Ik ben net begonnen met werken en ik moet nu alweer vrij vragen

Oké, ik ben dus 15 jaar en had echt geld nodig, dus ben gaan vakkenvullen bij de albert heijn. Nou prima, ik kwam er op de dag dat ik mijn contract tekende achter dat je 4 weken van tevoren een dag vrij moet vragen. Maar ja, ik kwam er twee weken van tevoren achter dat ik naar een open dag wilde van een universiteit op een zaterdag waarop ik eigenlijk zou moeten werken. Ik heb vervolgens een mailtje gestuurd naar mijn teamleider, maar die zei toen dat het niet meer kon, alleen met diensten ruilen maar dat dat in mijn geval lastig zou worden. Nou, oke, blijkbaar heeft die universiteit ook een ochtendprogramma en daar ga ik maar heen.
Maar nu komt het, ik zou in december met mijn vader een weekend naar Londen gaan en dat is ook al helemaal rond zegmaar. Maar aangezien mijn vader het heel de tijd had over 4 en 5 december heb ik ook vrij gevraagd voor 4 en 5 december, terwijl het eigenlijk 3 en 4 december is. Ik ben daar net achter gekomen en nu is het al te laat met vragen. Ook is mijn verzoek voor die 4 en 5 december ook afgewezen, dus kan dat ook niet. Nu durf ik niet zo goed meer te mailen om opnieuw vrij te vragen, omdat het natuurlijk niet heel erg slim overkomt. Daarbij kan ik me dan, als het alsnog niet mag, niet ziekmelden, omdat ze het dan wel doorhebben. Maar mijn vader wilt dus wel dat ik mail, en ik weet even niet zo goed wat verstandig is. Mijn ouders willen me ook echt niet ziek gaan melden. Is het beter om gewoon maar wat te gaan mailen of moet ik mijn ouders overhalen me ziek te melden?

Wel mailen, liegen is laf.

En het eventueel zelf proberen te regelen met collega’s. Als je de situatie uitlegt (al geboekt en alles) willen ze vast wel ruilen.
En zo niet… Moet je bedenken wat belangrijker voor je is en een keuze maken.

Mijn ervaring met supermarkt werk is dat je mede-vakkenvullers nooit ‘kunnen’ (= niet willen).

Maarja, inderdaad mailen of ruilen, en anders zul je je weekendje af moeten zeggen.

Mijn ervaring is dat iedereen juist wel wil ruilen, maar dan hadden wij ook een heel tof team die allemaal geld wilden verdienen, haha

Ben het niet mee eens dat ze anders het weekendje maar af moet zeggen. Ik vind het supertof dat je op je 15e zo’n goede band met je vader hebt dat jullie samen een weekendje naar Londen gaan. Sowieso is alles al geboekt, dus verlies je veel geld als je het afzegt.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je je baan kwijt raakt. Nou meid, je bent 15, je kunt bijna overal anders solliciteren en dat komt wel goed. Je bijbaan is belangrijk maar genoeg andere dingen gaan voor in 't leven, vooral op je 15e.

Hier ben ik het mee eens! Ik zou het heel jammer vinden als je dat weekend nu moet afzeggen, vooral omdat het nu nog een maand is. Ik zou het proberen te regelen, ook zelf actie ondernemen. Als het niet lukt… Ja, noem mij lui, maar ik zou dat weekend nu niet meer afzeggen voor een pas begonnen bijbaantje. Ik weet niet waar jij woont, maar dan maar weer solliciteren bij een andere supermarkt. Je bent 15, die willen ze vaak wel.

Ik vind persoonlijk dat je het niet kan maken om gewoon weg te blijven als nood’oplossing’. Als je een baantje hebt moet je daar verantwoordelijkheid voor nemen.

Ze is net aangenomen, als ze er niet werkte zouden ze ook iemand hebben gehad om in te plannen. Ik zou gewoon niet zoiets belangrijks als een weekendje weg met mijn vader opgeven voor een werkgever die mijn contract toch niet gaat verlengen zodra ik te oud ben. Er is een verschil tussen verantwoordelijkheid nemen en iets opgeven voor een bijbaantje, iets waar je waarschijnlijk enorm veel spijt van gaat krijgen. Het gaat maar om 1 dienst.

Dat klopt, maar ik vind een baantje voor die paar euro per uur nou niet bepaald opwegen tegen een weekendje Londen

Niet ziek melden, gewoon eerlijk zijn. En als je geen vervanging kunt vinden ontslag nemen.

Nou, blijkbaar kan je in december dus niet vrij krijgen omdat dat zulke drukke dagen zijn, en kan dit alleen als je het ver van tevoren meldt. Ik zou vervanging kunnen regelen, alleen het probleem is dat ik niemand echt ken en dat de mensen die ik ‘‘ken’’ ook werken op dagen dat ik werk, dus niet kunnen invallen. Ook is het natuurlijk rond sinterklaas. Daarbij betekent vervanging volgens mij ook dat ik dan het werk van de ander moet overnemen (?). Nou, ik mag alleen 's middags werken en dat doe ik al op de momenten dat ik kan, dus dat wordt lastig.
Ik doe nog ff een poging om erachteraan te gaan, maar ik denk dat als het uiteindelijk niet lukt ik toch asociaal ga doen en waarschijnlijk ontslagen wordt. Ik heb toch al een beetje het gevoel dat ze me gaan ontslaan, want mijn teamleider zit al heel de tijd te zeuren dat ik te langzaam ben. En daarbij is het ook allemaal al betaalt, en dat zal vast wel iets meer geweest zijn dan die 10 euro die ik verdien

Maar neem alsjeblieft wel ontslag officieel (met een ontslagbrief) en niet opeens niet meer komen opdagen. Dat is niet netjes tegenover je team en je hebt ook nog kans dat ze dan een deel van je salaris niet uitbetalen omdat het contractbreuk is.

Is er geen ruilapp/lijst met telefoonnummers? Er is vást wel iemand die wil werken. Ruilen betekend inderdaad dat jij dan uren van diegene moet werken, maar dat kan dan toch de dagen dat je niet weg bent?
Als je ontslag neemt zou ik dat wel officieel doen. Anders krijg je er nog een hoop gedoe mee + het staat niet erg volwassen. + als een volgende werkgever referenties wil en naar de AH belt om te vragen wat voor persoon jij was enz. zullen ze niet érg positief zijn als je niet meer bent komen opdagen.

Het is natuurlijk niet zo dat ik ineens niet meer op kom dagen. ik zit geloof ik nog in mijn proefperiode (hoewel mijn teamleider aan het begin een heel lulverhaal heeft vertelt dat die proefperiode eigenlijk niet meer bestaat, maar het staat in mijn contract dus het zal wel) dus ik zou dan geloof ik meteen kunnen stoppen.

Oh, en die uren die ik dan van diegene moet werken is dus best wel een probleem. Ik mag met mijn leeftijd alleen 's middags werken, van 1 uur tot 4 uur (en dan werkdagen maar 2 uur). Over het algemeen zit ik op school, en ik werk dus op zaterdag, zondag en op maandag omdat ik dan vroeg uit ben. Verder zit ik op andere dagen tot half 4/half 5 op school, en is het dus onmogelijk om te werken. Ik ga er niet voor spijbelen

Ik zou dit wel in de gaten houden, want het hangt van de lengte van je contract af of je een proefperiode hebt. Er mag pas bij contracten van minimaal 7 maanden een proefperiode worden toepast, maar veel werkgevers hebben het nog in de arbeidsovereenkomsten staan van 6 maanden en minder.
Als je een contract hebt van minder dan 7 maanden kan je er vanuit gaan dat je geen officiële proefperiode hebt en wel een opzegtermijn.

Ik vermoed trouwens niet dat ze moeilijk gaan doen aangezien je 15 bent, maar je weet maar nooit.

Als je echt niks kan ruilen, vertel je teamleider dan dat je niet dat weekendje gaat cancellen voor je werk, dus als je dan geen vrij kan krijgen voor dan, dat je helaas (!!! zeg dat erbij!!!) niet gaat komen dat weekend en je de gevolgen daarvan accepteert. Ook als dat je ontslag betekent.

Als je dit doet ipv meteen ontslag nemen, dan heb je misschien nog de kans dat je teamleider zoiets heeft van, nou vooruit dan maar.

En!! Bied aan om evt. in de kerstvakantie extra te werken op dagen die andere mensen liever niet werken (kerst, 2 januari etc.). Zo laat je zien dat je ook wel bereid bent dingen op te geven voor je werk. Vinden ze ook wel fijn.

Idd dit ^. Gewoon zeggen dat je dat weekend niet meer kan afzeggen omdat het al is geboekt. (Elke malloot weet wel dat een weekend Londen duur is, dus dat dat voorgaat op een bijbaan)

-

Helemaal mee eens!