Iemand verstand van spitzen(klassiek ballet?)

hai, Ik ben nieuw hier en ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

Ik heb heel lang op ballet gezeten (9 jaar) maar ik ben er sinds 2 jaar mee gestopt.
Nu heeft een vriendin van mij spitzen( heb ik ook op gestaan zonder problemen) en dat vond ik zo leuk dat ik nu ook spitzen wil. Het is dan de bedoeling om het mezelf een beetje aan te leren want ik heb geen tijd voor les.
Maar zal ik dan een paar spitzen kopen?

Wat houd je tegen?

Ja waarom niet? Als je het jezelf wilt leren zou ik ze kopen.

zijn ze heel erg duur dan?
anders zou ik het gewoon doen!

nee ze zijn niet heel duur.
Maar overal waar ik op internet kijk, staat van: als je nooit eerder op spitzen hebt gestaan dan moet je ze niet zomaar kopen.
Maar ik denk dat ik het tog ga doen.
hihihi maar bedankt voor jullie reacties.

Nee ik zou het echt niet doen. Je moet de juiste techniek aanleren en je voeten kunnen er echt aangaan als je er op een verkeerde manier op staat/danst.
Mijn zusje heeft sinds kort spitzen (ik zelf nog niet) en mocht in eerste instantie niet eens zelf thuis oefenen omdat ze absoluut niet op een verkeerde manier op haar spitzen mocht dansen.
Waarschijnlijk kan iedereen er zonder problemen op staan, maar er op bewegen is een heel ander verhaal. Het is niet voor niets een moeilijkere vorm van ballet waar je niet direct mee kunt beginnen, maar pas als je enkels sterk genoeg zijn en je de juiste technieken aan kunt leren. Jezelf proberen aan te leren op spitzen te dansen vind ik gewoonweg dom en heel onverstandig.

Ik zou het niet doen. Je kunt je voeten er heel erg mee beschadigen als je er inderdaad niet op de juiste manier op staat. ik heb op het punt gestaan om bij ballet verder te gaan met spitzen, maar ik heb er niet de juiste voeten/enkels voor.
En als je zo lang onder klassiek hebt gezeten, dan kun je, als het goed is, zo instromen in de lessen als je het echt wilt.

Neeeee!! dat moet je echt niet doen toen ik 3 jaar geleden op spitzen wilde moesten mijn voeten eerst een soor keuring en als je voeten dan sterk genoeg zijn mag je pas spitzen.
en toen ik ze eindelijk had mocht ik echt nog niet er op gaan staan (mocht pas in de les)want dan leer je je zelf de verkeerde technieken en als je het dan zo leuk vind dat je het echt op les wilt ofzo dan heb je gewoon een verkeerde techniek.
je moet gewoon eerst misscien een paar maanden wat lessen volgen en dan kan je als je de basis hebt gewoon zelf verder
xxxxx

nee dit moet je idd niet gaan doen, want als je ze verkeerd gebruikt heb je der later echt heel erg last van. ik zit nu al 10 jaar op ballet waarvan 3 jaar op spitzen en wij hadden zelf een keuring voor onze voeten, sommige mochten dus niet op spitzen. dus ik zou het niet doen.

Idd, wat brilletje zegt! Niet elke voeten ‘mogen’ op spitzen. Ik zou dit alleen doen met iemand die er echt verstand van heeft.

Ik zou zeggen dat je dit niet moet doen, mijn reactie komt misschien wat laat maar toch wou ik dit even zeggen. Ik heb vanaf de 2de kleuterklas t.e.m. het 5de leerjaar klassiek ballet gedaan, eerst mocht ik een jaar verder, toen moest ik blijven zitten wegens ( te klein’ dat was niet mooi genoeg. Uiteindelijk gestopt met dansen, maar na heel veel spijt ben ik op mijn 17de weer begonnen. Ik werd in een groep gezet, kreeg spitzen en zou 3 maanden later ( met 1lesuur per week) een optreden op spitzen moeten dansen. Er werd mij helemaal niet uitgelegd hoe ik op spitzen moest dansen en als ik om extra uitleg vroeg werd mij gezegd dat ik gewoon de rest moest nadoen en zien dat de show een succes werd. Gevolg, één week voor de show zeiden ze dat ik niet vlot genoeg danste op men spitzen en mocht dus niet meedoen. Vanaf volgend jaar ga ik naar een andere school in de hoop daar wel begeleid te worden.

Groetjes

NEEE ! Nooit zomaar op spitzen dansen , eerst moeten je voeten het ‘kunnen’ en als je de goede techniek niet leert dan kan je hele slechte dingen gaan doen!

Je kan het beste eerst gewone balletlessen nemen, en dan overleggen met je leraar/lerares of jij het aankan om op spitzen te gaan. Het zou zonde zijn om nu spontaan spitzen te kopen je voeten te verpesten.