Ik ga naar de uni: hoeveel lenen per maand?

Ik ga volgend jaar studeren aan de universiteit
OV krijg je gelukkig nog gewoon :’)
Collegegeld en boeken wordt door mijn ouders betaald.

Verder werk ik nog waarmee ik alles wel denk te kunnen bekostigen (ik blijf thuis wonen namelijk)

Is het aan te raden om toch gebruik te maken van het leenstelsel? Mijn ouders raden me aan om gewoon maximaal te lenen en op een spaarrekening te zetten. Andere (vrienden, familie) zeggen juist van niet doen, omdat ik het geld toch (nog) niet nodig heb.
Wat doen jullie / zouden jullie doen?

Als je niet hoef te lenen, niet doen

Ja het levert winst op, maar zo’n groot bedrag op je rekening is erg verleidelijk

Heb nu ook een redelijk groot bedrag op mijn rekening staan en het brengt me niet echt in de verleiding om er gekke dingen mee te doen. Dus daarom is dat ‘het levert winst op’ wel heel aantrekkelijk.

Ik zou niets lenen, maar als je eraan zit te denken om later toch op kamers te gaan, zou ik daar voor sparen.

Waarom zou je lenen als dat niet nodig is. Vrij dom advies vind ik want dat geld is niet van jou. Dus je kunt het wel op een spaarrekening zetten, maar het is jouw geld niet.

Als je geen gat in je hand hebt en dus gewoon kan sparen zonder in de verleiding te komen om het uitgeven zou ik niet snappen waarom je het niet zou doen. Zit er zelf ook aan te denken om gewoon maximaal te lenen en te sparen want ik let altijd goed op wat ik uitgeef.

Je moet het geld gewoon terugbetalen, dus je hebt alleen de rente als winst. En dat is nou ook geen enorm bedrag… dus ik zou gewoon niet lenen als het niet hoeft. Scheelt je later een hoop stress.

Ik zou het absoluut niet doen. De rente is nu nog laag, maar dat kan ook zomaar veranderen (we weten allemaal dat de overheid vieze spelletjes speelt met studenten) en ja gewoon why why why is de vraag als je gewoon normaal kan rondkomen. Het is bedoeld voor mensen die dat niet kunnen.

De rente vanaf de bank is nu ook niet om te juichen dus daar zou ik het niet voor doen. Zou het sowieso niet doen trouwens als het niet nodig is.

Het is de goedkoopste lening die je ooit in je hele leven kan krijgen, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Ik twijfel zelf ook over hoeveel ik zal lenen.

Helemaal mee eens! Dit soort acties is ook precies de reden waarom alles gewoon kapot gaat; mensen maken misbruik van de mogelijkheden. Ja, het is de goedkoopste lening die je kunt krijgen maar dat is nog niet de reden om onnodig te gaan lenen.

Ik leen niets. Ik zie niet in waarom ik geld zou moeten lenen als ik het niet nodig heb. Het is inderdaad voor studenten die het geld nodig hebben en ik vind dit indirect een vorm van misbruik maken van het leenstelsel.

Ik zou het niet doen als het niet nodig is, je zegt zelf dat je rond kunt komen van het geld wat je nu verdient. Het is en blijft een Lening. Wil je echt wat geld achter de hand houden kun je beter in de vakanties wat meer gaan werken.

Oh en de overheid die de normale studiefinanciering afschaftt?! dat is normaal dan… ?
Ik begrijp dat het leenstelsel bedoeld is voor de mensen die écht niet kunnen rondkomen, maar als iedereen de mogelijkheid krijgt, waarom zou ik er dan geen gebruik van maken om te sparen en daardoor te verdienen aan die lening?

Voor die paar honderd euro die je over 3 jaar ‘verdient’ zou ik niet een lening van 33,3K willen hebben. (als je 3 jaar lang elke maand 925 euro leent) Daarnaast veranderd de rente van je studentenlening elk jaar dus je zit niet 3 jaar vast aan die 0.01%.

Geld lenen puur omdat er een lage rente op zit en je het eigenlijk niet nodig hebt is hebberigheid.

Volgens mij is het hier niet echt de discussie of het afschaffen van de studiefinanciering normaal is of niet… Maar in mijn ogen is deze afschaffing een gevolg van misbruik; studenten die jarenlang doen over studies omdat ze toch wel betaald krijgen.

Als mensen, met dezelfde redenen als jij, volledig gaan bijlenen zal hier uiteindelijk ook in gesneden gaan worden. Wellicht dat een lening op deze manier dan ook niet meer mogelijk is, en dus voor heel veel studenten het studeren gewoon niet meer mogelijk is. Persoonlijk ben ik het dus echt met Seraya eens dat dit een (indirecte) vorm van misbruik maken van de mogelijkheden is.

Maargoed, jij moet doen wat jij zelf wilt. Als ik jouw reactie zo lees, dan heb jij de keuze eigenlijk al wel gemaakt; je gaat gewoon bijlenen want jij hebt het recht om “geld te verdienen” (een ienieminie beetje) op een lening die je eigenlijk helemaal niet echt nodig hebt.

Hou er overigens wel rekening mee: op het moment dat jij een grote studielening/studieschuld hebt, kun je een hypotheek voor een huis vergeten! Misschien voor jou nog wat ver in de toekomst maar denk dat je daar ook eens goed over na moet denken.