iemand tips voor zingen(en antwoord op mijn vragen geven)

hee allemaal !
op dit moment zit ik bij een soort musicalkoortje maar wat er jammer aan is is dat we er niet echt tips krijgen voor het gebruik van ademhaling. volgend jaar wil ik misschien op zangles (zover was ik al , en ik weet dat is een van de grootste tips )
maar hebben jullie misschien alvast tips ( die jullie zelf hebben geleerd misschien ) en vooral bij het gebruik van je ademhaling en het halen van hoge noten ? want heel veel (pop) nummers zijn dan op een gegeven moment best wel hoog en ik heb een vrij lage stem?

thanks alvast !

Onder in je buik ademen, dus niet in je borstkas.
Probeer druk te leggen op je middenrif, dan klinkt je stem krachtiger. Kun je wel voelen als je je handen op je middenrif (vlak onder je borstkas) legt en tsss tsss tsss tsss tsssssssssss (laatste is de laatste adem) doet, dan wordt het daar hard. Probeer dat ook te gebruiken als je zingt.
Verder góéd articuleren.
En je kunt bij je docent van dat musicalkoortje ook wel om tips vragen, ik weet zeker dat hij/zij daar wel een les aan wil besteden

dankje!en met buikademhaling ben ik al flink aan het oefenen hoewel de hoge noten toch erg lastig blijven. en ik heb het al eens gevraagd maar hij deed er nogal vaag over dus dat was jammer. maar hij zei dat ik de hoge noten waarschijnlijk wel kan maar echte tips gaf hij niet

ik zie trouwens dat de naam van dit topic een beetje raar overkomt… er stond eerst namelijk : kan iemand tips voor zingen en antwoord op mijn vragen geven ? nouja als het maar begrijpelijk is

Zoals OVERxTHExRAINBOW al een beetje zei, je moet vanuit je buik zingen. Vlak voordat je gáát zingen neem je altijd nog een hap lucht. Zorg dan dat als je inademt, je buik boller wordt (dus uitzet, ofzo). Zo kan je bijvoorbeeld een noot veel langer aan houden.

thanks allemaal ! ik ga er aan werken.

alle tips zijn welkom :flushed:

Waar ik echt heeel veel aan heb gehad is deze tip van m’n moeder. Heb je weleens gezien dat zangers/zangeressen op het podium doen alsof ze een touwtje naar zich toe trekken? Dus dat ze een vuist maken en dan hun arm naar zich toe trekken zegmaar? Dat doen ze om een lange noot mooi aan te houden. Wat ik dus altijd doe, is denken alsof je een touwtje naar je toe trekt. Eerst is het heel raar, maar je moet het je gewoon inbeelden, en er desnoods die armbeweging bij maken. Het helpt echt, en ik tril dus niet meer tijdens lange noten =). Ook kun je dan mooi van zacht naar hard gaan. Bij mij gaat het nu automatisch en lange noten worden er echt mooi van =).

Verder: doen alsof je uit je tenen zingt, ookal vind ik dat nog best moeilijk :’). En inderdaad uit je buik ademen en niet uit je borstkas. Ik kan dat nog steeds niet goed trouwens, maar de reden dat ik vanuit m’n borstkas adem is een heel lang en een ander verhaal :’).

En goed inzingen, zodat je stem warm is. En niet hoesten tussendoor. Als je het idee hebt dat je een kriebel in je keel hebt, moet je dus proberen niet te kuchen. Ik heb heel vaak m’n stem voor een hele dag of langer verpest door veel te hoesten omdat ik zogenaamd dacht dat ik een kriebel in m’n keel had, wat gewoon onzin is, maar op de een of andere manier krijg ik dat gevoel altijd.

Als je een hoge noot moet zingen, ga je heel vaak automatisch met je hoofd omhoog (soms ook zonder dat je je er bewust van bent). Dat is helemaal niet nodig en daardoor kun je het juist een beetje forceren (soms zing je de noot daardoor namelijk door je keel). Volgens m’n moeder moet je dus laag inademen, door je buik, en dan in gedachten de noot hoog plaatsen, als je snapt wat ik bedoel :’).

Probeer bij moeilijke noten niet te denken ‘ik MOET deze halen’ of 'straks haal ik ‘m niet!’ Het liefst moet je er gewoon niet aan denken, maar dat gaat lastig, dus denk dan: ‘ik haal deze noot makkelijk’. Helpt bij mij in ieder geval best goed, want zodra ik denk dat ik 'm niet ga halen, haal ik 'm ook niet.

Volgens mij heb ik nu geen tips meer :’).