IJzer te kort.

Hey, ik ben al 7-8 maanden vegatariër, en ik denk dat ik een ijzer te kort hebt.
Kunnen jullie girlsceners even wat ijzerproducten opnoemen?
Ik voel me sinds kort al niet meer zo fit, en voel me vaker gewoon helemaal ziek.

x

boterhammen met appelstroop!
ik at die altijd als ontbijt,
sindsdien nergens last meer van!

Spinazi, volkoren brood, rood vlees…

Ik ben vegatariër dus rood vlees past er niet tussen o.o

Google → http://www.hoewerktmijnli…twoord/wat-is-ijzertekort
Wat kun je eraan doen?
Als er ergens een tekort van is, is het zaak dit tekort aan te vullen, zo ook in het geval van ijzertekort. Hoewel in een normale situatie met een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon je ijzergehalte voldoende op niveau wordt gehouden, ligt een ijzerrijk dieet met vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten, voor handen. Voedingsmiddelen waar weliswaar veel ijzer zit, maar waarvan het ijzer minder goed wordt opgenomen, zijn aardappelen, wortelen, ananas, bloem (zonder zemelen), rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen en eieren. Behalve een ijzerrijk dieet kan Vitamine C helpen om de opname van ijzer te bevorderen. Vitamine C is dan ook vooral voor vegetariërs van belang aangezien zij in het bijzonder hun ijzerpeil in de gaten moeten houden.

Daarnaast kan je trouwens ook nog ijzerpillen slikken, maar ik zou eerst even langs de dokter gaan om het vast te stellen dat je echt ijzer tekort hebt :slightly_smiling_face:

Oké, ty ^^

google :stuck_out_tongue_winking_eye:

uhm noten volgens mij, en wortels!

Uppie :grinning:

appelstroop, melasse, Floradix van Salus,
Geen gewone ijzertbletten want die worden heel slecht opgenomen.

Ijzerdrankje! Het smaakt naar roest en ziet er super vies uit maar dat dronken m’n broertje en moeder toen ze ijzer tekort hadden, en toen ze dat een tijdje dronken voelden ze zich weer beter. Denk dat je het wel bij de drogist kan krijgen.

ik heb het zelf ook, bloedarmoede. gewoon even langs de dokter gaan, bloed laten prikken en je weet het meteen. dan krijg je van die tabletjes. Verder volkorenproducten. appels, appelstroop, ferrosiroop, veel vitaminen c (dat neemt ijzer op)

appelstroop, spinazie, je hebt van roosvicee siroop met ijzer, dat helpt ook goed.
je kunt naar de dokter gaan. Ik heb nu zelf ook bloedarmoede, hoe eerder je naar de dokter gaat, hoe sneller het wordt opgelost.

appelstrooop:D

Roosvicee Ferro!

http://www.roosvicee.nl/c…pen_roosviceevruchtvitaal

Het is lekker en het helpt daar echt goed voor.

Dit dus. Dit schreef m’n diëtiste voor. Al moet ik zeggen dat ik er na een paar dagen mee ben gestopt, omdat ik het te walgelijk vond. Maargoed, als je echt denkt een tekort te hebben, zou ik het zeker proberen. (:

ijzertabletten, kun je gewoon bij kruidvat halen

ik had het ook, veel groene groentes eten, volkorencrackers met stroop, peulvruchten bevatten ook veel ijzer geloof ik, en inderdaad roosvicee ferro!
en dan heb je idd staaltabletten, maar daar kreeg ik obstipatie van dus ik heb t maar op een natuurlijke manier gedaan

Ik zou eventjes bloed laat prikken bij de dokter, kan namelijk ook van B12 zijn ofzo. Verder kan je ook, bij de etos zijn ze niet zo duur, van die vitaminen pillen slikken speciaal voor vegetariërs!(:

idd appelstroop en ik slikte ook weleens ijzertabletten :slightly_smiling_face:

ik ben ook vegatariër en heb ook ijzer te kort
ik doe er eigenlijk niks aan