Ik ben altijd bang

Hoi, ik heb een probleem waar ik erg mee zit. Ik voel me overal onveilig en niet om me gemak. Ik durf niet alleen de straat op en ik voel me ook thuis niet meer prettig. Wanneer ik alleen thuis ben, dat is nadat ik uit school kom rond een uur of 4 tot 7 uur, doe ik alle deuren op slot, alle ramen dicht en dan pas durf ik wat te doen. Wanneer er iemand aanbelt raak ik helemaal in paniek en doe ik niet open omdat ik bang ben dat er iemand staat die mij iets aan wil doen. Ook ben ik bang voor een aanslag. Ik ga nooit meer naar grote evenementen omdat ik bang ben dat er een aanslag komt. Ik ben een heel vrolijk meisje maar ik ben eigenlijk altijd bang. Ook wanneer ik op school zit ben ik bang voor een aanslag. Ik heb dit nu al bijna een jaar. Eigenlijk sinds ik te horen kreeg van alle aanslagen. Ik durf er met niemand over te praten. Wat moet ik doen? Ik zie het echt niet meer zitten.
-ik ben trouwens 14.

Ik denk dat het goed is om professionele hulp te zoeken.

Over het algemeen helpt het om in kleine stapjes je angst te overwinnen, door bijvoorbeeld na te gaan wat je nog net wel durft en dat net zo lang te doen tot je een stapje verder durft te gaan. Maar ik zou dit wel onder begeleiding doen, zodat iemand toezicht kan houden en je kan steunen, ook als het even niet lukt, en die je ook kan helpen met bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie.

Inderdaad, het is denk ik verstandig om toch met iemand professioneel te gaan praten. Dan kun je samen aan je angsten werken en ze langzaamaan overwinnen. Dan heb je ook iemand om op terug te vallen als het even niet lukt.