Ik ben mijn zelfvertrouwen kwijt

Hey!
ik ben 16 en ik ben heel erg ontevreden met me lichaam en durf daarom niet goed met jongens omgaan. me lichaam is zo lelijk.

• geen borsten
  • geen billen
  • hele grote voeten
  • grote schaamlippen
  • pukkels
    ik heb totaal geen zelfvertrouwen meer. ik draag altijd dikke vesten omdat de jongens anders zien dat ik geen borsten heb. mijn style is er daarom ook niet echt mooier op geworden.

het aller ergste vind ik dat een vriendje er niet in zit. al mijn vriendinnen hebben al vriendjes en ik niet. ik hoor jongen echt over me praten en ik schaam me zo zo zo…

iemand tips?

liefs

Nou ten eerste, geen borsten, geen billen, grote schaamlippen en hele grote voeten (dat zal vast wel meevallen) daar kan je niets aan veranderen tenzij je plastische chirurgie wil. Dat zal je dus moeten accepteren. Ik weet niet of ik nou echt onzin tips ga geven maar ik doe mijn best om iets te verzinnen.

1. Geen borsten > push up bh kan iets helpen. Ook kan je plaatjes opzoeken van celebrities met kleine borsten en kijken hoe zij zich kleden. Misschien kun je daar inspiratie mee opdoen.
  2. Geen billen > koop broeken waar je kont wel mooi in uit komt. Ook kan je je billen trainen, zoek op internet op welke oefeningen je daar voor kan doen. Volgens mij is daar wel genoeg van te vinden. Je hebt even geduld nodig want je ziet het niet zo 1, 2, 3, maar dan heb je ook wat.
  3. Hele grote voeten > tja, daar heb ik geen tips voor. Maar geloof me, er zijn heel veel meiden met iets grotere voeten dan gemiddeld en dat is niets om je voor te schamen. Er let heus niemand op.
  4. Grote schaamlippen > ook geen tips voor, maar ik denk dat als je dat aan iemand laat zien (je toekomstige vriend denk ik), dat het hem echt niet uit zal maken.
  5. Pukkels > Draag weinig make-up, eet gezond, verzorg je huid goed, drink voldoende water, ga elke dag even naar buiten. Dit helpt meestal wel.

En dat vriendje komt heus wel, ikzelf (17 jaar) heb ook nog nooit een vriend gehad en het lijkt een big deal, maar geloof me, dat is het niet.

Kijk ook eens naar de mooie dingen van jezelf en leg daar de nadruk op.
Ik hoop dat ik je zo een beetje verder geholpen heb, ik heb in ieder geval mijn best gedaan.

als je jezelf zo lelijk vind, hoe gaan andere je dan anders zien ?
het lijkt een vicieuze cirkel.
accepteer hoe je eruit ziet, probeer de mooie kanten van jezelf te zien.
misschien heb je erg mooie ogen?
een haardos waarbij andere meiden jaloers op kunnen zijn?probeer tijd voor jezelf te nemen, verwen jezelf eens en bekijk eens de toffe kanten van jezelf?

Helaas zijn er natuurlijk altijd dingen aan je lichaam die je minder vindt maar jongens letten echt niet alleen maar op die punten. Probeer juist die punten die je wel mooi aan jezelf vindt te accentueren! En over geen vriendje hebben: voor jou gevoel kijken ze misschien alleen maar naar de meiden die ‘wel borsten hebben’ en ‘wel een mooie kont’ maar uiteindelijk kiezen ze toch altijd voor meisjes met een mooie en lieve persoonlijkheid. En je bent nog maar 16, hoeveel relaties houden nou stand op onze leeftijd :wink:

Ten eerste wil ik je graag doorverwijzen naar het topic voor meer zelfvertrouwen: http://forum.girlscene.nl/forum/beauty-health-hair/meer-zelfvertrouwen-88046.0.html

Ten tweede iedereen heeft wel eens een gebrek aan zelfvertrouwen (Vooral tijdens de puberiteit door de hormonen) dus het is heel normaal, maar natuurlijk wil je je snel weer goed over jezelf voelen! En door je op je minpunten te focussen gaat je zelfbeeld er niet op vooruit. Kijk eens naar je pluspunten! Dit hoeven niet eens fysieke dingen te zijn. Misschien ben jij wel heel dun, goed in sport, kun je ontzettend goed luisteren, of geef je de beste adviezen aan je vriendinnen! Maak hier een lijstje van en hang het op een spiegel. Elke keer dat je in de spiegel kijkt en je naar je minpunten wil kijken, kijk dan naar het lijstje! Focus op het positieve.

Je zegt dat je stijl er niet op vooruit is gegaan maar dat kun je veranderen. Draag wat je zelf leuk vindt! Wat maakt het uit wat die jongens vinden van je borsten? Je borsten groeien nog door tot je 18e en soms zelfs nog tot je 20e. En het zal vast wel mee vallen. Wat dan nog geen billen! Het lijkt net of iedereen nu door billen geobsedeerd is maar schat dat is echt niet zo. Die Twerk- hype vliegt wel weer voorbij en mocht je echt wat aan je billen willen doen kun je squats proberen. Rokjes die uitwaaieren zoals skaterskirts enbroeken met zakken op de kont creëren de illusie van grotere billen.

Als je draagt wat je zelf leuk vindt stijgt je zelfbeeld automatisch al een beetje. Als jij je goed voelt in je kleren straal je dat ook uit, dus draag kleren waarin jij je comfortabel in voelt! Iedereen is uniek vergeet dat niet.

Als laatste die jongen voor jou komt vanzelf nog wel! Misschien is er nu al iemand maar ben je gewoon te druk met focussen op het negatieve om hem op te merken.

Hopelijk heb je hier iets aan :angel:

Hoi lola,

Wat vervelend dat je zo weinig zelfvertrouwen hebt. Ik ben zelf seksuologe en daarnaast geef ik therapieën aan jongens en meisjes met problemen rondom zelfvertrouwen. Ik adviseer je om eens een therapist te vragen voor een gesprek. Geloof me, een paar goede gesprekken en een paar tips over bijvoorbeeld kleding en jongens doen wonderen :slightly_smiling_face: succes ermee!

(p.s je mag me een pm sturen voor een advies mail)