Ik ben de naam vergeten.

Hallo!
Ik ben 2 namen vergeten van boeken, en ik kon nog geen topic vinden waar je dit soort vragen kon stellen, ( en dat er ook nog op geantwoord wordt)
Al vast bedankt voor de moeite, en als je denk dat je het boek kent note me dan alsjeblieft!

boek 1:
het gaat over een man, en die gaat op reis, en dan gaat hij langs een oude vriendin.
en die blijkt dan gezocht te worden.
die vrouw had de bijnaam; misstwenty(?)
En dan gaan ze samen op reis, maar hij heeft nog een vriendin thuis en die wilt hij eigenlijk niet bedriegen maar toch gaat hij met haar mee.
en verder weet ik alleen nog dat ze ergens in het eind van het boek, samen in een verlaten huis woonde, en dat zij zelfmoord pleegde.

boek 2:
Een joods jongetje die moet samen met zijn vader en moeder in een concentratiekamp, en dan krijgt hij als kado een houte harlekijn. (die zie je trouwens op de voorkant van het boek op de treinrails liggen) (een harlekijn is een soort houten nar/clown en als je aan een touwtje trekt gaan zijn benen en armen omhoog)
en uiteindelijk gaat zijn vader dood in een kamp, omdat hij ziek is.
en daarna krijgt hij een soort 2e moeder en die heet trudy.
en hij wilt bij de grote kinderen horen, maar dan moest hij een test doen ofzo.
en dan moest hij het ‘ketelhuis’ in. en daar liggen allemaal lijken, incl. zijn vader.
en uiteindelijk gaat zijn moeder ook dood.
en dan moet hij in een pleeggezin.

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

liefs!

Ik zou het niet weten, dat tweede boek ken ik wel maar ik ben juist nú de naam kwijt… -.-

ik ken ze beide niet :astonished:

Heb je ook geen idee van de titel of iets waarvan je denkt van dat zou wel eeens de titel kunnen zijn? Want dan zou ik gewoon eens via google op die eventuele titels zoeken.

Het zegt me niets, sorry!

mij zegt het ook niets, sorry.

Ik ken ze geen van beiden. Lijken me nogal dramatische boeken.

ik ken ze niet, maar de laatste lijkt me wel leuk xd

de tweede klinkt tof. Laat het mij ook eventjes weten :slightly_smiling_face:

2e lijkt me echt zielig :frowning_face:
let me know (aa) !

De tweede boek heet volgens mij ''Kinderjaren van Jona Oberski.
Ik ken hem niet maar een kwestie van steekwoorden typen op google :relieved:
dus misschien kan je de andere ook zo vinden.

Ik heb ze!

1. vertraging
  2. (Zoals dreamer al zij, so thnx!) kinderjaren.