Ik durf geen geld uit te geven.

Het is een vreemd verhaal. En ik hoop dat er mensen zijn die tips of tricks hebben :slightly_smiling_face:.

Ik ben een shopfreak. Het liefste shop ik 2 keer per week, het allerliefste nog in Utrecht. Helaas komt mijn shoppen nooit tot de kassa. En komen de kleren die ik zie helemaal nooit in mijn klerenkast. Dus eigenlijk mag ik mezelf geen shopfreak noemen, maar slechts een windowshopfreak.

Vroeger heeft mijn familie in de schulden gezeten. Sinds dien durf ik geen geld meer uit te geven, het is heel apart. Daardoor durf ik ook geen kleren weg te gooien. Die ene broek met de verfvlek kan nog wel een weekje mee… En de bh die een beugel mist… misschien vind ik de beugel ooit nog terug.

Mijn klerenkast begint nu echt leeg te raken. Ik draag nog 3 setjes. Daardoor weet ik ook niet waar k moet beginnen met het vullen van mijn kledingkast. Toch eerst een basic collectie aanleggen of misschien een opvallend item kopen… Of toch misschien wat nieuwe bh’s?

Nu lijkt het heel makkelijk. Je loopt naar de kassa en rekent hem af. Maar zodra ik op het prijskaartje kijk van het topje dat ik zag hangen. Is hij toch al wat minder leuk en leg ik hem weer terug. Daardoor kom ik vaak met niks thuis.

Heeft iemand enig idee hoe ik mezelf dwing het toch te kopen? En hoe ik begin met mijn kledingkast te vullen? Iemand die tips of tricks heeft hoe je deze zuinigheidsfreak toch wat kan laten weggooien? Wanneer kan je iets nog dragen en wanneer niet?

Ik weet niet of je werkt? Maar ik denk vaak: ‘Oh, hier hoef ik maar twee uurtjes voor te werken, dat gaat makkelijk’, bijvoorbeeld:).

Probeer eens iets heel goedkoops te kopen?

Begin goedkoop.

Maak een lijst van wat je nodig hebt, de belangrijkste dingen bovenaan, en werk die af.
Misschien kan je er dan ook een prijs bij zetten welke je er maximaal aan uit wil geven? Als je dan iets vindt van die prijs of lager, koop je het.

En bij 't uitruimen van je kast, dingen die je gewoon niet draagt moet je weggooien. Niet denken van ‘oh, die doe ik wel een keer aan’ want dat doe je blijkbaar toch niet.
Hak de knoop door en maak een stapel voor kleding die weg kan. Je weet zelf welke kleding je echt draagt en welke niet.

@helleuu Ja ik werk 7 uur per week :stuck_out_tongue: Misschien is t wel een handige. :slightly_smiling_face: Ty!

Neem iemand mee.

Koop basics als eerst, gewoon goedkope bij de H&M/Zeeman/Wibra, dat is vaak veel goedkoper. En neem iemand mee die je kan ’ pushen ’ want je hebt kleding nodig! Zie het niet als een luxe uitgave, maar meer als hoge prioriteit.

Oh, dan moet een keer wat kopen geen ramp zijn!:slight_smile: Succes ermee!

ga naar de markt, jij moet echt niet naar winkels gaan :wink:

ow dit klinkt opeens zo bot xo

heb je een spaarrekening? Zet daar een hoop op en zet het geld wat je over hebt op je normale rekening. Heb je altijd een vangnet :slightly_smiling_face:.

inderdaad,
waar slaat dat op.
ze hebben in winkels ook gewoon goedkope en betaalbare kleding hoor.

Das n goeie! :slightly_smiling_face:
Dat ga k nu doen!

Ik ben inderdaad al een tijdje goedkoop aan het beginnen… Heb een paar dagen geleden een truitje voor een 10tje bij de h&m gekocht en was daadwerkelijk trots op mezelf :stuck_out_tongue:

De markt is hier in de buurt niet leuk… dus daar zou je me niet snel vinden…

En dat van dat lijstje ga ik morgenochtend in de trein ook maar eens maken :slightly_smiling_face:

Probeer marktplaats eens :grinning:

En dit is niet bot? Ze zegt gewoon dat de markt beter zou zijn volgens haar.
Net of de markt ‘lager’ is dan winkels en het een belediging is dat ze dat zegt? 't is maar een tip.

Oh je kan trouwens ook gewoon je oude kleding verkopen, mits het er nog redelijk uit ziet.
Dat doe ik ook al een tijdje op marktplaats en 't verbaast me wat mensen daar allemaal kopen. Zelfs shirts die ik 3/4 jaar geleden heb gekocht, raak ik kwijt.
Dan heb je extra geld om wat nieuws te kopen en is het meer een ruil dan dat je echt geld uitgeeft.
Ik denk ook zo vaak van ‘oh ik heb net iets verkocht voor 2,50 en 5 euro, daar kan ik dit shirtje van 7,50 voor halen’

En ik zou ook inderdaad iemand meenemen die gewoon tegen je zegt dat je het moet kopen. Dan heb je ook de mening van iemand anders.

Enn ik wacht vaak tot iets in de sale is. Zoals bij de Coolcat, als daar een shirtje net nieuw is is het vaak 24,95 of zelfs duurder, maar altijd na een maand of zo ligt hetzelfde shirtje in de sale voor 5/7,50. Zelfde verhaal bij de H&M.
Ik ben echt van de koopjes en sales en wil ook het liefst zo min mogelijk uitgeven :stuck_out_tongue:

Rommelmarkten :grinning: is heel goedkoop! soms heb je al shirts voor 50 cent en mensen doen die kleren na 1 keer dragen weg!!

wow… je lijkt mij wel xD ik heb soms idd ook moeite met geld uitgeven…
maar ik zet idd ook gewoon geld op mijn spaarrekening en de rest mag ik dan van mezelf gaan gebruiken, werkt goed moet ik zeggen ^^