere geloven :wink:
Kijk, ik vind dat er in bijna elk geloof goede dingen zitten namelijk… Bepaalde normen en waarden die vind ik sowieso belangrijk, en dan is dat niet eens vanuit geloof-opzicht. Maar ik denk dat je heel veel kan leren van bepaalde religies: hoe je met mensen omgaat en met je eigen gevoelens enzo. Hoe je zelf een zo goed mogelijk iemand kan proberen te zijn… Je kunt ook wel zeggen: er zijn zoveel bewijzen voor de oerknal enzo, maar mensen weten ook niet alles. En daarom heet een geloof een geloof: omdat je erin gelooft, duh :stuck_out_tongue:

En ook was het vroeger zo dat een geloof mensen bindt, dus een cultuur. En op basis van die cultuur leven ze en daar kwamen hele goede dingen uit. Maar omdat de wereld nu zo messed up is, is die binding er niet meer. Er komen juist hele oorlogen voor verschillend geloof…
Rare wereld :stuck_out_tongue:

Ik zelf denk wel dat er íets is: ik kom uit een christelijke familie, maar ik geloof eigenlijk dat God heel abstract is, dus dat ‘iets’ is een bepaalde kracht ofzo, waar men dan het naampje ‘God’ op heeft geplakt.
Maar ik denk dat dat ‘iets’ ook heel veel te maken heeft met de natuur. Want de mens heeft nu alles helemaal verandert en beïnvloed. En bijv. waarom is er honger in Afrika? Dat komt niet door die ‘God’ maar door de mens natuurlijk.

Dus dat ‘iets’ heeft gewoon het begin gelegd, en mits je er voorzichtig mee omgaat gaat alles goed. Want the world has enough for everyone’s need, but not for everyone’s greed: er is in pricnipe genoeg voor iedereen maar doordat we zo hebzuchtig zijn gaat het fout. Vroeger is het toch altijd goed gegaan toen dorpjes en volken enzo zelfvoorzienend waren. Maar toen was het opeens niet meer goed genoeg… En is er dus overbevolking, die grond raakt uitgeput, door het voedseltransport en CO2 gaat het klimaat naar de knoppen (en ja dat is wel bewezen), en de hele natuur is weggehaald en vervangen door huizen, straten, kantoren en nog veel meer!

Ja lang verhaal, kan me voorstellen dat het allemaal heel vaag klinkt, en ik snap mezelf ook bijna niet meer nu, maar zoiets :grinning: Haha.

Ik ben gelovig en sta open voor andere geloven.

ik schreef dit net bij het God of Evolutietheorie:

Ik geloof in God.

Maar kijk, het probleem is dat ongelovige denken dat het een sprookje is.
Ergens snap ik dat wel want als je ook niet echt ‘wil’ geloven of het geen kans geven dan vind je het hele in 6 dagen geschapen wereld verhaal heel sterk. Maar als je echt wil geloven, en dat ook probeerd vast te houden dan laat je dat los, dan weet je dat God machtig is en dan het op een één of andere manier toch is gebeurd.
Want zeg nou zelf, je wilt toch niet zeggen dat er BOEM was en toen opeens een wereld?
Dat vind ik uiteindelijk nog sterker dan de Bijbel. Ik heb het laatste jaar wel het gevoel voor mezelf gekregen dat ik echt geloof. Je kan het of je kan het niet, het ligt er misschien ook aan hoe je bent opgevoed, met een beetje of een sterk geloof.
Ik geloof zelf ook niet in de rok of de hoed. Er staat in de Bijbel wel dat een vrouw God met een bedekt hoofd onder ogen moet komen. Maar ik geloof zelf niet in de hele zware kerk of de hele ligte kerk. Ik ga ook liever naar een Wordship gemeente > de Christen gemeente. Maar soms is het ook wel goed om naar een kerk te gaan waar de touwtjes iets strakker gespannen zijn.
Ik ga ook since vorig jaar naar de Eo-Jongerendag.
Als je gewoon iets meer over het geloven in God wilt weten of ervaren dan zou je daar echt naar toe moeten gaan. Het is daar niet alleen maar Loof de Heer. Tuurlijk komen er daar Christelijke zangers en zangeressen. Maar op het eerste gezicht zijn het gewoon de zelfde liedjes als in de top40 alleen als je ze gaat vertalen worden ze gelovig, en daarom vind ik dat ook mooier.
Je leven veranderd echt niet opeens, je hebt alleen een stukje er bij!

Dus ik dacht ik kan dit hier ook wel eventjes zetten,
dit is zo ongeveer een beetje hoe ik er over denk.
Trouwens, als je een vraag hebt mag je die wel gewoon via mn profiel stellen!

Ik geloof nergens in, simpelweg omdat het me niet boeit.

ik geloof niet omdat ik de kerk een beetje een raar geval vind, ik weet niet of er ergens in de bijbel staat dat homo zijn niet zou mogen, of dat winkels niet open zouden mogen zijn op zondag (grapje van me vader, omdat de christenunie dat vind), of dat je elek zondagochtend naar de kerk moet, dus dat vind ik verrry raar.

dat is een reden waarom ik niet geloof, de ander is dat ik niet echt geloof in een mannetje met een baardje :stuck_out_tongue:.

ik geloof wel in de natuur, en dan niet op een wicca manier (al weet ik niet precies wat deze inhoud, maar met bomen praten is niet echt mijn stijl :stuck_out_tongue:). maar zoals in zelfvoorziening idd, ik vind het zonde dat dat er nu minder is.

ik ben agnost, ik wéét niet hoe de wereld geschapen is (is hij wel geschapen?) en ik ben te nuchter om ergens in te gaan geloven als ik niet weet of het er is. ik respecteer mensen die geloven en ik vind het fijn als ze hun geloof niet aan me opdringen. ik vind dat er in Nederland een scheiding van kerk en staat moet zijn, want gelovigen kunnen niet-gelovigen of mensen met een ander geloof toch niet opzadelen met hun voorkeuren?

Ik geloof wel, maar ik ben het eens met het vetgedrukte gedeelte.