Ik ga naar mijn afstudeerjaar, maar dit is niet wat ik wil.....

Hi meiden,

Ik heb sinds een week zomervakantie. Maar ik voel me eigenlijk al de hele week rot. Ik ga aankomend jaar naar mijn afstudeerjaar van de HBO opleiding Personeel & Arbeid. Hier ben ik na de Havo gestart, na een half jaar vond ik het te economisch en ben ik gestopt. ‘‘Meer met mensen’’. Na een half jaar werken als overbrugging tot het nieuwe schooljaar ben ik de opleiding HBO Social Work (MWD) gaan studeren. Gaandeweg de studie bleek ook dit het niet voor mij te zien, de ‘‘fit’’ was er gewoon niet. Toch heb ik daar zonder al teveel moeite mijn propedeuse in één jaar gehaald waardoor ik mocht instromen in het 2e leerjaar van mijn huidige opleiding Personeel en Arbeid. Deze opleiding volg ik nu op een andere school dan de eerste keer. Het tweede leerjaar ook weer vlekkeloos doorlopen, maar of het me nu oprecht interesseerde…nee…om heel eerlijk te zijn. Hier dacht ik het overigens wel écht te vinden; deze opleiding is economisch en sociaal tegelijk. Na twee stages in de loopbaanontwikkeling/re-integratie te hebben gelopen (waarvan ik dacht dat dat het écht was voor mij) ben ik ook daar weer kei hard op terug gekomen. Inmiddels ben ik druk op zoek naar een afstudeerstage. En nu loop ik kei hard tegen een muur op. Niks wat binnen het straatje van mijn opleiding past spreekt me aan. Ik krijg kippenvel bij het idee dat ik ook maar enige functie die aansluit bij de opleiding die ik volg fulltime zal gaan vervullen. Gisteren had ik een soll. gesprek voor een afstudeerstage. Ik was blij dat ik daar weg kon. Die kantoortjes, strakke omgeving die één en al zakelijkheid en doffe ellende ademt…brrr.

Maargoed, ik ga afstuderen en heb al een opmerkelijke CV wat betreft mijn opleidingen. Wat in godsnaam ga ik hier mee doen. Ben al druk bezig met voor mezelf nagaan wie ik ben, wat ik kan en wat ik leuk vindt. Ik ben altijd heel creatief geweest, maar van huis uit is dat nooit echt gestimuleerd om iets mee te doen. Een vriendin van me heeft de Jan des Bouvries academie afgerond en werkt al wat jaren als interieur vormgever. Als ik haar over haar opdrachten hoor vertellen dan smelt ik. Ik weet dat je ook dan met financiën, ingewikkelde computerprogramma’s en echt giga werkdruk te maken hebt. Vaker nee dan ja te horen krijgt en veeleisende klanten kunt hebben. Maar toch…het kriebelt.

Ze is nu op vakantie maar ik ga toch vragen of er de mogelijkheid is om eens een paar uurtjes mee te kijken. Misschien kom ik er wel direct op terug haha. Hebben jullie hier een mening over? Of wellicht tips voor me?

ik zou zeggen, maak je huidige opleiding af en doe eventueel daarna nog wat anders. dan heb je in ieder geval een diploma waar je wat mee kunt.

Dit sowieso, daarnaast elk kantoor is anders. Niet elk kantoor is strak en straalt ook zeker niet altijd zakelijk gedoe uit.

Ik zou je opleiding nu wel afmaken, dan heb je in ieder geval iets. Daarna kun je verder kijken naar eventueel een andere opleiding.

En een paar uurtjes meekijken kan natuurlijk nooit kwaad.

Hou rekening met het feit dat als je deze opleiding afmaakt het lastig wordt om een nieuwe opleiding te gaan doen. Omdat je al een bachelordiploma hebt moet je bij je tweede opleiding geen collegegeld betalen maar schoolgeld. Dit is vaak veel duurder.

Wat leek je in eerste instantie leuk aan je huidige studie? Als je daarop terugkijkt vind je misschien nog een richting die je aanspreekt.

Dit ja. Misschien is het wel wat voor jou om wat voor jezelf te beginnen? Dan is deze HBO opleiding best een oké basis toch? Je kan na je studie een baan vinden en dan eventueel een interieuropleiding in deeltijd volgen? (Ik neem even aan dat het geld je niet op de rug groeit maar is dat wel zo dan kan je die opleiding er natuurlijk meteen achteraan doen zonder te werken.)

Dat naar eigen zeggen een opmerkelijk CV hebt maakt werkgevers niet zo heel veel uit, maar het lijkt me fijn voor jezelf om wat af te maken. Weet je wel zeker dat als je nu over zou stappen naar interieurdesign dat je dit dan ook niet na een jaar zat bent? Ik zou dit eerst voor jezelf nagaan. Misschien door gesprekken aan te gaan met een psycholoog of een jobcoach?

Die Jan des Bouvries academie is sowieso particulier dus dat maakt niet uit.

Je komt uiteindelijk toch wel op je goede plekje terecht! Dus maak je studie af, dan heb je iig een diploma en er komt echt wel een baan op je pad waar jij je helemaal 100% gelukkig in voelt!

Ik zou deze opleiding af maken en daarna gaan doen wat je echt wilt, maar eens eerst goed gaan nadenken over wat je ook echt wilt, want zoals ik nu hieruit op kan vatten is dat je niet precies weet wat je met je leven wil…

Hi meiden. Dankjewel voor de vele reacties!! Ik ben inderdaad wel van plan om mijn opleiding gewoon af te maken. Dat diploma wil ik sowieso hebben. Het is weggegooid geld en verspilde energie.

Mijn moeder begint zich inmiddels een beetje zorgen te maken haha. Ze vindt dat ik maar eens met loopbaanbegeleider moet gaan praten. Voor mijn meest recente stage heb ik MBO leerlingen van studiekeuzeadvies voorzien dmv gesprekken. Tegen hen zei ik altijd dat ze voornamelijk met hun gevoel moeten kiezen. Mijn verstand en gevoel zeggen ook twee heel verschillende dingen.

Ik heb hier een tijdje geleden ook een topic geplaatst over vertrekken naar Amsterdam voor één of twee jaar. Dus wat Defqon zegt klopt eigenlijk wel. Wat ik met mijn leven wil…geen idee :flushed:

Studeer je aan de HU? Dan kun je in de laatste studiejaren van de richting personeel en arbeid van de HU ook extra vakken volgen om toegang te krijgen tot de master Strategisch human resource management aan de UU. Ik heb geen idee of dat wel iets voor jou is, maar het is iig weer een soort van nieuwe ‘kans’.