Ik zat een paar weken geleden gewoon een keer achter de pc en ineens had ik een beeld in mijn hoofd dat een man aan mijn dijen zat en dat wij beiden naakt waren. Ik kan mij niet herinneren dat zoiets gebeurd was, maar ik kreeg dat beeld niet uit mijn hoofd.
Ik ging toen op internet naar info zoeken.
Het blijkt dat als je als kind iets traumatisch meemaakt, je die herinneringen kunt onderdrukken omdat je niet met die gevoelens om kunt gaan. Je kunt dan jaren later flashbacks krijgen van die gebeurtenis en het weer herinneren. dat heet Repressed Memory Syndrome.
Uit sommige onderzoeken blijkt dat dit wel kan gebeuren, uit andere onderzoeken blijkt weer van niet. Je hersenen kunnen ook valse herinneringen creëren waardoor je denkt dat je iets overkomen is. Die valse herinneringen lijken net zo echt als echte herinneringen waardoor jet het verschil niet weet
Toen ik voor het eerst vermoedde dat mij dit overkomen is, dacht ik dat het mijzelf gewoon probeerde wijs te maken en dat er niks gebeurd was, maar ik moet er de hele tijd aan denken. Daardoor val ik nog moeilijker in slaap en als ik wakker word is dat her eerste waar ik aan denk.
Ik heb naar symptomen van seksuele mishandeling gezocht en dit zijn de symptomen die ik heb:
01- Moeite met in slaap vallen
02- 'S ochtends ben ik nooit uitgerust
03- ik bleef bedplassen tot ik 7 was, toen ging ik naar de dokter. De dokter gaf me een apparaat dat heel hard begon te piepen als mijn onderbroek nat werd, waardoor ik wakker werd. Na 3 maanden had ik er geen last meer van, maar ik heb elk jaar nog wel eens een ‘‘ongelukje’’, waarbij ik gelijk zwetend wakker word
04- ik ben al 3 jaar niet gemotiveerd op school, ik haal slechtere cijfers en ben in 2 havo blijven zitten. Ik zit nu in 3 havo. Op de basisschool haalde ik altijd de hoogste cijfers van de klas, de leraar adviseerde mij om naar tweetalig vwo te gaan. De mentor van nu zegt dat ik beter naar het vmbo kan gaan.
05- Ik ben bang voor oude dikke man die kalend zijn en grijs haar hebben, ik ken 3 mannen die er zo uitzien. 2 zitten in de familie en 1 is docent
06- Ik heb sinds ik 9 was fantasieën dat ik werd vastgebonden en sinds ik 12 was fantasieën dat ik werd gedwongen om seks te hebben
07- De deur van de kamer moet altijd dicht zijn, anders voel ik me niet veilig
08- Als ik in bed lig, bedek ik met mijn deken altijd mijn hele lichaam, ook als het stikheet is.
09- Ik heb meerdere keren over incest en verkrachting gedroomd
10- Ik heb hele erge eetbuien, misschien zelfs een eetstoornis
11- Ik lijdt aan depressie
12- Ik krimp altijd ineen als iemand me onverwachts aanraakt
13- Ik voel me heel ongemakkelijk als iemand me een knuffel geeft
14- Ik vind het moeilijk om over gevoelens te praten
15- Ik krijg het altijd heel erg warm als ik hieraan denk
Ik heb al eerder (tegen m’n zin) met een psycholoog gepraat. Ze vermoedde dat ik depressief was, maar ik zei dat alles goed met me ging en dat geloofde ze, dus toen hoefde ik niet meer te gaan.
De huisarts heeft in november een melding van kindermishandeling gedaan. Toen kwam er een man met mij praten en vroeg of ik weleens mishandeld was. Ik zei nee, omdat ik mij zoiets niet kan herinneren
Ik heb meerdere artikels over dit onderwerp gelezen. Door met een psycholoog te praten kun je het weer herinneren, maar de mogelijkheid bestaat ook dat je hersenen ''valse herinneringen" creëren doordat de psycholoog bepaalde vragen stelt. Dan denk je dus dat iemand anders jou heeft mishandeld dan ik werkelijkheid of dat denk je dat dit je wel overkomen is terwijl dat helemaal niet zo is. die valse herinneringen voelen net zo echt als echte herinneringen waar door je het verschil niet weet.
Ik ben dus heel erg in in de war, ik weet niet of mij dit nou wel of niet overkomen is. Ik vindt het moeilijk over mijn gevoelens te praten en ik weet niet of het verstandig is om naar een professional te gaan vanwege die valse herinneringen. Ik wil liever niet met mijn ouders, iemand van school of met een vriendin praten, vooral vanwege die fantasieën en het bedplassen.
Wat moet ik nou doen?