Ik ben bang en kan niet slapen

Hey allemaal, ik heb een vervelend probleem en misschien weet iemand van jullie wel wat ik hieraan kan doen… .Of misschien heb je dit zelf al meegemaakt.

Ik denk dus heel veel na, echt enorm veel. Hierdoor slaap ik ook slecht en kijk ik nooit uit naar een nieuwe dag. Dit schooljaar ben ik klaar met mijn studie, maar hierdoor ben ik echt helemaal lost. Ik weet echt niet wat ik moet doen.

Hierdoor maak ik mezelf bang door dingen te denken zoals;
‘misschien vind ik geen job en word ik dakloos’
‘misschien vind ik nooit meer partner’
‘als ik een fulltime job begin, heb ik misschien geen tijd meer om mijn dromen te volgen. en dan kan ik beter niet leven’

En zo gaat het maar door… ik beng echt bang voor de toekomst en elke dag kom ik dichtbij het einde van mijn studie. En de studie die ik volg vond/vind ik verschrikkelijk. Gelukkig toch maar afgemaakt.
Ik maak mezelf echt helemaal gek door deze gedachten maar ik krijg ze maar niet uit mijn hoofd.

Ook heb ik al een aantal jaar een heftige depressie die mijn leven overgenomen heeft. Daarom wil een jaartje off nemen om te kijken wat en hoe. Om voor mezelf te zorgen en de rust te nemen om na te denken. Maar als ik dit tegen mijn moeder vertel wordt ze echt meteen kwaad. Ik moet van haar meteen na mijn studie fulltime werken. Haar woorden ‘Waarom doet iedereen normaal en gaat iedereen normaal werken, maar moet jij weer moeilijk doen’ ?

Ik ben echt helemaal de weg kwijt :sob::muscle:

Awh, wat vervelend. Ik snap je. Ik ben zelf ook depressief geweest en piekerde veel. Ik heb vooral wat tips voor het slapen:
Ik heb toen van mijn therapeut ontspanningsoefening geleerd, zoals letten op je ademhaling. Hier staan er ook een paar: Ontspanningsoefeningen - 5 ontspanningsoefeningen Dit hielp me zeker met slapen tegen het piekeren.

En dit klinkt vast heel stom maar, je kunt bijvoorbeeld ook zoals je vroeger ‘‘schaapjes telde’’ gewoon als je in bed ligt beginnen met tellen… als je merkt dat je gedachten weer afdwalen ga je gewoon verder met tellen. Doe ik zelf soms nog steeds!

Probeer gewoon zo veel mogelijk met de dag te leven en niet te veel nadenken over de toekomst, er kan nog van alles gebeuren. Misschien kun je na je studie wel parttime werken, zodat je nog tijd hebt om alles rustig uit te zoeken en te doen wat je leuk vind, maar toch wel geld verdient en went aan het ‘‘werk leven’’. Maar heb hier verder helaas weinig tips voor.

Sterkte! Ik weet hoe vervelend het kan zijn…

Ik hoop dat je iets aan mijn slaap tips hebt!

@GoldenTiger : Heel erg bedankt :slightly_smiling_face: dit ga ik eens proberen. Ik dacht er al aan om slaappillen te nemen… maar dan loop ik eigenlijk gewoon weg van mijn probleem.

xoxo

Niet doen! Slaappillen zou ik echt als laatste optie doen als écht niks helpt. Maar dit werkt heel vaak verslavend. Ik zou beginnen met de oefeningen. Succes!

Oud topic, slotje