Ik ben bang dat mijn moeder weer begint met roken.

Je moeder is idd geen kind meer en weet wat de gevolgen ervan zijn. Mij lijkt de beste oplossing omRustig met haar te praten en te vertellen dat je gwn bang bent dat er iets met haar gebeurd als ze verslaafd raakt want dat is je angst. Vertel je angst wat ook hier eerder is gezegd. Uiteindelijk is het haar keuze… maar hulp aanbieden om te voorkomen dat ze verslaafd wordt kan nooit kwaad. Want misschien heeft ze wel jouw hulp nodig… hoop dat hier iets aan hebt

zeg gewoon tegen je moeder wat je er van vind en waarom, meer kan je echt niet aan doen, het is en blijft je moeder haar keuze, ze is oud en wijs genoeg om zelf keuzes te maken

mijn moeder rookte eerst ook heel veel en ik heb er een hekel aan. en de rest van de famillie ook. toen hebben we besloten dat ze voor onze gezondheid niet meer in huis mag roken. toen moest ze dus buiten gaan staan en is ze ook snel gestopt. wel met moeite natuurlijk. nu rookt ze ook zo nu en dan weer een sigaretje mee en ik vind dat heel jammer. ook zie ik wel eens wat as in de auto liggen, de sporen niet goed uitgewist dus. haar longen piepen er over bij de kleinste inspanningen ik snap écht niet dat iemand zichzelf dat aan wil doen.

maar je kan er niks tegen doen omdat het haar eigen keuze is. het is nu wel duidelijk dat je het er niet mee eens bent en meer kan je niet doen denk ik.

Heb je al weleens geprobeerd het er rustig met je moeder over te hebben? Gewoon alleen over het roken. Vertel haar wat je ervan vindt en waarom je dat vindt (met echt goed onderbouwde redenen) en laat haar ook haar kant van het verhaal vertellen. Zonder schreeuwen, huilen, wegrennen, wat dan ook. Dat is eigenlijk het enige wat je kan doen, want uiteindelijk heb jij niks over haar te zeggen natuurlijk.

Die piercing die jij wilt heeft er verder helemaal niks mee te maken, dus hou dat er lekker buiten zou ik zeggen.

Sowieso ben je nog erg jong en ook heel erg onvolwassen nog, wat behoorlijk naar voren komt in alles wat je zegt/denkt/vindt, etc… Ik zou me maar niet teveel bemoeien met de beslissingen die je moeder neemt (over roken, over de piercing, over wat dan ook), want geloof me, dat zijn zaken waar jij nog niet aan toe bent om over te beslissen. Grotemensenzaken noemen we dat. Met alle respect hoor, maar je bent echt nog heel onvolwassen en dat duurt nog wel een aantal jaren voordat je je serieus kan gaan bemoeien met dit soort kwesties.

Wat ben jij een klein kind zeg, jezus.

Ik denk niet dat jullie haar echt helpen door te zeggen dat ze een klein kind is.
Maargoed al heeft je moeder dus gekozen voor wel roken dan is dat haar keuze en heeft er dus vast wel over nagedacht. Je kunt niet voor haar bepalen wat ze wel of niet moet doen. Verder moet je er niet zo mee zitten. Ik snap dat je het vervelend vind als ze weer begint te roken, maar het is dan eenmaal zo. Natuurlijk kun je dit niet helemaal negeren, maar om hierdoor je relatie met je moeder te verpesten is een slechte zaak. Je kunt natuurlijk laten merken dat je het niet leuk vindt, maar dat is het dan ook. Eenmaal wanneer jij ook oud genoeg bent zul je ook vast dingen doen waar anderen mensen die je lief hebben, niet mee eens zijn. Ik wil niet bot overkomen ofzo maar als ze tot die beslissing is gekomen vind ik dat je haar moet laten.

Ik heb dus serieus op Google opgezocht wat “nagel slakken” waren. Toen kwam ik er pas achter dat het over nagels lakken ging xD

OT: Je kunt er met je moeder over praten, neem ik aan? Gewoon rustig. Vertel haar de risico’s en waarom je niet wilt dat ze rookt. Als zij daar anders over denkt moet je haar gewoon laten, het is je moeder, ze is oud en wijs genoeg om zoiets zelf te beslissen.