ik ben het zat!

ik zit hier al best lang mee: een meisje bij me op school loopt mij en m’n vriendinnen de hele tijd achterna. ze heeft bij me op de basisschool gezeten en zit bij dezelfde manege als ik, en ze is ook nog eens ver weg familie van me. ze loopt ons altijd achterna, en als je stilstaat knalt ze keihard tegen je op. we hebben er al heel vaak iets van gezegd, maar dan gaat ze huilen, negeert ze het of meld ze zich ziek en gaat naar huis toe. maar de volgende dag doet ze het dan nog steeds, en dan kleeft ze nog erger.

nu hebben we dit tegen heel veel mensen bij ons op school gezegd (mentor, leraren, afdelingsleider etc.) en ze blijft het maar doen! in de klas zegt ze ook nooit wat, en als ze iets zegt zegt ze het heel zachtjes. ze heeft ook geen vrienden, en ziet ons daarom voor vrienden aan, terwijl wij haar vrienden niet zijn. op de basisschool heb ik nooit ‘last’ van haar gehad, maar sinds de brugklas hangt ze heel erg aan me, wat ik niet leuk vind.

de meeste mensen kunnen zich ook niet in ons plaatsen, en zeggen ‘dat er wel mee te leven valt.’ maar wij lopen nu al 3 jaar met haar achter ons aan, en we zijn het echt helemaal zat! ze heeft dan wel pdd-nos, maar mij lijkt dat je met die ziekte dingen nog wel kan begrijpen en vrienden kan maken, ookal is het moeilijker. het lijkt ook of anderen er wel iets over mogen zeggen (dat ze lelijk, traag, dom of wat dan ook is) maar als wij komen met het verhaal dat ze ons irriteert moeten we niet zo onaardig zijn! wat kan ik hier aan doen?

omdat ze zich bewijzen dat ze graag bij jullie wilt horen
ze wil graag met jullie omgaan door jullie achterna te lopen
zeg er gewoon van eerlijk dat niet van gediend bent dat ze zo doet.
ze kijkt wel tegen je op dus zie als compliment

Ik zou inderdaad gewoon eerlijk tegen haar zijn wat jullie er van vinden. Dit zeg je dan natuurlijk op een zachtaardige manier.

Is het erg dat ik eerder medelijden met haar heb? Zij heeft géén vrienden, misschien doordat ze PDD-NOS heeft. En jij loopt te zeuren terwijl jij gewoon vrienden hebt. Misschien moet je je eerst in haar verplaatsen.

ja dit hebben we al vaker gedaan, en ookal zeg je ‘wij vinden het niet leuk als je ons achternaloopt, wil je daar alsjeblieft mee ophouden?’ doet ze alsof ze het niet begrijpt en gaat ze gewoon verder.

Stel je aan. Beetje tsja, achterbaks om dat met z’n allen tegen haar te zeggen. Wees blij, ze ziet jullie blijkbaar als ‘voorbeeld’

PDD-nos is geen ziekte. Dat is een vorm van autisme. En niet iedereen met PDD-nos is sociaal gestoord;). Maargoed. Ik snap dat je het vervelend vindt, maar net zoals neggelszoggel zegt; probeer je eens in haar te verplaatsen. Zij heeft helemaal niemand, misschien moet je daar een keer rekening mee houden? Als ze volgens jou toch niets zegt zul je dus ook niet echt last van dr hebben. Wat maakt het nou uit als ze er gewoon bij zit?

Buitensluiten is ook pesten;).

nee da’s niet erg, maar ik heb me al heel vaak in haar proberen te verplaatsen, alleen ik snap niet dat ze zo rustig is op school. vroeger ben ik ook een keer bij haar thuis geweest, en daar is ze gewoon heel blij en praat ze veel, en haar ouders denken dat ze ook zo is op school, maar dat is dus niet zo. dus zo zou ze ook best op school kunnen doen, maar ik vraag me af waarom ze dat niet doet.

Misschien is ze onzeker? (wat me wel zo lijkt als je niet echt vrienden op school hebt) En heel veel mensen doen thuis anders dan op school.

het is trouwens niet dat ik het bot bedoel voor haar, ookal komt dat misschien wel zo over; ik bedoel het ook goed voor haar, maar ze moet wel leren voor zichzelf op te komen omdat we dalijk naar een andere school gaan, en daar heeft ze ook geen vrienden die ze als voorbeeld kan zien, toch?

Ik denk niet dat je er wat aan hebt maar ik heb op school ook zo’n meisje die steeds achter een paar mensen aanliep. Ze had ook geen vrienden etc.
Toen is ze vorig jaar in een andere klas gezet met zeg maar wat apartere kinderen. Nu heeft ze het volgens mij wel erg naar haar zin. Misschien kan ze naar een andere klas overgezet woden waar ze wel vrienden kan krijgen?

Je kan ook proberen aardig tegen haar te zijn en haar ‘in de groep’ halen. Misschien word ze dan wat gezelliger en vrolijker omdat ze zich dan wat fijner zal voelen.

Hoe kan je het goed voor haar bedoelen als je haar weg wilt hebben. Probeer haar dan te helpen, niet te vermijden. Als ze thuis gezellig is zal ze dat op school ook wel zijn als ze zich op haar gemak voelt.

Precies, dat geld echt voor heel veel mensen.

ja dat weet ik dus niet, ook omdat ze bijna nooit praat. als ze praat doet ze dat meestal over haar pasgeboren kittens/konijnen of over paarden, ik denk ook dat ze het moeilijk vind een gespreksonderwerp te vinden.

ze zat eerst ook in een andere klas, maar ze heeft zich toen over laten plaatsen naar onze klas, omdat ze perse bij ons wilde.

Mensen met PDD-NOS of een andere autistische aandoening hebben vaak dat ze gericht zijn op 1 ding en dan weten ze er alles over.
Daar ligt haar interesse gewoon denk ik, niet dat ze geen andere onderwerpen kan vinden.

Als je niet wilt dat ze achter je aanloopt. gewoon duidelijk blijven maken.
Ik vind niet dat je verplicht met iemand om moet gaan of tolereren omdat diegene een aandoening heeft of niet. En ook niet dat mensen jou daar een schuldgevoel over aanpraten. Als het er niet is, dan is het er gewoon niet. Met of zonder stoornis.

Dat zeg je nu, tot dat jij dat meisje bent.