Ik doe me zo anders voor dan dat ik daadwerkelijk ben..

Het is gewoon lastig. Ik keek vandaag Plain Jane en er was een meisje dat gewoon precies mij beschreef. Ze wilde altijd iedereen blij en tevreden houden, ook al deed ze zichzelf dan anders voor dan dat ze was. Dat doe ik dus ook. Ik wil dat iedereen mij aardig vind en daardoor gedraag ik me zo anders.

Als ik dan alleen ben, komt alles eruit. Dan bloei ik op in mijn ‘eigen wereld’ waar ik mezelf in kan zijn. Ik weet precies hoe ik alles wil en hoe ik over dingen denk, maar ik kan mezelf er gewoon echt niet naar gedragen, of die dingen doen die ik zou willen.

Dit geldt voor innerlijk en uiterlijk. Ik weet precies hoe ik er qua uiterlijk uit zou willen zien, alleen ik doe het niet? Mijn persoonlijkheid van binnen is ook zo anders dan dat ik me daadwerkelijk voor doe, waardoor mensen een heel verward en verstoord beeld van mij krijgen, omdat ik me elke dag anders gedraag. Raar om dit zo te verwoorden, maar zo is het wel. Mensen vinden mij ook vaak ‘raar’, wat betreft mijn gedrag, omdat ik zo wisselend ben…

Dit is heel vervelend en het belemmert echt mijn sociale leven. Ik ben ook niet goed in vrienden maken en ik zit in een ontzettend leuke vriendinnengroep waar ik dolblij mee ben omdat ik anders heel eenzaam zou zijn. Dat zijn ook echt vriendinnen waar ik altijd op kan terugvallen. Maar dit geldt meer voor nieuwe mensen die ik moet ontmoeten of mee moet praten, ik gedraag me gewoon heel anders… Hoe kan ik dit ‘veranderen’?

EDIT: ik ben ook erg snel op m’n teentjes getrapt en ik kijk ook de kat uit de boom. Als ik een nieuw persoon ontmoet en iemand zegt iets waar ik iets achter zoek sla ik meteen een boze toon aan zoals: ‘wat bedoel je daarmee, wat wil je daar mee zeggen?’ En dan zijn ze ook snel afgeschrikt… En dan vinden ze me natuurlijk weer raar… blabla.

Misschien klinkt het hard maar je niet niet iedereen te vriend houden , wees blij met jezelf en je vriendengroep. Stel je eigen open voor anderen maar forceer niet zo kom ook spontaan over.

Ik had dit in mijn eerste twee haar op de middelbare school ook wel. Ik luisterde niet eens naar muziek die ik leuk vond omdat ik dacht dat anderen dat stom zouden vinden.
Uiteindelijk ben ik er wel achter gekomen dat vriendschappen die ik toen had niet zoveel voorstelden. Ze waren niet bevriend met me om mij zegmaar. Mensen maakten er ook wel misbruik van dat ik zo was en gingen er dan van uit dat ik me wel aan zou passen.

Je kan niet met iedereen bevriend zijn en je moet ook zeker niet bang zijn dat mensen je ‘raar’ vinden. (What’s normal anyway?)

Voor mij heeft het het beste gewerkt om een het een beetje in stapjes te doen. Kleding gaan dragen die ik zelf mooi vond en niet de kleding die mijn ‘vriendinnen’ mooi vonden. Meer de dingen gaan doen die ik zelf leuk vind. Als je dat doet kom je vanzelf wel mensen tegen die je liggen en die je vriendin willen zijn om wie jij echt bent.

Ik zag op je profiel dat je 14 bent. Volgens mij is dit ook wel een beetje een leeftijd waarop mensen met dit soort dingen zitten, onzekerder zijn enzo. Veranderen gaat vaak gepaard met ouder worden. Dat heb ik in mijn omgeving erg veel gezien.

Hmm. Ja ik snap wat je bedoelt. Maar ik ben totaal niet onzeker. Ik heb 2 moeilijke jaren achter de rug, afvallen en therapie, en dat heeft me erg veel geholpen. Maar ik ben zelf eigenlijk een beetje tot de conclusie gekomen (die kan ik natuurlijk niet vastleggen) dat ik heel erg veel woede en agressie in me heb zitten van die 2 jaar, die er nog nooit is uitgekomen. Ik heb een kort lontje en reageer op alles anders, ik ben gewoon mezelf niet… Alleen ik kan het niet helpen…

Ik kan hartstikke gezellig en leuk doen met vriendinnen, dan ben ik ook echt mezelf. Maar vooral op het gebied van jongens en nieuwe mensen vind ik het zo moeilijk om mezelf te zijn omdat ik gewoon nog mentaal het beeld van ‘ik ben dik en lelijk’ in m’n hoofd heb…

Misschien kan je een sport vinden waar je die agressie in kwijt kan? Of jezelf per dag een uurtje de tijd geven om agressief te zijn. Dan heb je er misschien minder last van. Via google kan je misschien ook nog wat tips vinden.
Over dat beeld dat je van jezelf hebt kan je misschien met je vriendinnen praten? En anders een vertrouwenspersoon op school. Maar ik snap wel dat je daar na die twee jaar wellicht geen zin in hebt.
Succes!

Mag ik vragen hoe jij eruit zou willen zien en hoe je er nu uitziet dan? (gewoon nieuwsgierigheid, dan kan ik me iets voorstellen van wat je bedoelt met jezelf niet zijn en hoe anders jij eruitziet dan hoe je eruit zou willen zien :slightly_smiling_face:)

Hier was ik ook benieuwd naar.

Misschien kun je een sport doen waar je je agressie mee kan uiten. Bijvoorbeeld een vechtsport of teamsport (ook weer goed voor je sociale leven).

Ik ga vaak alleen shoppen. Ik kies dan zelf uit wat ik leuk vind en ik koop wat ik leuk vind. Ik ben dan niet afhankelijk van de style/winkels van de ander, en kan gewoon gaan en staan waar ik wil. Ik koop dan ook alleen dingen die ik wil. Dat heeft wel voor een groot deel mijn style bepaald. Voorheen ging ik met m’n moeder of een vriendin. Maar dan liet ik me (teveel) door hen beïnvloeden en kocht ik ook dingen die ik eigenlijk niet wilde of achteraf zelf toch niet zo mooi vond.

Ga doen wat je leuk vind. Luister de muziek die JIJ mooi vind. Deel deze met anderen. Nodig je vriendinnen uit voor iets wat jij graag zou willen doen omdat jij dat leuk vind. Dan weet je of andere mensen daar ook wel zin in hebben. Laat meer van jezelf zien in plaats van aan het verwachtingspatroon van de ander te voldoen.

Goeie.

Ik zie er nu zo uit: blond, krullend, lang haar, strenge blik, snel op m’n teentjes getrapt, beetje slonzig en ik doe weinig aan m’n uiterlijk. Lelijke wenkbrauwen en onverzorgd haar. Ik ben erg lang en ja, nog steeds een beetje dikke buik. Ik ben gewoon een beetje slonzig in omgang.

Hoe ik er uit zou willen zien: verzorgd. Mooi verzorgd haar, alles op een rijtje, spontaan en open, mooie, nette kleding zonder vuil of kreukels.

Tsja…

Je hoeft niet iedereen te vriend te houden, en dat is ook onmogelijk. Mensen zullen je meer waarderen als je jezelf bent en jezelf accepteert zoals je bent, daar zullen mensen meer respect voor hebben. Weet dat jij goed bent, zoals je bent.

En wat kleding betreft, ga eens een middag lekker shoppen in je eentje en zoek dingen uit die JIJ leuk vindt, koop eens iets heel anders dan wat je nu hebt en verander beetje bij beetje je stijl zoals je het zou willen.