Iemand verstand van kleding wassen?

Hoihoi,
Ik heb een misschien hele domme vraag maar ach, ik was nooit…
maar mn ouders zijn op vakantie, en ik moet de was doen
je voelt m misschien al aankomen…
Welke kleuren moet je bij welke was doen?
Zwart en wit apart, zover was ik al… :grinning_face_with_smiling_eyes:
maar kan bijvoorbeeld rood blauw enzo bij elkaar(onderbroeken enz)
en ik heb een shirtje wit met blauwe strepen, waar meot die bij? want ik ben bang dat het wit verkleurd als ik het bij de gekleurde was doe, en andersom…
hahah naja als je de moeite neemt om het te lezen, alvast bedankt! :tipping_hand_man:

dude, ik zou het niet weten lol, up dan maar.

btw kan google daar niets over zeggen?

Doe sowieso beetje streepjes bij streepjes, roze en rood bij elkaar, blauwtinten bij elkaar, grijs en zwart bij elkaar, beige en bruin bij elkaar. voor de rest weet ik het niet precies

Dat blauw/witte shirt moet je bij wit doen. Anders word het wit blauw. Meestal blijft het blauwe wel zitten. Meer weet ik ook niet :santa:

Als het nieuw is apart en koud wassen. Vooral met dat wit gestreepte truitje zou ik een stuk of 3 keer koud wassen. En daarna kan die opzich wel bij kleur, als dan de rest ook vaak gewassen is. Wat ik zelf wel eens doe is ehm, nog opvallende kleuren bij elkaar, maar als het allemaal al wat ouder is kan je alle kleuren bij elkaar gooien.
Mijn ervaring tenminste.

hahahah xd
ik zou t eigk ook niet weten :open_mouth:

Wij doen altijd de witte was apart. En de rest samen wassen. De shirtjes die voor de helft wit zijn ook bij de kleurenwas. Anders heb je kans dat de hele witte was blauw word ofzo.

ik was nooit, maar je kan ze ook allemaal apart doen :grinning:

Hahah waarom zegt iedereen wat anders? :grinning_face_with_smiling_eyes:
maar idd, google weet er niks van…
en euhm ja als je rood/roze enzo allemaal apart moet doen, moet je 8 keer wassen, dat lijkt me nou niet echt kloppen.
Maar wat denken jullie: streepjesshirt bij wit of gekleurd?

Gosh, hier ga ik ook altijd de fout in (net als met koken trouwens).

Kijk op www.omaweetraad.com ! Echt handig. ;o

Ik doe altijd de donkere kleuren bij elkaar en lichte kleuren, dus ook wit, bij elkaar. Dat gaat altijd goed. Ik was altijd op 30 graden.
Die streepjes zou ik bij wit doen behalve als die streepjes donkerblauw of rood ofzo zijn. Als je het echt niet weet zou ik het apart leggen en je moeder laten beslissen als ze terug is. Als je niet wilt wachten dan kan je het met de hand wassen.

-Wit moet bij wit

-Bont moet bij bont

-Bijzondere stoffen etc. NIET in de droger en op speciaal programma laten draaien (denk aan wol, zijde etc.)

-Sowieso is ophangen buiten beter

• Altijd zo laag mogelijk draaien. Als er ergens echt een flinke vlek in zit; met vanish of vlekkenverwijderaar. Gemiddelde temperatuur is rond de 40 *C (katoen)

• Vergeet de wasverzachter niet ;p

Dat was het wel zo’n beetje denk ik. Weet je wel hoe je moet strijken?

Oh, en donkere spullen en spijkerbroeken kunnen bij elkaar

Oooh ja en streepjes inderdaad apart wassen of bij wit (als het dunne strepen zijn zeg maar)

Wit bij wit.
Zwart bij zwart. Of in ieder geval donker bij donker.
Bruin en cremetinten bij elkaar.
Geel en groen en blauwtinten kunnen bij elkaar.
En ik draai altijd een was met roodtinten. Dus rood, roze en paars.

Je streepjesshirt kan in de witte was erbij. Als je dat toch niet vertrouwd kan je hem misschien beter op de hand wassen. Kijk wel even in het label of ie wel in de wasmachine mág.

Ik was zelf alles ook nog binnenstebuiten, dan blijven kleuren langer mooi. Vooral bij spijkerbroeken.

Was op 40 graden. Ik was vaker op 30, maar 40 graden is over het algemeen altijd goed.

En verder: vergeet geen waspoeder erin te doen en gooi niet alles in de droger. Je kan ook gewoon de gehele was aan het wasrek ophangen, dan weet je zeker dat je niks per ongeluk in de droger gooit wat er niet in mag.

Blauw witte was moet bij de witte was zegt mijn moeder.
Of njah er moet een klein streepje bij zijn. Want in witte was zit bleek, dus vervagen de kleuren…

Trouwens, bh’s moet je ook niet in de droger doen. Jurkjes hang ik op bij het raam net als blousjes en kleding met aparte stoffen.

Spijkerbroeken en andere kledingstukken van spijkerstof doe ik altijd in de droger anders zijn ze bijna niet te strijken.

Ook belangrijk… leg geen kleding in je kast als het nog niet helemaal droog is. Dan kan het muf gaan ruiken.

Doen jullie dat? Ik was altijd alles bij elkaar en nooit problemen mee x’D

Hihi dankje iedereen, ik ga maar morgen wassen denk ik…
dan bel ik eventjes mn oma, want ik ben bang voor witte shirtjes die ineens roze zijn enzo hahah je kent het wel.