Ik en zus groeien uit elkaar

Hallo,

Normaal post ik hier niet zo snel topics maar ik heb nu wel iets wat mij heel erg dwars zit en ik kan wel wat advies gebruiken.

Mijn zus en ik hadden altijd een hele hechte band. Er is laatst een kamer in haar studentenhuis vrijgekomen, en ik wilde daar heel graag in omdat dat handiger is voor mijn studie maar voornamelijk omdat ik het gezellig had gevonden. Zij dacht daar blijkbaar anders over en wilde niet dat ik bij haar in huis kwam wonen. Terwijl ik vaak het idee heb dat we ons goede contact moeten behouden (op de een of andere manier gaat het niet samen als we in ons ouderlijk huis zijn, dan klikt het niet… misschien door ruzies uit het verleden ofzo maar dan klopt het gewoon niet). Wel dacht ik dat het anders zou zijn als we samen in een studentenhuis zouden wonen; ook omdat dat sowieso een hele andere situatie is, zonder ouders die overal wat op aan te merken hebben. Maar zij dacht dat ik dan om aandacht ging vragen.

Eén van de dingen die we samen deden, was sporten. Onlangs heb ik gezegd dat ik mijn lidmaatschap bij de sportschool op wil zeggen, ook omdat ze tegenwoordig een nieuwe sportbuddy heeft gevonden. Die wilde eerst ook wel met zijn drieeën, maar ik merk dat dat gewoon minder leuk is als eerst en onze tijdschema’s lopen nu nog meer uiteen dus de momenten dat we kunnen, nouja die zijn er eigenlijk nóg minder. Daarnaast was het nog niet eens tot het punt dat ik het echt serieus wilde maar wilde ik in eerste instantie alleen een reactie uitlokken. Ze vond het alleen helemaal niet erg toen ik het vertelde, zei dat ze het begreep (ook omdat het dus in de stad is waar zij woont en ik niet) en zei dat ze toch al een nieuwe sportbuddy had. Dit zit mij nogal dwars, ik heb het idee dat we uit elkaar groeien en dat ik er niets aan kan doen (en dat het haar niet uitmaakt).

Ik baal hier heel erg van en ik heb nu mijn twijfels of ik überhaupt die sportschool op moet zeggen. Maar ik wil mezelf ook niet opdringen. Weet iemand wat ik het beste kan doen?

We verschillen twee jaar, ik ben 18 en zij is 20. Ze is sowieso iemand die heel moeilijk contact onderhoud, een tijdje terug heeft een vriendin van haar daarom ook de vriendschap verbroken.

Edit: Ik heb het er wel al met haar over gehad, maar ze snapt het geloof ik niet zo goed.

Heel erg herkenbaar.
Ik heb ook een ontzettend goede band met mijn zus. Zeggen altijd dat we beste vriendinnen zijn, maar ook als we samen thuis zijn, hebben we veel ruzie. Zij is nu in Amsterdam gaan wonen (twee jaar geleden) en ik ga daar volgend jaar ook heen. Helemaal gezellig vinden we dat en we hebben er zin in. Ook een tijd samenwoonplannen gehad, maar nu wil zij toch niet meer. Ze denkt dat ze zich aan mij gaat irriteren en ik haar misschien ga claimen oid.

Het vervelendste is wel dat jij wel graag wil en zij niet en dat je bijna als een puppy met lieve oogjes haar meot smeken om bij haar te gaan wonen. Zou ik niet doen! Ik heb nu ook gedacht, laat maaar. Ga gewoon lekker iets voor jezelf zoeken en ga dan veel leuke dingen met je zus ondernemen! Ergens gezellig koffie drinken. Filmavondjes bij elkaar. Zo kan je genieten van de leuke dingen en zullen de irritaties minimaal zijn.

Allebei je eigen sociaal leven opbouwen, maar ook veel leuks samen doen!!

Dat is inderdaad precies mijn situatie!

Bedankt voor je advies, ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen :slightly_smiling_face:

Tja, jullie worden ouder en je zus is haar eigen weg aan het gaan. Je zus geeft echt nog steeds even veel om je, maar ze heeft of gewoon veel tijd voor haarzelf nodig, of ze vind het lastig om leuke dingen met jou af te spreken zegmaar.

Praat gewoon een keer met haar en misschien kunnen jullie wel iets afspreken dat jullie bijvoorbeeld elke zondag een meidendagje hebben of iets dergelijks.