Ik ervaar mijn werk als stressvol en het beïnvloed mijn vrije dagen

Ik werk hier inmiddels een jaar of 5.
Heel veel dagen zijn leuk en dan werk ik met plezier en passie.
Maar de slechte dagen wegen voor mij zo veel zwaarder.

Mijn baas
Er wordt veel van mij en mijn collega’s verwacht en daarbij is mijn baas de makkelijkste niet.
Naast alle verantwoordelijkheden en mogelijke ‘‘fouten’’ die er gemaakt kunnen worden loop je 24/7 op je tenen omdat je óók de baas nog over je heen zal krijgen over zowel belangrijke dingen maar veel vaker over kleine dingen.
Als zij gefrustreerd is of het te druk heeft zal het hele bedrijf het voelen, terwijl wij op ons best moeten blijven presteren.

Werksfeer
De sfeer kan heel goed zijn, maar de laatste tijd wordt er enorm veel geroddeld. Iedere dag hoor je wel weer een collega een ander zwart maken, zelfs bij de baas. Wat de sfeer niet ten goede komt. De baas zelf roddelt ook non-stop over haar werknemers, met werknemers.
Er wordt vaak wel goed geholpen en voor elkaar bijgesprongen, maar achter ruggen om gaat het gewoon niet goed.

Ik
Ik merk dat ik met steeds minder plezier naar werk ga. De werkomgeving zal meespelen, maar ook mijn eigen persoonlijkheid. Ik kan er weken mee zitten als er een fout gemaakt wordt. Ook mijn vrije dagen blijf ik enorm neerslachtig als de dag ervoor gewoon rot was op werk.
Stressbestendig ben ik wanneer het goed gaat. Maar wanneer er iets beter had gekund of de baas chagrijnig is, verlies ik die eigenschap.
Ik denk steeds vaker: ik wil een rustigere plek. Of misschien wel een heel ander beroep: iets simpelers.

Mijn baas en collega’s zijn tevreden met mij.
Maar ik heb er oa ook last van als ik geroddel hoor over collega’s die volgens hen niet aan de norm voldoen. Het voelt niet eerlijk en veel van wat er geassumeerd wordt, klopt gewoon niet.
Ook weet ik dat het ieder moment om kan slaan naar mij, wanneer ik een fout zou maken of niet op mijn best presteer.
Ga ik richting een burnout? Moet ik op vakantie? Is dit gewoon hoe werk is en moet ik aan mijn eigen stressbestendigheid gaan werken? Hoe zorg ik dat ik 's avonds en in het weekend niet nog last heb van de kleinste dingen op het werk?

Wat jij ervaart is absoluut niet de bedoeling, je moet met plezier naar werk kunnen gaan en het werk van je afzetten zodra je vrij bent. Ik denk dat overal de werkdruk hoog is, overal zitten ze wel met personeelstekort, maar je moet niet op je tenen lopen, dat gaat een keer mis.

Ook denk ik dat er bij meerdere bedrijven wel wordt geroddeld, als is dat natuurlijk niet goed.

Ik denk niet dat je richting een burn-out gaat, maar ik ben geen medisch persoon. Denk je dat het helpt om een vakantie op te nemen? Aangezien je ook op je vrije dagen nog neerslachtig kan voelen over werk?

En een andere baan zoeken is een mogelijkheid, maar wel meteen een grote stap. Misschien kun je het er eens met je baas over hebben? Of een vertrouwenspersoon op werk?

Aah dit klinkt zo als mijn oude baan, toevallig dezelfde? :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ik heb na heel lang twijfelen en overthinken toch besloten om ontslag te nemen. Zonder dat ik een nieuwe baan had, ik had de luxe dat dit kon. Maar echt, het was de beste beslissing ooit! En banen zijn er voor het oprapen dus dat komt vast goed. Als ik jou was zou ik gaan orienteren op nieuwe banen en gewoon wat sfeer proeven ergens anders.
Want geloof me, het kan echt anders!! Waar ik nu werk is alles zoveel beter, ik vraag me ook af waarop ik zo lang heb getwijfeld want ik zit ook zoveel beter in mijn vel nu.

En dat over een burn-out, dat kan zeker zo zijn. Ik zat er ook tegenaan! Ik heb me toen een paar dagen ziek moeten melden om bij te komen, en dat was ook het moment dat ik me realiseerde dat dit zo niet langer kon.

Succes!

Als je echt op je vrije dagen ook met je werk in je hoofd zit is het inderdaad tijd om iets anders te zoeken. Ook zou je niet bang mogen zijn dat je baas boos op je wordt. Iedereen maakt weleens een fout. Het ligt er misschien ook aan wat voor werk je doet. Als je bijvoorbeeld in de zorg werkt en je maakt een fout is het natuurlijk wat anders als dat je in een winkel werkt.

Roddelen heb ik bij vrijwel al mijn werkplekken wel gehad. Dat komt denk ik bij bijna alle bedrijven wel voor. Daar ontkom je niet echt aan denk ik. Er is natuurlijk een verschil tussen echt slecht over iemand praten of kritiek hebben over iemand zijn werkprestaties. Op mijn werk gebeurt het ook hoor, ik hou er zelf ook niet echt van maar ja. Ik denk altijd, praat je over mij dan ook zo, haha.

Ga je richting een burnout? Als je langdurig te veel stress hebt, ja. Moet je op vakantie? Misschien helpt dat ook. Is dit hoe werk is? Nee, er zijn bazen die echt niet om elk dingetje boos worden. Mijn baas is relaxed als wat en die krijg je echt niet snel boos. En ook verschilt de werksfeer per bedrijf. Maar je zal nooit een perfecte werkplek vinden, er is overal wel iets wat beter kan.

Ik zou zeker kijken voor iets anders, maar ik raad je niet aan nu al te stoppen. Ik ben ooit gestopt zonder nieuw werk en dat was echt geen pretje. Ik kon het opvangen, maar heb al mijn spaargeld opgebruikt. Het lijkt zo’n spannende keuze, maar heel verstandig en veilig is het niet. Tenzij je zeker weet dat je minstens een (half)jaar vooruit kunt qua kosten.Succes!