Ik ben mijn eigen vijand

Hoi girlsceners,

(Als eerst wil ik zeggen dat ik een nieuw account heb gemaakt omdat ik niet herkend wil worden. Ook weet ik dat er een ‘meer zelfvertrouwen’ topic is, maar ik heb niet het gevoel dat ik mijn verhaal daar kwijt kan.)

Zoals meer meiden (en vrouwen) ben ik erg onzeker, vooral in de periode dat jezelf aan het ontwikkelen bent en langzaam ‘volwassen’ wordt.
Ik vind het moeilijk om dit te verwoorden, maar ik ben de laatste tijd zo ontzettend onzeker over mijzelf dat ik mijn eigen vijand word. Bij bijna alles wat ik doe denk ik: doe ik dit wel goed? Ben ik hier wel goed genoeg voor? Wat zullen de anderen denken van mij als ik dit doe? etc.
Soms gaat dit zo ver dat ik niet eens normaal door school durf te lopen omdat ik me zo onzeker voel. Eigenlijk zou ik niks te klagen moeten hebben, ik ben namelijk niet heel lelijk (als je dat van jezelf mag zeggen), kan het met veel mensen vinden en ben ook best sociaal. Alleen de onzekerheid zit mij heel erg in de weg, ik praat mijzelf aan dat ik ‘slecht’ ben.

Vrijdag moet ik bijvoorbeeld een les inhalen in een andere klas, waar ik alleen bijna niemand ken. Een tijdje geleden zou ik dit geen probleem hebben gevonden, maar nu zie ik er heel erg tegen op omdat ik me al drie dagen weer heel erg onzeker voel. Ik ga dan piekeren over de kleinste dingen, zoals naast wie ik ga zitten of waar ik het over moet hebben met diegene. Ook hoe ik mij moet gedragen. Ik praat mezelf dan dingen aan die ik niet zou kunnen, maar eigenlijk wel kan. Doordat dit steeds door mijn hoofd spookt, klap ik dicht en kan ik het uiteindelijk niet en lukt het niet hoe ik het wil.

Een ander voorbeeld is met sport als we bijvoorbeeld dingen doen die met lenigheid te maken hebben. Ik ben goed in sport maar omdat ik niet zo lenig ben, word ik heel erg onzeker of ik het wel goed doe.

Nog een voorbeeld, met jongens. Ik ben goed met jongens, niet eens in de zin van een relatie. In het echt gaat het prima, ik praat, hij praat etc (mits ik niet in een onzekere periode zit.) Maar als hij dan op whatsapp een keer niet reageert, word ik gelijk onzeker en durf ik ook niks meer te zeggen of het gesprek te beginnen. Waardoor hij dan denkt dat ik geen interesse heb en het een soort van ‘dood bloeit’, terwijl ik duidelijk wel wat zie in die jongen.

Ik hoop dat jullie mij op een of andere manier kunnen helpen… :slightly_smiling_face:

Upje :wink: :flushed:

Toch in het zelfvertrouwen topic. Er is niet voor niets een algemeen topic. Als iedereen constant toch maar een eigen topic aanmaakt is het algemene topic nogal overbodig, vind je niet?

Je mag toch wel echt je verhaal in het zelfvertrouwen-topic kwijt, anders wordt het hele forum overspoeld als we dat niet doen