Ik eet mezelf kapot

Ik herken me precies in jou. Bij mij is nu een jaar geleden de knop omgegaan (al ben ik de laatste tijd weer slecht bezig)
Vooral dat ’ ach ik heb nu al dit gegeten dus nu gooi ik me vol’ is echt lastig om mee om te gaan. Je moet zorgen dat je voldoende maar gezond eet, dan krijg je minder neiging om van alles te eten. (Probeer suikers te omzeilen, als je suikers eet krijg je snel eetkicks, helaas moet je wel ‘afkicken’ van suikers maar een week of 2 is dat helemaal over)
Eet gewoon een goed ontbijt en lunch. (bruin brood)
Als je dan ergens zin in krijgt ga je kiezen voor gezonde opties zo als je al zei, fruit, een cracker met magere smeerkaas (ofzo iets), een augurk. Dit hielp goed bij mij en ik heb mijn ouders gevraagd om mee te helpen opletten dat zij me niks meer aanboden van snoep of snacks. Op begeven moment ging ik ook vaker sporten en als ik dan iets fout’s had gegeten ging ik gewoon wat langer sporten zodat dat gecompenseerd was en dan had ik ook niet de neiging om door te gaan met eten, aangezien ik niet voor niks was gaan sporten.
Ik heb zelf een verleden waardoor dit overmatig eten denk ik komt, maar als bij jezelf de knop omgaat kun je alles.

Eerlijk, ik denk dat je dit alleen niet kan oplossen. In ieder geval je ouders inschakelen en zij kunnen jou vast wel helpen om het eten te verminderen, alleen is dit denk ik heel erg moeilijk.
Voor de rest heb ik er weinig ervaring mee, maar succes in ieder geval!

Ik denk dat je afleiding moet zoeken om niet nog meer te eten.
Als je een eetbui voelt aankomen, kan je naar buiten gaan om te wandelen of fietsen. En na het ‘sporten’ kan je dan een welverdiende boterham eten.
En je kan junkfood pakken, maar ook een banaan of snee brood.
Discipline heb je nodig om over je eetbuien heen te komen.

Dit herken ik eigenlijk enorm in mijn zus. Helaas heeft dat verkeerd uitgepakt en is ze qua figuur het tegenovergestelde van mij geworden…

De beste en enige oplossing denk ik is je mind omzetten. Je moet je gedachtengang veranderen. Maar dit kan je denk ik niet alleen. Ik denk dat je geconfronteerd moet worden met je gedrag. Je moet eraan willen werken. Ik zou zeggen regel een afspraak en probeer je vol in te zetten. Ga het ook niet uitstellen, van bijvoorbeeld ‘ja maar komende week heb ik lastige toetsen’. Gewoon doen!
(Elke dag dat je niks doet, duurt het langer om ervan af te komen)

Dit klinkt best herkenbaar. Bij mij was het vooral het gevolg van mentale problemen dus misschien is het een idee om een keertje bij een psycholoog langs te gaan? In ieder geval succes!

Volgens mij kun je het beste even naar de huisarts gaan.
Kan iets psychologisch zijn of iets met je hormonen.
Vraag je huisarts om advies en misschien dat die je dan doorstuurt naar een dietist of een psychologe.
Als het zo door gaat, ben je straks helemaal ongezond en het is moeilijk om dan weer terug te komen op je oude fitheid en gewicht.

Hmm, dat “probeer fruit te eten, word je niet dik van” klopt niet helemaal, want in fruit (vooral druiven, aardbeien, meloen,…) zit veel suiker. Het is niet dat het caloriearm is, het word gewoon gezond genoemd omdat er vitaminen in zitten.
Zo ook met appels, als je die eet krijg je juist meer honger. Niet goed als je honger hebt op school want dan word het erger, maar wel als je gewoon graag iets eet. Als je een appel eet verbrand je namelijk meer calorieën dan je opeet.
Bananen zijn trouwens ook best calorierijk fruit en een snee brood bevat al snel 75 calorieën (relatief veel als je erop let).
Van suiker krijg je een kick, dus ga je nog meer eten, net als bij hartige/zoute en vette dingen zoals chips en soortgelijke snacks… Je kan naar een diëtist (om je eetgewoonten te leren controleren)/psycholoog (om mentale problemen aan te pakken) gaan, ik denk dat je daarmee wel wat kunt.

Ik denk dat het minder onschuldig is als dat het lijkt. Ik leer op het moment over boulimia en eetbuien e.d. en dit is zeker iets psychologisch. Het kan al zo ver gevorderd zijn dat dit door simpele regeltjes of verandering van denkwijze niet meer helpt. In de hersenen gebeuren er namelijk dingen waardoor jij dit gaat doen. Als dit inderdaad het geval is (dus dat je het echt niet meer in de hand hebt, dat je het idee hebt dat je totaal geen controle over de situatie hebt), dan moet je echt je trots opzij zetten en naar de huisarts gaan. Je hebt dan echt hulp nodig, voordat je nog verder van huis bent. Succes!

dit klinkt best wel serieus! ik zou naar je huisarts gaan. hij kan je doorverwijzen naar iemand die je hierbij kan helpen… misschien ontwikkel je bed of wordt/ben je een emotie-eter, en dat is en wordt niet goed voor je gezondheid… en je voelt je er natuurlijk rot bij, dus ik zou toch naar de huisarts gaan!

dat is niet helemaal zo. als je per dag 2/3 stuks fruit eet is er niets mis mee en kun je het echt wel gezond noemen, want ook die suikers heb je gewoon nodig. maar als je er veel meer van eet krijg je idd een teveel aan suikers en is het wel ongezond, dus het gaat vooral om proporties. bovendien kan fruit eten bij vreetkicks/honger soms enorm helpen (wordt ook heel veel aangeraden aan mensen met bijvoorbeeld boulimia als ze last van eetbuien hebben), omdat er veel vezels in zitten. niet in al het fruit, maar in bananen bijvoorbeeld wel. en die appel en de negatieve kcal is echt een sprookje… (http://www.goeievraag.nl/vraag/negatieve-calorieen.12453 één van de sites waar het uitgelegd staat) je eet met een appel zo’n 60 kcal, en tijdens het eten verbrand je niet ineens 60 kcal. het is veel ingewikkelder dan dat en ik zou er dus ook maar niet zo mee rekenen zeg maar, zo van ‘laat ik heel veel komkommers eten, die zijn toch negatief’. zo zit het niet helemaal…
en over het algemeen geldt wel dat als je een beetje honger hebt, je iets kleins (dus een appel/sultana) eet het je honger groter kan maken. het kan ook gewoon je honger stillen natuurlijk…

Ahh dat lijkt me echt heel erg rot voor je! Het klinkt inderdaad wel echt als een serieus probleem dus ik zou wel de dokter/dieetist/daarna misschien de psycholoog raadplegen. Daarnaast helpt het misschien afleiding te zoeken in dingen die je heel leuk vind om te doen? Verder weet ik niet of je veel sport maar dat is ook een goed afleiding (: En wat de eetbuien betreft zou ik echt proberen streng te zijn voor jezelf, want het idee van ‘nu maakt het toch niets meer uit’ zit echt tussen je oren. Heel veel sterkte en succes!

een vriendin van mij at ook teveel vroeger, de dietiste heeft haar toen de opdracht te geven ong 250 calorieen aan tussendoortjes op een dag te eten en niet meer, je hebt dan elke dag 10 bolletjes van 25cal, en elke x als je dit op hebt dan teken je een bolletje af, het scheen heel snel te werken, je moet je natuurlijk niet alleen maar op calorieen focussen, maar misschien werkt het ook voor jou !

-

Wauw jongens, echt heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik vind het altijd zo genant, mensen uit mn omgeving zien het toch al gauw als een vreetzak zijn en een kwestie van een beetje discipline en dan is het eigenlijk zo fijn te lezen dat jullie het serieus nemen.

Gelukkig kan ik er wel goed met mijn ouders over praten en zoals sommigen ook zeiden er ligt inderdaad iets aan ten grondslag.
Vorig jaar april iets erg rots meegemaakt wat me heel onzeker maakt. Nu ben ik een tijdje geleden bij een psycholoog begonnen voor mijn eten. Ik raakte in paniek en wilde er echt iets aan gaan doen. Ook zij vermoedde dat het echt met iets anders verband hield, daar was ik eerst sceptisch over omdat ik vond dat ik gewoon geen discipline had. Maar zoals veel meisjes rond deze leeftijd ben ik wel altijd met mijn gewicht bezig geweest en heb ik altijd een eetdagboek bijgehouden op internet. En inderdaad, ik ben teruggaan zoeken, en precies vanaf die dag in april is mijn eetpatroon bizar geworden.

Nu is dat natuurlijk fijn om te weten waar het aan ligt. Maar omdat ik bij de psycholoog, wat logisch is, nu eerst met het verwerken van de oorzaak bezig ben, staat het eetpatroon even op een laag pitje. Het verwerken gaat nogal langzaam, en ondertussen eet ik maar door, en word ik dus zwaarder., waardoor ik me nog rotter voel.

Ik denk inderdaad dat het helpt om bezig te zijn en afleiding te hebben. Op school gaat het ook inderdaad wel goed, ik neem dan mijn brood mee en op is op. Wel denk ik dan de hele pauze aan wat ik nog zou kunnen eten, maar omdat ik geen geld meeneem beperk ik mezelf hierin. Als ik dan thuis kom ga ik de fout in, en met het avondeten. (veel gegeten, de rest van de avond dooreten uit de kasten)
En inderdaad, wat iemand anders hier ook al zei, dan ga ik vaak hardlopen, om het te compenseren, en vervolgens compenseer ik dat hardlopen weer met extra eten. Ook blijf ik dan heel laat op omdat ik denk dat als ik gelijk ga slapen na zo’n eetbui helemaal niks verteer.
Ik denk ook dat het trots zijn op jezelf en belonen wel helpt, ik moet inderdaad niet denken nu heb ik het toch al verknald, maar dan als ik het niet erger maak, denken, goedzo normaal had je het nog erger gemaakt en dat heb je nu tenminste niet gedaan. Wel heb ik er heel veel moeite mee, want mijn moeder zegt dit ook altijd en toch ga ik steeds weer diezelfde fout in.
Het is ook gewoon waar dat ik veel vrolijker ben als ik een dag ‘goed’ heb gegeten, op zo’n dag als gisteren ben ik erg negatief en somber.

Maar in ieder geval echt al heel erg bedankt voor jullie reacties. Het lucht al op dat meer mensen er last van hebben en dat het niet zomaar is omdat ik gewoon een slappe vreetzak ben, zoals ik me dan zovaak voel.

^Echt goed van je dat je het helemaal bent na gegaan waardoor het komt/zou kunnen komen. Je hebt alleen wel echt een serieus probleem volgens mij. Geobsedeerd door eten die eetbuien en het compenseren wijzen echt op (misschien voorstadium van)een eetstoonis. Het is in ieder geval goed dat je er wat aan probeert te doen! Het hoeft ook helemaal niet in 1 keer over te zijn met die eetbuien enzo, rustig afbouwen met de vreetkicks en echt een doel voor jezelf stellen per dag. Succes!

ja, knap van je :slightly_smiling_face: het klinkt zo ook alsof je wel gemotiveerd bent en dat je het echt wel gaat lukken :wink:

Je kan ook vragen of je ouders je willen helpen. De stap naar de supermarkt is voor sommigen net iets te groot. Ook voor mij, ook al is die bijna om de hoek.
Vraag dus of ze niks meer willen kopen. Misschien voor hun ook vervelend als zij geen snacks meer hebben, maar als het jou voorlopig helpt, is dat het wel waard denk ik.

Het is in elk geval nooit te laat hoor =) Tuurlijk is gewicht een vervelend probleem, maar daar kan altijd nog wat aan gedaan worden! Maak er geen obsessie van, maar zie het wel als kans.

Dit heb ik ook, dan loop ik naar de snoeppot, spreek ik af dat ik 2 smurfensnoepjes (haha ja :frowning_face:) ga pakken en eindig ik er met 6 + 2 giant koeken… En dan heb ik nog honger dus pak ik een worstenbroodje en nog 4 oreo’s erbij… Zo gaat het ook bij mij! Mijn tip voro jou is om zo weinig mogelijk in het huis te brengen. En hoe moeilijk het ook klinkt, als je gezond gaat eten, dan ga je daar aan wennen. Je moet die knop omzetten, en ik kan het ook nog steeds niet! Ook kun je heel veel gaan sporten, dan heb je dat al vast gedaan. Ga bijvoorbeeld een uurtje lopen, hoeft echt niet hard te zijn, gewoon lekker een wandelingetje maken. Ook daarmee verlies je heel veel calorien! Succes!

misschien is het een idee om naar een dieetist te gaan, dan word je ook werkelijk gecontroleerd en houd je het makkelijker vol. en je krijgt echte hulp
in ieder geval veel succesX

Je moet niet denken: ‘morgen stop ik’, als je wilt afvallen begin er dan meteen mee, al heb je net vijftig kitkatten ed. zitten eten, stop daar dan mee. Drink veel water en eet veel groente en fruit, vervang koekjes door rijstwafels en eet na acht uur geen brood, al helemaal niet met kaas! Ga niet diëten.