Ik ben geen 'groepjes-persoon'.

Nadat ik mijn verhaal een paar weken geleden in het wwjneek heb gedumpt was ik op zich erg gerustgesteld. Tot gisteren…

Na mijn examens was het idee om in plaats van door te stromen naar de Havo naar het mbo te gaan.
Nu ben ik dus gisteren naar mijn ‘toekomstige ROC’ gegaan met wat vrienden en ik zag eigenlijk alleen maar groepjes. Het waren echt van die swag-ik-kijk-jou-vies-aan-want-jij-hebt-geen-lv-tas studenten. Ik voelde mij niet echt op mijn gemak en ik zag ook dat mijn vrienden er ook niet zo heel enthousiast over waren. Nu is natuurlijk dat niet echt het probleem, want je kunt niet altijd afgaan op iemands uiterlijk. Het is gewoon zo dat er zoveel groepjes waren en het leek echt helemaal niet alsof iedereen met elkaar omging. Iets wat ik niet gewend ben, omdat dat op mijn school wel heel anders gaat. Ik weet niet het geeft mij toch het gevoel alsof ik mijn plaats daar niet zal kunnen vinden. Ik voelde mij bijna geïntimideerd door al die groepjes. Dit komt doordat ik echt niet vast wil zitten aan een groepje vrienden, maar met best veel mensen wil omgaan. Alleen leken deze groepjes helemaal niet open te staan voor ‘nieuwelingen’ .

Even ter informatie : dit was geen open dag o.i.d, ik en mijn vrienden waren er alleen voor een project voor school.

In ieder geval, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Hoe was jullie eerste indruk op een ROC of een hogeschool? En vallen die groepjes eigenlijk wel mee?

Ik heb mijn havo gehaald dit jaar maar ben naar het mbo gegaan.

Het is echt een ramp. Maargoed het zal ook wel aan mijn klas liggen. De meesten zijn super ongemotiveerd en er zijn idd veel groepjes. Maar dat heb je overal wel een beetje… denk ik. Er zullen ook wel super leuke open mbo klassen zijn (:

Maar dat is niet echt wat ik bedoelde. Ik heb ook echt lak aan mensen, maar ik wil meer dan een vast groepje vrienden. Ik wil ook gewoon met anderen kunnen omgaan en omdat de groepjes niet leken open te staan voor anderen uit andere groepjes ben ik bang dat ik of word meegesleept in een groepje of gewoon geen vrienden krijg. Zoiets alleen ik heb er een scheef verhaal van gemaakt.

Nou ja, ik kies de school niet, omdat ik hem leuk vind ofzo. Ik kies hem meer, omdat hij erg dichtbij is. Dus vandaar. En ja, je hebt ergens wel gelijk, maar het is wel erg storend. Ik zal het even aankijken hopelijk brengt de open dag mij wat verder :stuck_out_tongue: .

Ik vond het bij mij op het ROC echt vreselijk. Idd die groepjes en als je een andere mening of smaak had werd dat niet geaccepteerd. Maar dat is natuurlijk alleen mijn ervaring. Het hoeft niet overal zo te zijn.

Het klinkt niet erg gezellig, maar wat jij gisteren hebt gezien hoeft niet gelijk allesbepalend te zijn :slightly_smiling_face:
Misschien valt het wel mee. Mensen die je nu een bepaald groepje hebt zien staan, staan misschien morgen wel bij een ander groepje… Maar het kan ook aan de leeftijd liggen, want in mijn omgeving verdwenen die vaste groepjes pas vanaf de leeftijd 15/16.

Ik begrijp alleen niet waarom het al dan niet hebben van vaste groepjes belangrijker zou zijn dan hoe aardig die mensen eigenlijk zijn. Je zegt dat je lak hebt aan wat mensen van je denken, maar aan de andere kant ben je ook een beetje geïntimideerd door die groepjes. Ik kan het fout hebben, maar weet je zeker dat het probleem voor jou wel ligt bij de groepjes, en niet bij het swag-ik-kijk-jou-vies-aan-want-jij-hebt-geen-lv-tas gehalte?

Hmm ik ben eigenlijk helemaal gewend aan de groepjes. Maar bij ons zijn die groepjes niet van als er een nieuweling komt we gaan je haten. Nee dat valt juist heel erg mee. Als mensen je arrogant gaan aankijken is echt niet leuk, dan voel je je sws niet op je gemak. Sommige kijken ook gewoon zo daar kunnen ze niks aan doen, of ze voelen zich zelf geïntimideerd. De meeste zijn gewoon onzeker. Maar in sommige klassen is het me ook opgevallen dat de groepjes echt meevallen en dat er altijd een hele klas bij elkaar in de pauze (:

Voor mijn gevoel heb je het verkeerd, want als ik mij zo erg geïntimideerd zou voelen door de studenten zelf had ik wel een andere ROC gezocht. Genoeg in Amsterdam begrijp je. Of ik zou dan nog altijd naar de Havo kunnen doorstromen, want zo hoog zijn mijn cijfers wel.

En ja, inderdaad het hoeft niet allesbepalend te zijn.

Cultuur groepjes waren het niet zo zeer, maar inderdaad ik ken het. :’)

Gelukkig maar!
Is het ook zo dat het misschien kan verschillen in de opleiding die mensen doen? Want op de 1e vloer (artiesten&beauty-opleidingen) was het groepjes-gehalte hoger dan bij de Juridische dienstverlening (wat ik dus wil gaan doen.

Dat lijkt me zelf ook idd niks. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik doe universiteit en ik zie wel dat er bepaalde vriendengroepen zijn, maar tegelijkertijd kun je ook bij iedereen aanschuiven in de pauze en je hebt altijd wel iemand om naast te zitten tijdens een hoorcollege.

Maar dat is het nou juist. Ik weet niet wat voor soort mensen ‘mijn soort’ mensen zouden zijn :’) .

Dus jij vindt dat buitenlanders eerder intimideren zijn dan Nederlanders?

Das stimmt.

Dat is inderdaad fijn wanneer mensen hetzelfde doen als jij :grinning: .
En ja, ik denk dat ook wel. Alleen doordat ik dus met heel veel verschillende mensen en culturen omga is het een beetje moeilijk in te schatten wie ik zelf eigenlijk ben, maar ik zal dat wel even bij mensen gaan peilen :’) .

Ja, maar daar heb je het dan al ‘bij verschillende GROEPJES horen’ en dat is nou juist wat ik niet wil. Ik wil geen groepjesmens zijn. Ik wil niet geassocieerd worden met een bepaald groepje zeg maar, want ik heb daar hele nare dingen van gezien bij andere vrienden van mij die al op het mbo zitten.

Ja het kan wel liggen aan de opleiding bijv. de SAW opleiding is heel sociaal die zeggen zelfs hoi tegen onbekende hahaha. Omdat ze zo worden opgeleid (voor mij gevoel dan.) En die van de make up enzo dus niet. En van verzorgende ook soms wel. Het is gewoon best een gezellige school iedereen laat elkaar in zijn of haar waarde.

Nee, daar heb je wel heel erg gelijk in!
Ik kijk het wel even aan. Ik hoop dat de open dag mij meer inzicht zal geven :grinning: !

Ik vind het allemaal een beetje overdreven klinken als ik eerlijk mag zijn. Al dat negatieve gedoe over het MBO en ROC… De organisatie ROC is inderdaad dramatisch, maar dat wil niet zeggen dat de scholen dan ook gelijk dramatisch zijn (ligt er wel aan welke natuurlijk).
Heb zelf ook op het ROC gezeten en ik had een super leuke klas, de andere klassen waren ook even leuk.
Buitenlanders of Nederlanders… who cares, iedereen ging bij ons met elkaar om, of je nu in de 1e zat of de 4e.
Toen er later een andere opleiding bij ons in het gebouw kwam werd het alleen nog maar gezelliger.

schat, als hun kijken van : swag-ik-kijk-jou-vies-aan-want-jij-hebt-geen-lv-tas-
Dan kijk jij toch terug van Omg-ik-kijk-jou-arrogant-aan-omdat-jij-geen-echte-LV-tas-kan-kopen-van-€1500-dus-daarom-koop-je-een-neppe-van-de-turk.

En dat groepjes komt vanzelf wel :slightly_smiling_face: