Ik durf niet op een sport , HELP please! :(

Heyy,
Ik heb eigenlijk een vraag en ik hoop dat jullie me tips kunnen geven.
Sinds ik voor muziek op school een liedje moest zingen met iemand anders, in een tweetal dus
Wil ik heel graag op zangles, ik zing uit mezelf al graag maar ik ben het nog leuker gaan vinden toen een aantal klasgenoten die me anders nooit aanspreken zeiden dat ik goed kon zingen. Veel mensen zeggen dat eigenlijk en ik vind het zelf ook wel… Ik mag van mijn ouders op zangles dat weet ik zeker maar ik durf niet, ik durf op geen elkele sport, ik zou het allemaal wel graag willen maar ik ben gewoon bang als ik iets alleen moet doen, ik ben 13 dus het slaat nergens op maar toch… Ik haal mijn vriendin altijd op om samen naar school te fietsen maar als ze dan ziek ik kan ik alleen maar denken: ‘wat als het geen school is’ ‘wat als ik het lokaal niet kan vinden omdat het opeens ergens anders is’ ‘wat als ik mijn vriendinnen niet zie?! Wat moet ik dan doen?!’ Ik zou ook graag gewoon wat zelfverzekerder zijn want ik ben nogal stil in de klas maar ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Maar daarom durf ik dus ook niet op zangles want ‘wat als ik telaat kom’ of ‘niet weet waar het is’ ik hoop dat jullie me kunnen helpen of een aantal tips voor me hebben, alvast bedankt! Liefs Fleur xx :slightly_smiling_face:

Neem eens een proefles op een sport of zangles en werk vooral in een groep. Ook kun je kijken of vriendinnen van jou op een sport zitten en die sport ook proberen, bij hen in het team. Succes!

YOLO?

Meis, je maakt je veel te druk! Een deel van opgroeien is meer zelfstandiger worden en geloof me, als je iets zelfstandig doet en het gaat goed, wil je nooit meer wat anders. Het is een heel fijn gevoel om te weten dat je iets kunt zonder de hulp van anderen en het zal je alleen maar helpen in de toekomst.
Dus ‘yolo’ en doe wat je wilt doen, ook al vind je het een beetje eng, je zult er geen spijt van krijgen. En als er wat mis gaat, bedenk je dan dat je daar weer van leert!

Dankje, iemand nog iets pls?

Dit hoort inderdaad bij het opgroeien. Hoe meer je je over je angst heen zet, hoe vaker je bij jezelf denkt, ‘zo eng was dit eigenlijk niet’ en de volgende keer doe je het gewoon weer zonder bang te zijn.

Ik zit ook op een soort van zangles. Eerst was het echt scary maar het is zó leuk! Echt waar!

Zet je er gewoon overheen meid.

Dit had ik vroeger ook heel erg en is dus heel herkenbaar. Zie het als iets wat je je zelf aan moet leren. Probeer juist meer dingen zelf te doen en doe dat ik kleine stapjes. Als je bang bent dat iets mis gaat probeer het dan zo goed mogelijk voor te bereiden. Als je alleen naar een lokaal moet lopen, zorg dat dat je vlak voor school nog op je rooster hebt gekeken.
Ik denk juist dat het heel goed voor je is om op een sport of op zangles te gaan. Dan kan je dit nog meer oefenen. Ik had op jouw leeftijd het geluk dat ik toen al een aantal jaren bij de zelfde club sportte, maar ik herken wel dat het op je 13e lastig is om aan iets nieuws te beginnen.
Maar vooral voor zangles gaan dus. En als je het echt heel eng vindt, praat er dan over met je ouder. Misschien kunnen die je helpen en je gerust stellen.

Dat probleem heb ik vroeger heel erg vaak gehad en soms komt het weer bovendrijven… Ik ben nu 16 maar ik heb dat dus zelfs ook nog wel eens haha. :flushed: Ik kan soms ook best onzeker zijn maar om dat te kunnen overwinnen moet je juist meer dingen zelf doen. Zoals zelf naar school fietsen, zelf uitzoeken welk lokaal je naartoe moet, zelf uitzoeken welke les je dus hebt. Als je dan merkt dat het je gewoon lukt in je eentje groeit je zelfvertrouwen. Probeer gewoon die stap te nemen om dingen zelf te doen en dan zul je merken dat elke keer je iets weer alleen moet doen het steeds makkelijker gaat :slightly_smiling_face:

Als je je zo onzeker voelt (is normaal), moet je juist wel op een sport gaan! Ik zou naast zangles op iets als taekwondo gaan, dat boost je zelfvertrouwen echt :slightly_smiling_face:

Je wordt niet ineens ‘volwassen’ (ik weet dat je pas 13 bent, maar luister), het gaat erom dat je steeds meer dingen doet. De eerste keer dat je iets doet is het spannend, maar de volgende keer heb je het al een keer gedaan en is het minder spannend. Daar gaat het om.

Zet je gewoon over je onzekerheid heen, iedereen vergeet wel eens wat of doet wel eens iets verkeerd toch! Dan ga je toch ook niet dood: het is allemaal niet zo erg als het lijkt en waarschijnlijk komt alles gewoon goed. Bovendien is het helemaal niet erg om dingen in je eentje te doen/uit te zoeken!

Ik denk dat het voor jou juist heel goed zou zijn om op zangles te gaan. Ten eerste omdat je goed kan zingen en het ook leuk vindt maar ook omdat ik denk dat je hierdoor juist over je angsten heen komt. Misschien is het de eerste paar keer een beetje eng, maar daarna zul je merken dat je je juist zelfverzekerder voelt en meer zelf durft te ondernemen juist omdat je dat leert door je zangles.
Ik heb zelf ook geleerd om zelfverzekerder te zijn doordat ik meer dingen alleen ging doen en zelf meer actie ondernam. Het werd er allemaal beter op. :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt allemaal!