Ik ben in de war...help!? (Repressed Memory Syndrome)

Ik zat een paar weken geleden gewoon een keer achter de pc en ineens had ik een beeld in mijn hoofd dat een man aan mijn dijen zat en dat wij beiden naakt waren. Ik kan mij niet herinneren dat zoiets gebeurd was, maar ik kreeg dat beeld niet uit mijn hoofd.
Ik ging toen op internet naar info zoeken.
Het blijkt dat als je als kind iets traumatisch meemaakt, je die herinneringen kunt onderdrukken omdat je niet met die gevoelens om kunt gaan. Je kunt dan jaren later flashbacks krijgen van die gebeurtenis en het weer herinneren. dat heet Repressed Memory Syndrome.
Uit sommige onderzoeken blijkt dat dit wel kan gebeuren, uit andere onderzoeken blijkt weer van niet. Je hersenen kunnen ook valse herinneringen creëren waardoor je denkt dat je iets overkomen is. Die valse herinneringen lijken net zo echt als echte herinneringen waardoor jet het verschil niet weet

Toen ik voor het eerst vermoedde dat mij dit overkomen is, dacht ik dat het mijzelf gewoon probeerde wijs te maken en dat er niks gebeurd was, maar ik moet er de hele tijd aan denken. Daardoor val ik nog moeilijker in slaap en als ik wakker word is dat her eerste waar ik aan denk.

Ik heb naar symptomen van seksuele mishandeling gezocht en dit zijn de symptomen die ik heb:

01- Moeite met in slaap vallen
02- 'S ochtends ben ik nooit uitgerust
03- ik bleef bedplassen tot ik 7 was, toen ging ik naar de dokter. De dokter gaf me een apparaat dat heel hard begon te piepen als mijn onderbroek nat werd, waardoor ik wakker werd. Na 3 maanden had ik er geen last meer van, maar ik heb elk jaar nog wel eens een ‘‘ongelukje’’, waarbij ik gelijk zwetend wakker word
04- ik ben al 3 jaar niet gemotiveerd op school, ik haal slechtere cijfers en ben in 2 havo blijven zitten. Ik zit nu in 3 havo. Op de basisschool haalde ik altijd de hoogste cijfers van de klas, de leraar adviseerde mij om naar tweetalig vwo te gaan. De mentor van nu zegt dat ik beter naar het vmbo kan gaan.
05- Ik ben bang voor oude dikke man die kalend zijn en grijs haar hebben, ik ken 3 mannen die er zo uitzien. 2 zitten in de familie en 1 is docent
06- Ik heb sinds ik 9 was fantasieën dat ik werd vastgebonden en sinds ik 12 was fantasieën dat ik werd gedwongen om seks te hebben
07- De deur van de kamer moet altijd dicht zijn, anders voel ik me niet veilig
08- Als ik in bed lig, bedek ik met mijn deken altijd mijn hele lichaam, ook als het stikheet is.
09- Ik heb meerdere keren over incest en verkrachting gedroomd
10- Ik heb hele erge eetbuien, misschien zelfs een eetstoornis
11- Ik lijdt aan depressie
12- Ik krimp altijd ineen als iemand me onverwachts aanraakt
13- Ik voel me heel ongemakkelijk als iemand me een knuffel geeft
14- Ik vind het moeilijk om over gevoelens te praten
15- Ik krijg het altijd heel erg warm als ik hieraan denk

Ik heb al eerder (tegen m’n zin) met een psycholoog gepraat. Ze vermoedde dat ik depressief was, maar ik zei dat alles goed met me ging en dat geloofde ze, dus toen hoefde ik niet meer te gaan.

De huisarts heeft in november een melding van kindermishandeling gedaan. Toen kwam er een man met mij praten en vroeg of ik weleens mishandeld was. Ik zei nee, omdat ik mij zoiets niet kan herinneren

Ik heb meerdere artikels over dit onderwerp gelezen. Door met een psycholoog te praten kun je het weer herinneren, maar de mogelijkheid bestaat ook dat je hersenen ''valse herinneringen" creëren doordat de psycholoog bepaalde vragen stelt. Dan denk je dus dat iemand anders jou heeft mishandeld dan ik werkelijkheid of dat denk je dat dit je wel overkomen is terwijl dat helemaal niet zo is. die valse herinneringen voelen net zo echt als echte herinneringen waar door je het verschil niet weet.

Ik ben dus heel erg in in de war, ik weet niet of mij dit nou wel of niet overkomen is. Ik vindt het moeilijk over mijn gevoelens te praten en ik weet niet of het verstandig is om naar een professional te gaan vanwege die valse herinneringen. Ik wil liever niet met mijn ouders, iemand van school of met een vriendin praten, vooral vanwege die fantasieën en het bedplassen.

Wat moet ik nou doen?

Je moet ten eerste echt met een vertrouwenspersoon gaan praten. Ze vinden het heus niet raar, als mensen om je geven dan willen ze je helpen. Ten tweede, ik zou met een psycholoog gaan praten. Maar dan moet je je wel beseffen dat je je misschien dingen gaat herinneren die je niet meer WILT weten.

Ga inderdaad naar een psycholoog. Dit klinkt heel gemeen, zo bedoel ik het absoluut niet, maar ik denk niet dat je hier goed geholpen kunt worden. Het klinkt namelijk alsof je inderdaad echte hulp nodig hebt. Gezien je angsten en symptomen zou het goed kunnen, maar ik durf er simpelweg niets over te zeggen. Maar meiske, zoek alsjeblieft hulp!

Ik snap dat je in de war bent.
Is het een optie om onder hypnose te gaan om de traumatische ervaring terug te halen en deze te verwerken?

01- Moeite met in slaap vallen
02- 'S ochtends ben ik nooit uitgerust
03- ik bleef bedplassen tot ik 7 was, toen ging ik naar de dokter. De dokter gaf me een apparaat dat heel hard begon te piepen als mijn onderbroek nat werd, waardoor ik wakker werd. Na 3 maanden had ik er geen last meer van, maar ik heb elk jaar nog wel eens een ‘‘ongelukje’’, waarbij ik gelijk zwetend wakker word
04- ik ben al 3 jaar niet gemotiveerd op school, ik haal slechtere cijfers en ben in 2 havo blijven zitten. Ik zit nu in 3 havo. Op de basisschool haalde ik altijd de hoogste cijfers van de klas, de leraar adviseerde mij om naar tweetalig vwo te gaan. De mentor van nu zegt dat ik beter naar het vmbo kan gaan.
05- Ik ben bang voor oude dikke man die kalend zijn en grijs haar hebben, ik ken 3 mannen die er zo uitzien. 2 zitten in de familie en 1 is docent
06- Ik heb sinds ik 9 was fantasieën dat ik werd vastgebonden en sinds ik 12 was fantasieën dat ik werd gedwongen om seks te hebben
07- De deur van de kamer moet altijd dicht zijn, anders voel ik me niet veilig
08- Als ik in bed lig, bedek ik met mijn deken altijd mijn hele lichaam, ook als het stikheet is.
09- Ik heb meerdere keren over incest en verkrachting gedroomd
10- Ik heb hele erge eetbuien, misschien zelfs een eetstoornis
11- Ik lijdt aan depressie
12- Ik krimp altijd ineen als iemand me onverwachts aanraakt
13- Ik voel me heel ongemakkelijk als iemand me een knuffel geeft
14- Ik vind het moeilijk om over gevoelens te praten
15- Ik krijg het altijd heel erg warm als ik hieraan denk

Ik heb dit serieus ALLEMAAL geha! ik weet bijna zeker dat ik het heb meegemaakt maar mn moeder zegt dat ze niks kan herinneren.

ik deed verstoppetje met *weetikeelwie* en was alleen in in bosjes en kon nergens weg en er kwam een jongen en die heeft me toen bedreigd, en liep weg omdat er mensen kwamen. en toen heb ik de hele nacht onder mn bed geslapen.

Ik denk dat het wel zo is gebeurd. Valse herinneringen zijn meestal als iemand tegen je zegt ‘ik denk dat je misbruikt bent’. Maar bij jou kwam het gewoon door flashbacks. Ik denk dat het wel is gebeurt…

Bij mij zelf is het nog een raadsel, mijn vriend zei tegen mij ‘ik denk dat je misbruikt bent’, (hij is zelf verkracht op jonge leeftijd), en naja, ik herken ook bijna alles wat jij zegt. Ook bedplassen, tot mijn 11e, 12e. Nooit voor naar dokter geweest, zelf gestopt.

Ik heb héél veel moeite met in slaap vallen, ben ook nooit uitgerust, niet gemotiveerd, ben niet bang voor dikke, oude mannen, vind ze gewoon vies, geen fantasieen ofzo, wel eens over seks gedroomd, maar ja…, deur van kamer moet ook dicht zijn, ja, anders kan ik niet slapen. En ja, ik bedek ook altijd mijn hele lichaam. Dacht ik gister nog over na. :stuck_out_tongue: Waarom doe ik dit eigenlijk? Hehehe. Heb ook een eetprobleem, ook eetbuien. Depressie, nah, ik weet het niet, denk het niet. Wel veel van die periodes, ook snijden etc. Ineenkrimpen, jop. Ongemakkelijk bij het knuffelen, nah, ik vind knuffelen juist heel fijn. (: Als het met mijn moeder of mijn vriend is. Moeilijk om over gevoelens te praten, jop.

En oja, ik ging googelen en ik kwam ook op duimzuigen uit, en, guess what, ook een tijdje gedaan. Raar gedoe. Maarja, ik denk maar zo: oke, stel het is gebeurt, en dan? Wat heb ik er aan om dat te weten?

Vingeren doe ik niet zo vaak, in het begin had ik er juist een afkeer tegen. Vond het maar raar, en voelde me zwaar klote als ik het toch deed (uit nieuwsgierigheid, zo van: wat is hier nou leuk aan?). Maar ja, dat kan ook komen door dingen die me zijn aangepraat (denk aan ‘seks is slecht, jongens zijn slecht’) etc.

Ik heb ook problemen gehad. Alleen ik herinner het me allemaal nog. Ik werd door een jongen verkracht. Ik ben daardoor naar een psycholoog, psychiater etc geweest, en dat heeft erg geholpen. Ook heb ik andere problemen gekregen, bijvoorbeeld dat mijn moeder een ziekte heeft waardoor je elk moment kan overlijden, en ik heb niet zo’n goede band met mijn vader.
Maar nog steeds ga ik naar mijn psycholoog, en het helpt echt om met iemand te kunnen praten die niks door mogen vertellen. Ze mogen alleen wat zeggen als je toestemming geeft. Ze hebben Beroepsgeheim. Ik snap dat je het erg moeilijk hebt. En ik raad je echt aan om naar een psycholoog te gaan. Het kan echt helpen.

Ik zou hiermee professionele hulp gaan zoeken. Je moet jezelf geen diagnose op gaan plakken.
Ik zou er ook rekening mee houden dat mensen je niet geloven, omdat er in de wetenschappelijke wereld ook geen overeenstemming is bereikt over of het nu wel of niet kan dat je dat soort dingen vergeet.
Je moet hier iig mee naar een psycholoog of psychiater gaan, want je zit hier zo te zien mee, en dat is genoeg om te kijken of ze je kunnen helpen.

Die lijst waarmee je jezelf diagnosticeerd is een lijst die niet duidelijk te begrijpen is door mensen die niet bekend zijn met de psychologie of dergelijke lijsten. Je kan hier dus geen conclusies uit trekken zonder ook daadwerkelijk hierover te gaan praten met een psycholoog.
Een hoop van de punten op de lijst zijn namelijk angsten, die ook kunnen worden veroorzaakt door andere nare gedachten of herinneringen. Misschien wel fantasien.
Ik zie wel dat je je zorgen maakt over je eigen gezondheid, dat is een goed punt. En het feit dat je een diagnose bent tegengekomen die jou bekend klinkt, zou je misschien kunnen vermelden bij een mogelijk gesprek met een professional. succes ermee, ik ben benieuwd hoe het met je gaat :slightly_smiling_face: