Iemand informatie over opleiding HBO Toegepaste Psychologie?

Hi,

Mijn naam is Emma en ik ben opzoek naar mensen die mij wat informatie zouden kunnen geven over de opleiding HBO Toegepaste Psychologie, deze opleiding zou ik graag na mijn MBO studie willen volgen :slightly_smiling_face:. Zelf heb ik al het een en ander opgezocht over deze opleiding, zoals de vakken die je krijgt, alleen verbaaste me het dat ik helemaal geen informatie kon vinden over de zaakvakken die je krijgt. Zou iemand mij kunnen vertellen welke dit zijn en welk niveau hiervoor vereist is? Ook zou ik het erg leuk vinden om wat te horen van mensen die deze opleiding volgen en hoe zij dit ervaren.

Alvast bedankt!

Hey! Ook al is dit topic van een paar dagen geleden, ik dacht ik reageer nog even!

Ik zit nu in mijn eerste jaar TP op de HvA. Deze info kan dus verschillen bij andere locaties.
TP aan de HvA is echt super breed maar ook heel leuk! Je kan bijna elke kant op (arbeid, gezondheid, ontwikkeling, maatschappij…) wat heel leuk kan zijn als je alles interessant vindt. Het kan ook best raar zijn om de ene dag te leren ovee een ontwikkelingsstoornis en de andere dag een verslag te schrijven over motivatie bij werknemers. Vergeleken met andere studies, zoals SPH en pedagogiek, is TP ook een erg theoretische studie; per blok heb ik gemiddeld 3 tot 4 hoorcollege-vakken (die niet verplicht zijn), een project, slb en stage, en 1 tot 2 werkcolleges of trainingen. Vooral het eerste jaar moet je veel lezen en schrijven (vooral zelfreflectie). Eig heb je maar zo’n 2 uur per week praktijk dat verplicht is, maar dat wordt later veel meer. Hierdoor snap ik ook niet echt wat het ‘toegepaste’ is in jaar 1. Door de hoorcolleges en opgesplitste trainingen zie ik de meeste klasgenoten nauwelijks, terwijl ik heb gehoord dat dit bij andere sociale opleidingen echt anders is.
Zelf vind ik de leerstof niet zo moeilijk… Het is alleen best veel maar je redt het makkelijk als je goed bent in leren. Praktijk vind ik zelf wat lastiger, omdat mijn presentatie- en gespreksvaardigheden niet zo goed zijn (maar dat leer je!)

Over je vraag over de zaakvakken: ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld, maar dat zou kunnen liggen aan dat je op het mbo wel zulke vakken krijgt en ik geen goede definitie kon vinden.
Psychologie komt het meest overeen met biologie, maar dit als vak krijg je niet. Net zoals geschiedenis; bij psychopathologie leer je 1 hoofdstuk over vroeger, maar geschiedenis is ook geen vak. Wel krijg je in het 2e jaar filosofie (gemixt met 2 andere dingen die ik niet meer weet), maar tja dat is maar ongv 6 weken.

Deze studie leek mij in het begin erg leuk , maar nu begin ik zelf te twijfelen. Ik heb door deze studie ontdekt dat ik richting onderwijs, ontwikkeling en leren wil, dus ik ga wss straks onderwijswetenschappen of pedagogiek studeren! Ik zou ook TP kunnen blijven studeren en de richting ontwikkeling&onderwijs kiezen, maar de de baankansen van TP spelen ook een grote rol (want die zijn matig, maar dat is weer een lang verhaal). + ik zou het zonde van mijn tijd vinden om nog langer iets te studeren waarvan ik maar 1/3 interessant vind.

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen! Ik hoor het wel als je meer zou willen weten :blush:

Hi,
Als eerste bedankt voor je reactie! :slightly_smiling_face:
Wat ik bedoel met zaakvakken is de vakken die niet beroepsgericht zijn zoals nu op het MBO: reken, Nederlands en Engels zijn. Veder twijfel ik nog wel of de opleiding bij me past aangezien ik menselijk gedrag erg boeiend vind, maar ik ben niet heel sociaal in grote groepen. Is dit een probleem?

Alvast bedankt voor je reactie!

Ooh! Nee je krijgt niet Engels, rekenen of Nederlands als vak. Wel heb ik een lesje over schrijven gehad, kreeg ik een paar wiskunde-vragen tijdens een toets van onderzoeksmethoden en volg ik een vak die in het Engels wordt gegeven, dus de kennis moet er al wel een beetje zijn.

Het ligt eraan wat jij ‘niet sociaal’ vindt. Als je niet houdt van mensen en niet met ze wil werken, moet je niet deze studie volgen. Als je net als mij nogal introvert en verlegen bent, is het geen groot probleem. Mijn mentor vind het niet erg als ik een beetje op de achtergrond sta, zolang ik maar in de lessen en projectgroepen meedoe en mijn opdrachten maak. Je kan het wel moeilijk krijgen bij vakken zoals gespreksvaardigheden en presentatievaardigheden, omdat je elke les gaat oefenen met een vaardigheid en dat is soms voor de klas. Ik vind dat nog steeds eng, maar je leert er wel wat van.