Ik durf niet te zoenen :(

Hoi hoi,

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie misschien kunnen helpen.
Ik ben 16 en ik heb een nu 3-4 weken een relatie met mijn vriend A. A. is bijna 17 en we hebben beide nog nooit gezoend. Op het moment dat mensen te dicht bij mijn gezicht komen trek ik mijn hoofd uit reflex weg, of als mensen uberhaupt te dicht bij komen kan ik hier ook niet altijd tegen. De laatste keer dat ik met A. heb afgesproken hebben we heel veel lopen knuffelen en lagen we dus ook dicht bij elkaar. Een keer kwam zijn hoofd, misschien per ongeluk, heel dicht bij en uit reflex heb ik toen mijn hoofd terug getrokken. En daarna bij het knuffelen lagen onze gezichten ook heel dicht bij elkaar, als ik 5 cm mijn hoofd had verplaatst hadden we gezoend. Alleen ik durf het gewoon niet. Het voelt ook heel onnatuurlijk op de een of andere manier. Ook omdat ik bang ben dat het compleet fout gaat. En ik weet dat als ik er bang voor ben, het juist niet spontaan en dus juist fout gaat :l Maar ik weet dat ik natuurlijk wel een keer met hem moet ga zoenen.
Is er iemand die dit herkend of hebben jullie tips?
( Ik heb geen idee of het er iets mee te maken heeft maar ik heb wel pos traumatisch stress stoornis, zou het misschien kunnen dat ik daardoor mensen minder dichtbij durf te laten? herkend iemand die misschien ptss heeft dit? )
Vorig jaar had ik hier ook al last van trouwens, met mijn vorige vriend maar daarmee is het uit gegaan voordat we hebben gezoend.

Oh dit is zo herkenbaar. Ik durfde het ook echt helemaal niet. Maar op een gegeven moment dacht ik echt zovan: ‘nja, fuck it, ik ga het gewoon doen.’ En toen ben ik zelf maar begonnen met hem te zoenen haha. Ik vond het ook echt een superraar gevoel, maar ik weet niet, je went eraan ofzo. :slightly_smiling_face:

Of je moet het met hem erover hebben, dat kan ook. Als jullie erover gepraat hebben is het misschien iets makkelijker. Wat je zelf het fijnste vind.

You learn by doing so. :stuck_out_tongue:

Ik herken het wel, al heb ik mezelf er toentertijd overheen weten te zetten.
Verstand op nul en gaan haha. Ik denk dat iedereens eerste zoen wel wat awkward is maar dat is echt niet erg! :slightly_smiling_face:

Edit: Zoals hierboven wordt gezegd, je kan er ook over praten natuurlijk! Ik heb toen tegen mijn voormalige vriend gezegd dat ik het eng vond ofzoiets en toen reageerde hij dus met de eerste zin van hierboven ^ :’)

ik denk dat dit ook het beste is, veel succes!

Probeer hierover te praten met je vriend? Anders weet hij ook niet hoe jij voelt en denkt hij misschien dat hij niet leuk genoeg is ofzo. Als het zo lastig blijft, kun je misschien eens met een maatschappelijk werker ofzo hierover praten, omdat je ook zegt dat je PTSS hebt. Dat kan natuurlijk ook wel bijdragen aan je angst. Dat kan ook nog veel dieper liggen natuurlijk. Bottomline: praat erover :slightly_smiling_face:

Ik snap dat het eng is als je het nog nooit gedaan hebt, maar het is zo fijn eens je er mee begint… ZO fijn :slightly_smiling_face:

Je zegt dat hij ook nog nooit gezoend heeft, dus als er iets “fout” gaat dan is dat toch helemaal niet zo erg want hij weet het waarschijnlijk ook niet veel beter dan jij.

Misschien moet je het met hem bepraten, dan begrijpt hij het ook en kan hij er rekening mee houden.

Heel erg bedankt voor jullie reacties :slightly_smiling_face:
Ik denk dat ik de volgende keer wel kijk of ik het of gewoon probeer, maar ik denk dat ik dat nooit ga doen uit mezelf :wink: Dus ik ga het er met hem over hebben :slightly_smiling_face:

Goed plan! Succes. :slightly_smiling_face:

Oh dit had ik ook! Hij zoende mij toen een keer en ik schrok en trok mijn hoofd weg. Maar later heb ik mijn verstand op 0 gezet en ben ik er voor gegaan. Ook heb ik het er met hem over gehad en hij begreep het.

Ik had niet eens keus ahahah :’).
Deze zomer vroeg m’n (toenmalige) crush en ik zei ja, toen zoende die me gelijk.
Ik voelde ook gelijk een tong tegen m’n lippen aankomen…
Nou ik heb gewoon m’n mond dicht te houden, niet alles in een keer… :’)

huh ik zoen meestal voor een relatie al met iemand.

maar OT, het valt reuze mee hoor! Gewoon doen.

Lijkt me in elk geval minder eng omdat hij het ook nog nooit gedaan heeft!

Gewoon doen, makkelijk gezegd, dat weet ik, maar ik weet zeker dat je het heel fijn vindt haha!

Bij de gedachte huiver ik al :stuck_out_tongue: Maar ik ga het denk ik wel proberen :wink: Ik had er nog niet aan gedacht :slightly_smiling_face:

De eerste keer is idd altijd het spannendst. Maar je moet het gewoon doen, het gaat van zelf. Ik heb eigenlijk geen tips voor je, haha. Veel succes!

ik snap je wel had ik ook toen ik 1e serieuse vriendje had durfte ik hem de 1 2 dagen ofso ook niet te zoenen en toen gebeurde het gewoon ineenkeer en het was best wel fijn haha gewoon doen het valt vast reuze mee en is vast fijn

Try to go with the flow! Het is lastig, ik weet het, maar als je er gewoon geen zin in hebt/bang bent/iets anders wat je tegenhoud, doe het dan gewoon niet. Er komt vast wel een keer dat je het niet eens merkt en je bent al bezig haha.

Praten helpt natuurlijk ook altijd xd

Ik was hier ook heel erg bang voor. Uiteindelijk toen een leuke jongen mij probeerde te zoenen heb ik eerst gewoon een kusje gegeven, toen vond ik het al een stuk minder eng.

Oke ik heb het er met hem over gehad… het is alleen anders gegaan dan ik had gedacht x) ( Het was via skype, ik kan zulke dingen niet in real life bespreken )
Zulke dingen zei hij :
“maar als je denkt dat ik zomaar zal zoenen, dan ken je me niet goed genoeg, dus je hoeft je echt niet zorgen te maken, of zeg ik nu iets raars "
" we doen pas 3 weken dingen samen,en dan 2 keer per week, als ik je zou kussern zou dat voor mijn gevoel erg snel zijn, maar wat weet ik er nou van”

probeer eerst van je reflex af te komen, gewoon door als je broertje o zusje ofzo hebt die een klein kusje op de wang te geven, ik doe dat altijd bij mijn zusjes. Of doe t bij je ouders, zal geen probleem moeten zijn toch? Als zij jou een kusje willen geven, probeer dan niet weg te trekken maar t gewoon aan te nemen.
Succes meid! Het komt wel!

(wel raar skype gesprek btw)