Ik ben verward. Vriend? Ex? ...

Goede avond!
Ik ben hier nieuw, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben 20 jaar, ik studeer nog, ik heb een vriend, en daar zit het probleem. Ook mijn ex maakt deel uit van mijn probleem, dus ik zal alles zo kort mogelijk proberen te vertellen, en dan hoop ik dat jullie me raad kunnen geven.

2 jaar geleden, toen ik 18 was, kreeg ik mijn eerste vriendje. Ik was al lang verliefd op hem, had bij hem in de klas gezeten, goede vrienden geweest. Toen we 14 of 15 waren, zijn we ook eens ‘samen’ geweest, zonder zoenen want dat wilde ik toen nog niet.
Ik was heel bang, toen we net die ‘serieuze’ relatie hadden. Ik had nog nooit gezoend, terwijl hij eigenlijk best wel veel vriendinnetjes had gehad (altijd van die korte relaties). Ik was wel super gelukkig dat ik met hem samen was. Maar, omdat ik zo onzeker was, ging het niet zoals ik had gehoopt. Na 5 maanden maakte hij het uit (dat was zijn langste relatie tot dan, en tot nu toe ook), zonder dat we eigenlijk ooit ruzie hadden gemaakt ofzo, gewoon, plots. Nu zijn we dus dik 1,5 jaar verder, maar ik denk nog steeds dagelijks aan hem.

Ik heb nu bijna een half jaar een nieuwe vriend. Hij is echt super lief, hij heeft het idee dat we voor eeuwig samen blijven. Maar sinds een paar weken voel ik het niet meer. Ik mis hem niet, ik kijk er niet zo erg naar uit om hem te zien. Maar als we dan bij elkaar zijn, is het meestal wel leuk, maar toch heb ik steeds het gevoel dat hij niet ‘de man’ voor mij is, en ik twijfel steeds om het uit te maken (we zijn al een keer 1 week een beetje uit elkaar geweest omdat ik twijfelde, maar dan hebben we toch nog geprobeerd).

De gevoelens, of aantrekking voor mijn ex is nog wel steeds even groot. Ik vind hem echt super aantrekkelijk, droom over hem, en eerlijk gezegd denk ik soms dat ik graag nog een kans met hem wil. Om te bewijzen dat het tussen ons wel werkt, dat ik er nu wél klaar voor ben. Ik heb namelijk al heel die lange tijd het gevoel dat het mijn fout is, dat ik hem niet kon geven wat hij wilde (ook op seksvlak), allemaal door die onzekerheid. Terwijl ik nu meer opengebloeid ben.
Ik heb spijt dat hij mijn eerste vriendje was, want met hem zou ik zo graag een goede, lange relatie hebben.

Ik vind het ook heel jammer dat we nu geen contact meer hebben met elkaar. Ik wil er elke keer tegen praten op facebook, maar dan blokkeer ik gewoon, ik durf niets te zeggen, terwijl ik hem zo graag terug in mijn leven wil. Ook al hadden we afgesproken om vrienden te blijven (toen hij het net had uitgemaakt, sindsdien heb ik hem maar 1x gezien, en toen blokkeerde ik helemaal en durfde helemaal niets te zeggen).

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moet het gewoon ergens kwijt.

Ik denk dat als je twijfelt aan je vriend je het sowieso moet uitmaken. Het is naar hem niet eerlijk toe. Dan kan je vanzelf zien of het wat wordt met je ex of niet. Uiteindelijk zal je toch met hem moeten gaan praten als je wil dat het wat wordt.
Succes :slightly_smiling_face:

Je mag je vriend niet aan het lijntje houden dus ik zou het uitmaken. Het zal niet leuk zijn als het bij jou gebeurt. Als het uit is kan je altijd nog kijken of je ex wat wil of niet.

Ja, daar heb ik echt al heel veel over nagedacht. Maar deze zomer gaan we nog samen op vakantie, dus ik wil het nog wel afwachten hoe het dan gaat. Ik wil hem ook helemaal niet kwetsen. Ik heb hem echt héél graag, en ik vind het heerlijk om een vriend te hebben, maar ik weet niet of het liefde is, of gewoon vriendschap.

Morgen ga ik eens proberen met mijn ex te praten, ik stel het al een week uit haha…

Ik heb nog een vraag. Ik wil ook geen overhaaste beslissingen nemen, maar ook niet alles laten aanslepen. Maar ik durf het niet echt uit te maken, omdat ik bang ben dat mijn vriend zijn studies dan opgeeft. Daarom zou de ‘ideale’ periode pas eind september zijn.

Het is echt geen leuk gevoel, die twijfels.

Ik begrijp dat je twijfelt, een eerste liefde is altijd heftig en voor sommigen de enige echte liefde. Echter, ik vind het oneerlijk tegenover je huidige vriend om het aan te houden terwijl jij overduidelijk enorm twijfelt aan jullie relatie.
Als je dan toch wil wachten met het eventuele uitmaken van de relatie tot na de vakantie, heb het er dan in ieder geval wel over voor jullie op vakantie gaan. Dan heeft hij er zelf ten minste nog iets over te zeggen…

Dit zeg ik omdat mijn ex het uitmaakte na onze gezamenlijke vakantie, waarin ik nog stapelgek op hem was en hij het alleen aanhield omdat hij het anders zonde vond van het geld voor de vakantie. Ga niet met hem op vakantie zonder iets te zeggen, anders kan hij zich, net als ik toen, nogal bedrogen voelen als hij er na de vakantie achter komt…

Het is natuurlijk heel lullig voor je vriend om het nu uit te maken, maar hem aan het lijntje houden is idd ook niet alles. Trouwens jij kan er toch niets aan doen als hij zijn studies wil opgeven? Je moet kiezen voor jezelf vind ik!

Voor je gevoel is je leven nu niet compleet genoeg om gelukkig te zijn en je kunt kiezen uit dat te accepteren of ermee te stoppen en een nieuwe weg in te slaan. Je zegt dat je helemaal opnieuw bent opgebloeit, dus waarom zou je niet met je ex durven praten?

Ooh herkenbaar! Ik heb nu ook al een tijdje een vriend, maar 3 weken geleden kwam ik m’n ex weer tegen op een feest. De hele avond mee gepraat, die maandag daarop ook met oud-collega’s naar het terras (en daar was hij ook weer bij, we hebben namelijk langer dan 3 jaar samen gewerkt).
Ik kan je vertellen wat ik tot nu toe gedaan heb: niet zeker of je daar wat aan hebt.

Ik heb het mijn vriend nu verteld, dat ik niet meer zeker wist wat ik voor hem voelde omdat mijn gevoelens voor mijn ex nog zo sterk waren. Ik heb hem gevraagd wat geduld te hebben totdat ik het uitgevogeld heb. Nu ben ik zo’n 3 weken verder, en heb toevallig vandaag een heel gesprek met 'm gehad, en hij wil dat ik een keuze maak. We hebben beide examens volgende week (zelfde opleiding), wat het echt niet makkelijker maakt. Maargoed, een keuze moet gemaakt worden én de timing is nooit perfect.

Hopelijk kom je er uit:)

Ik denk dat je het uit moet maken met je vriend en moet proberen je ex terug te krijgen.
Ik denk dat als jij doorgaat met dit, en je ex geen kans geeft dat je je altijd af zult vragen ‘wat als ik nog geprobeert had met mn ex’ ‘wat als ik het gewoon uit had gemaakt en terug gegaan was naar mn ex’ dat soort dingen. Je twijfeld op je vriend ‘de man’ is, dan is hij het dus niet.

Je moet niet bij je vriend blijven alleen omdat je het heerlijk vind om een vriend te hebben. Als je hem niet leuk genoeg vind dan vind je hem niet leuk genoeg. Je kunt het nog aankijken met een vakantie, maar het feit dat je de hele tijd aan je ex denkt, het al eerder uit is geweest en je dit weer overweegt zegt volgens mij al genoeg. Als het dan uit is met je vriend kun je altijd nog kijken of je het contact met je ex weer kunt opbouwen.

Mmm aan de ene kant kan je ook zoveel aan je ex denken omdat hij jou gekwetst heeft en gewoon omdat eerste liefde nooit verdwijnt. Maar aan de andere kant…Je bent nog maar 6 maanden samen met je huidige vriend en als je dan al twijfelt, kan je het beter uitmaken.

Bedankt voor de reacties :slightly_smiling_face:
Ik ga volgende week al op vakantie, dus ik ga het eerst aanzien hoe het gaat, maar nog niets zeggen. Het wordt sowieso een super vakantie, omdat ik wel heel graag dingen met hem doe (als gewoon goede vriend dan zeg maar) Daarna ga ik nog enkele weken goed nadenken. Als ik besluit om het uit te maken, dan gaat hij er echt echt echt kapot van zijn, maar het is inderdaad waar dat ik niet moet blijven verdergaan, gewoon omdat ik hem anders kwets. Dat is een beetje het leven denk ik…?

En het kan ook wel zijn dat ik zo veel aan mijn ex denk omdat hij mij gekwetst heeft, en eigenlijk nooit een goede reden heeft gegeven (of ja, hij zei ‘mijn gevoelens zijn veranderd’, maar op dat moment leek dat echt onmogelijk). En daarna heb ik er bijna nooit meer contact mee gehad, het was alsof er nooit iets geweest was tussen ons. Geen foto’s of niets, gewoon alles vergeten. Af en toe een gesprekje van 10 minuten op facebook, en that’s it. Ik wil in de eerste plaats gewoon dat we terug normaal kunnen omgaan met elkaar.

-

Wat je schrijft over je huidige vriend herken ik heel erg. Dat had ik namelijk ook met mijn ex - het was wel leuk als ik bij hem was, maar als hij er niet was, deed dat me niks. Op het moment dat ik dat besefte, heb ik het uitgemaakt. Ik twijfelde al langer en daar ben ik naar hem toe ook open over geweest, maar hij hield hoop dat het goed zou komen, ooit zouden we gaan samenwonen enzovoorts. Maar ik had dat gevoel allang niet meer. Don’t settle for less. Wel leuk is niet wat je als toekomst wilt. En wat betreft je ex: zoek contact, gewoon als vrienden. Probeer hem desnoods nonchalant tegen te komen en maak hem een beetje nieuwsgierig naar jou, jouw leven en wie weet stelt hij voor eens wat te gaan drinken.

Maar hoe doe je dat eigenlijk, terug contact zoeken met je ex. Ik kan er een keer tegen praten op FB, maar dan gaat hij het toch vreemd vinden als ik ineens super vaak tegen hem praat? Of misschien zelfs vervelend…
Onlangs vroeg hij me nog wel of ik naar een bepaalde party ga, die door verschillende studentenclubs wordt georganiseerd (waaronder die van hem, die van mij, en nog een andere club). Dus hij denkt wel aan mij, of toch in de zin van ‘Oh, zij zit daar, ik ga vragen of ze ook gaat’. Maar ik ben die dag nog op vakantie, dus ik kan er niet zijn. En ik weet ook totaaaal niet hoe hij over mij denkt. Waarschijnlijk ben ik gewoon één van zijn vele ex-vriendinnetjes, maar hoe kom ik daar achter?

Nou, helemaal niemand die in een gelijkaardige situatie zit, en me kan vertellen hoe ze dit opgelost heeft?

Contact zoeken met je ex is het zelfde als een oude vriend weer opzoeken. Gewoon via internet (dat is vaak voor mensen de eerste stap, contact zoeken waarbij je lang genoeg de tijd hebt om na te denken over je antwoorden). En vervolgens kun je daarmee ook een keer met hem afspreken.
Als je dan merkt dat je je veel meer tot hem aangetrokken voelt dan je huidige vriend, dan is het duidelijk wat je het liefste wil?!

Ok, vandaag is hij niet op FB geweest. Hij zit ook in de examenperiode (of tentamens, ik weet niet hoe ze dat in Nederland noemen eigenlijk). Dus als hij morgen wel op FB is, dan ga ik tegen hem praten. Het is dan vrijdag, dus hij kan zeker de dag erna geen belangrijk examen hebben, dus dan kan ik hem niet écht storen.

Ennn heb je het al gedaan? Met hem gepraat bedoel ik?
Trouwens je moet niet zo onzeker over jezelf zijn! Toen je wat met hem had durfte je ook met hem te praten en je hebt hem daarvoor ook vast weleens aangesproken. Miss vindt hij het niks dat je contact met hem zoekt, maar Nee heb je, Ja kan je krijgen!