Iemand verstand van kleding wassen?

Wij sorteren het zo:

wit bij wit
zwart bij zwart (en soms ook andere donkere kleuren zoals donkerblauw e.d.)
lichtbont (lichtblauw, lichtroze e.d.)
bonte was (felle kleuren, patroontjes enz)

Dan was ik alles op 30 of 40 graden behalve de Witwas, die was ik op 60

Oh wij doen het zo:

Handdoeken bij elkaar op heet wassen.

Spijkerbroeken en donkere kleuren zoals grijs etc bij elkaar.

Iets lichter spul bij elkaar, ik doe mijn blauw wit gestreepte dingen gewoon bij de lichtere was. Gaat altijd goed.

Wol en andere speciale stoffen apart doen… Met de handwas.

Spijkerbroeken binnenstebuiten.

En zoals al was gezegd, bij grote vlekken eerst laten intrekken met vanish!

dan krijg je wel heel veel was :stuck_out_tongue:

mijn ma doet alle donkere kleuren bij elkaar, dus ook de (donker)blauw en bruin bij het zwart.

zo kan ook best lichtgrijs bij wit etc.

verder wel de kleurtjes bij kleurtjes, zolang er geen tegenstellingen in de kleuren zitten kan er weinig misgaan.

Het makkelijkste is om te kijken wat het wasvoorschrift zegt :grinning_face_with_smiling_eyes: Let op wol, kwetsbare stofjes en je ondergoed.

Ik doe altijd beddengoed en handdoeken apart, ook een beetje op kleur gesorteerd (licht bij licht en donker bij donder), dit gaat op 60 graden namelijk.

Kleding was ik altijd op 30 graden. Wat volgens het wasvoorschrift op 40 graden moet, kan ook prima op 30. Enige afwijkingen is kleding die in de handwas zou moeten, wol en zijde. Hier is meestal een wasprogramma voor of je ziet het wel op het wasvoorschrift staan.

Qua kleding heb ik altijd een (bijna helemaal) witte was. Als iets wit is met een licht kleur erop ofzo (denk aan oudrose, zachtgeel etc) kan gewoon mee. Als het een wat hardere kleur is, gaat het mee in de was met zachte, lichte kleuren.
In de was met zachte, lichte kleuren zit alle lichte kleding (beige, geel, rose, lichtblauw etc) wat geen KNALkleuren zijn. Knalkleuren was ik altijd apart. Rose is dus prima zolang het geen knalrose is.
Dan een was met donkere kleuren. Hierin gaan ook mijn spijkerbroeken mee. Ik woon alleen dus ga niet alles apart wassen en dit gaat prima. Donker dus als in spijkerstof, bruin, donkerblauw, donkergroen etc. Zwart was ik dan wel weer apart omdat ik meestal veel zwarte shirtjes in de was heb die ik onder kleding draag enzo, maar dat zou hier ook best bij kunnen.

Waar ik ook altijd op let is nieuwe kleding. Als iets nog niet eerder gewassen is wil ik het nog wel eens apart wassen als ik het idee heb dat het af kan gaan geven.
Ik ben best een zeikerd met wassen. Ik ga volgend jaar samenwonen en heb m´n vriend alvast verteld dat ik de was doe, haha. Waar je vooral op moet letten is dat je de was uit de machine haalt als het klaar is. Dan voorkom je dat kleuren overlopen (je dus vlekken krijgt in je kleding) of dat het weer erin komt. Als je daaraan denkt kun je vrij veel bij elkaar gooien.
Oh, trouwens, bh´s en kanten ondergoed etc. even in een waszakje doen. (net als kwetsbare shirtjes met pailletjes bijvoorbeeld)

Wit bij wit(en die andere lichte kleuren, zoals beige en zacht geel of zalmrose)
Donkere kleuren, zoals zwart en blauw en donkergroen. Bij elkaar.
Je streepjes kan je denk ik beter bij de normale was doen.
Dus de rest van je kleuren :]
Als het goed is zal het niet verkleuren in de was. Een goede waspoeder helpt natuurlijk altijd.
Wat je ook kan doen is als je denkt bijv dat je rode shirt kleur afgeeft is van de voren al nat maken en even schrobben. Dan gaat wel een groot deel weg en kan je het gewoon in de wasmachine stoppen :]

Mn moeder doet: Wit bij wit, Donker bij donker, en alles wat gekleurde stof bevat (behalve opdrukken enzo) bij elkaar. =) Er is (bijna) nooit iets misgegaan.

Idd, gewoon de donkere kleuren bij elkaar, rood/roze en zo bij elkaar en wit bij elkaar en niet te heet wassen. En let op dat je geen dingen in de wasmachine gooit die je met de hand moet wassen.