ik denk dat mijn vriendin anorexia of zo heeft

Ik denk dat mijn vriendin iets heeft van anorexia. Ze heeft dit hele school jaar in de pauzes nog niks gegeten behalve snoepjes. En als wij er iets over vragen zegt ze ik heb geen honger. Maar ze heeft zich 1 keer versproken en toen zei ze dat ze niet dik wou worden. Wat moet ik nu doen en hoe kom ik te weten wat er is?

Ga een serieus gesprek met haar aan,vertel dat jullie je zorgen maken over haar.

Nog een tips:geef haar een boek kado over anoxeria,ik raad friet in de kliniek aan van Marit Brugman daarin vertel ze over haar periode met anorexia.

En niet te vergeten haar altijd steunen.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dat zegt niks dat ze niet eet in de pauzes, ik eet ook bijna niks op school dst is gewoon omdat ik geen zin in daar in heb :cold_sweat:

Waarschijnlijk eet ze thuis wel… Ik zou je er niet te druk om maken pas als je ziet dat ze afvalt.

@Essiej het probleem is dat ze thuis ook niet eet hebben we gevraagd. Maar ze valt niet duidelijk zichtbaar af

Ik zou hier dus heel erg boos van worden, of ik nou wel of niet anorexia zou hebben. Ik zou persoonlijk liever hebben dat als iemand zich zorgen maakt om me, diegene dat gewoon zegt en er met me over praat, want misschien heeft ze wel helemaal geen anorexia.

Dat zegt dus echt helemaal NIKS.
Je kunt een enorm serieuze eetstoornis hebben zonder dat je afvalt of aankomt.

dat is echt het ergste vooroordeel wat over eetstoornissen bestaat. Maar 10% van de mensen met een eetstoornis heeft zichtbaar ondergewicht.

Het is belangrijk dat je je vriendin laat weten dat je haar waardeert en dat ze er mag zijn, leuke dingen met haar blijft ondernemen en hierover iemand inlicht die je vertrouwt, zoals haar ouders of je mentor.

Praat met haar. Maar niet op school, maar thuis, anders komt het heel aanvallend over en misschien is het voor haar heel confronterend.
Probeer haar ook niet aan te vallen (Ja je moet eens wat meer eten!), maar echt interesse te tonen (het valt me op dat je niet zoveel eet, hoe komt dat?).

Ja dit!
En dat boek zou ik maar niet doen…

Dank je voor jullie tips ik ga met haar praten vanmiddag hoe dat aflkiep horen jullie vanavond

En?

We hebben gepraat bij haar thuis maar ze zecht dat er niks aandehand is en dat ze gewoon geen brood lust. En dat ze somns geen patat eet omdat ze niet dik wil worden. Op het moment geloof ik haar ook

Denk je dat je de tips gaat gebruiken als je erachter komt dat er tóch iets mis is met haar?

Er zijn ook andere dingen dan brood die ze kan eten. Ik zou het wel in de gaten houden

Ik snap dat je haar wil geloven, maar ik zou het toch in de gaten houden.
Je kan bijvoorbeeld tips geven wat ze wel zou kunnen eten, zoals een salade, yoghurt met muesli, groenten en fruit etc. Als je dan merkt dat ze ook zulke dingen niet eet zou ik toch nog eens met haar gaan praten of haar ouders en/of je mentor inlichten.

Ik zou haar zeker niet een boek over anorexia geven… Ik zou persoonlijk behoorlijk boos worden als iemand mij zo’n boek zou geven. En zeker als straks blijkt dat ze helemaal geen anorexia heeft!

ja dat weet ik zeker

ja dat heb ik gedaan maar ze zecht dat ze sport niet volhoudt. En gezond eten probeert ze.

Praten.

Als ze het blijft ontkennen, maar je weet zeker dat er wat aan de hand is omdat ze echt veel afvalt dan je mentor ofzo inschakelen.

Maar het kan dus ook zijn dat er niks aan de hand is.

oftewel opletten of ze heel erg afvalt

^
Nogmaals: niet iedereen met anorexia valt af. Daarnaast zijn anorexiapatienten ook heel goed in smoesjes verzinnen en het verbergen.

Oh en het is logisch dat je sport niet volhoudt als je niet eet he. Maar goed wij kunnen de vriendin van de TS niet zien.