Ik ben veranderd...

Hallo leuke meiden,

Ik ben zelf iemand die vooral meeleest hier, maar nu zit ik zelf met een probleem…
Ik zal even mijn relatie schetsen; Ik (20) heb een super leuke vriend (26), we zijn nu iets van 1 jaar en een paar maandjes samen. Ook wonen we sinds een paar maanden samen. Tussen ons gaat alles super goed en zijn er nooit echt problemen geweest, we zijn heel gek op elkaar en het voelt alsof wij samen oud kunnen worden.
De laatste tijd ben ik op sommige punten wat veranderd, doordat ik op een vakantie een tijd seksueel misbruikt ben door een man… Hierdoor ga ik nu door een lastige periode en krijg ik therapie voor mijn trauma.
Ik ben door deze gebeurtenis mijn vertrouwen in mannen kwijt geraakt, ook in mijn vriend. Ik ben bang dat hij vreemd gaat o.i.d., waarvan ik feitelijk wel weet dat hij echt heel trouw is. Het is meer mijn gevoel en angst wat mij dit aanpraat.

Nu het probleem; Als eerste is dit het vertrouwen in het algemeen (vreemdgaan, bang om gekwetst te worden o.i.d.)
Een ander probleem wat hier aan gekoppeld is, zijn de exen van mijn vriend… Ik ben op onze computer een keer foto’s met zijn vorige vriendinnetjes tegen gekomen en dit deed mij veel pijn om te zien. Op de één op andere manier voelde ik me er echt rot door. Natuurlijk wist ik dat hij eerder relaties heeft gehad, ik heb zelf ook een aantal relaties voor hem gehad. Allebei hebben we het gevoel dat we nu echt de juiste persoon zijn tegen gekomen en dat deze relatie goed zit. Inmiddels heeft hij deze foto’s verwijderd, omdat ik aangaf het niet fijn te vinden. Dit begreep hij en we kunnen hier ook goed over praten, maar helaas kan hij het gevoel niet weg nemen. Ik heb nu een beeld bij zijn vorige relaties en blijven die foto’s door mijn hoofd spoken. Vooral het idee dat hij ooit seks met ze heeft gehad en andere intieme momenten heeft gedeeld, geeft mij een heel rot gevoel.

Voor die gebeurtenis op vakantie had ik hier totaal geen last van, ik vertrouwde mijn vriend volledig. Ik ben ook nooit een type geweest die snel jaloers wordt, maar na de gebeurtenis is dit behoorlijk omgeslagen. Ik ben veranderd in een bang, wantrouwig meisje wat sneller jaloers wordt dan eerst. Ik zit hier behoorlijk mee, omdat ik nooit zo ben geweest en het mij heel erg in de weg zit.
Mijn vriend is er altijd voor me en steunt me in deze lastige tijd, hij doet er ook alles aan om mij vertrouwen te geven en te laten zien hoe veel hij om me geeft. Ik waardeer het echt enorm en zou hem voor geen goud kwijt willen.

Mijn vraag aan jullie is nu, hoe kan ik om gaan met het wantrouwige gevoel en het rotte gevoel die zijn vorige relaties mij geven?

Ik weet dat ik niet moet denken aan zijn relaties voor mij, dat deze niet voor niets zijn stuk gelopen en dat hij nu voor mij heeft gekozen… Maar toch helpt dat niet.
Hopelijk snappen jullie het verhaal.
Ik zou het fijn vinden om wat tips te lezen en steun te vinden :slightly_smiling_face:

Alvast bedankt allemaal!
Liefs,
Nien.

Ahw, wat rot om te horen :sob::muscle:
Ik denk dat dit vooral tijd nodig heeft en praat erover met je vriend!

Wat vervelend dat je dat mee hebt gemaakt meid. Ik kan me niet goed inleven in wat je hebt meegemaakt omdat ik het simpelweg zelf nooit heb meegemaakt. Mijn advies zou zijn om heel veel te blijven praten met je vriend maar eventueel ook met een psycholoog. Misbruikt worden is niet niks en laat je niet zomaar achter je.
Wat betreft dat met je vriend, zie het zo: Hij is nu met jou en niet met hun. Jij bent veel belangrijker voor hem dan zij zijn.

Misschien kun je wat onderzoek doen naar emdr therapie.

Wat naar voor je zeg! Snap heel goed dat je hierdoor mannen moeilijker vertrouwt.

Ik denk alleen dat er niet een betere tip voor is dan meegaan met de tijd. Ooit zul je hem weer gaan vertrouwen, dat heeft alleen wat tijd nodig. Zo te zien wil je vriend ook laten zien dat hij te vertrouwen is en heeft hij begrip voor je, fijn!

Bedankt voor de reacties :slightly_smiling_face:

Het is denk ik ook vooral afwachten en ik hoop ook dat de therapie mij hier ook bij gaat helpen, alleen ik zit er nu best een tijd mee en het heeft veel invloed op me.
Ik denk ook dat ik dit inderdaad een keer mijn therapeut kan bespreken, alleen is dat nu lastig omdat, ik nu vooral bezig ben het trauma verwerken. Dat is nu ook het belangrijkste denk ik.

Ik ben nu vooral bang dat het invloed op onze relatie zal hebben, op een gegeven moment en dat wil ik niet. Het trauma, dat ik heb opgelopen, is al erg genoeg…

DoItYourselfie; Ik volg nu sinds kort EMDR therapie voor mijn trauma :wink:

Misschien toch één sessie besteden aan zulke vragen stellen?

Ik denk dat het beste wat je kan doen is er over praten. Als dat niet zo makkelijk gaat misschien van je afschrijven.