Iemand helpen positief te denken

hey!
mijn ex zit nogal in een depressie (daarom is het eigenlijk ook uitgegaan, hij had voor mij niet genoeg aandacht voor me). Hij denkt heel erg negatief en heeft eigenlijk ook niet de wil om nog iets te doen. Ik wil hem graag helpen om goed in zijn vel te zitten en zelfverzekerder te worden. Ik denk dat hij daarvoor positiever moet denken en een beter zelfbeeld moet krijgen. Ik denk dat ik hem daar heel goed bij kan helpen. Bijvoorbeeld door hem opdrachten te geven als… noem elke dag een aantal positieve dingen van die dag op en noem positieve eigenschappen van jezelf op.
Maar ik dacht, misschien hebben jullie nog goede tips, methodes of websites die kunnen helpen!

ik weet dat het mijn ex is, maar ik geef nog wel veel om hem en ik denk echt dat ik hem kan helpen, ook al heeft hij er zelf nog niet zo’n vertrouwen in.

Veel complimentjes geven in ieder geval.

Tja sorry, ik kan je niet echt helpen!

Ik vind het erg lief van je, maar ik ben zelf nogal een pessimist en ik hou er echt niet van als mensen tegen mij gaan lopen vertellen dat ik een positieve eigenschap van mezelf op moet gaan noemen want dat werkt gewoon niet.

http://www.gripopjedip.nl/

Sowieso, bewegen en je hobby’s blijven beoefenen is heel belangrijk.
En niet in bed blijven liggen.

ik kan je denk ik niet helpen omdat ik zelf nogal een optimist ben :slightly_smiling_face: heb zulke dingen dus ook niet echt nodig enzo duss upje voor jou.

en weet je zeker dat dat echt is wat híj wil?

Je moet het in ieder geval niet gaan opdringen.

@WEDNESDAY,
hij is al naar psychologen geweest, coaches, ggz (gaat ie nou heen)… en het lijkt niet echt te helpen. Dus ik heb besloten 'm te helpen, en zoals ik al zei, ik denk dat dat prima gaat. (Hij heeft zich dus allang gerealiseerd dat het kut gaat en hij zoekt al overal hulp)

@Maaaaud:
hij is een beetje tegenstrijdig… hij wil het wel, maar durft het niet… en omdat ie het niet durft, zegt hij dat ie het niet wilt.
Volgens mij durft ie niet iets aan zichzelf te doen, voor zichzelf op te komen, de grote wereld in, enz… gewoon te leven

Bedankt voor jullie reacties! :slightly_smiling_face:

Dat komt door zn gebrek aan zelfvertrouwen. Dat willen opbouwen is ook moeilijk.
Ik zocht er gister iets over op en ik vond de meeste tips echt bullshit.

Je wordt niet uit the middle of nowehere depressief dus

1. zoek de problemen
  2. los ze op

Verder kan ik je ook niet helpen, want ik ben volgens mij zo optimistisch dat ik niet kan begrijpen waarom je je tijd zou verdoen aan depressief zijn :’)

Jaa omg dt iz ju ex dus laat um tog lekkr stikkuh, boeiee.

@Darth_moeder (vette naam trouwens ;P)
ik weet wat het probleem is: zijn vader erkent hem niet als zoon (de vrouw van zijn vader weet niet van zijn bestaan af), nja heel verhaal, maar hij kan daar niets aan doen…
het probleem is vooral zijn beeld van zichzelf…

Hmm, maybe een makeover, ookal klinkt dat wat oppervlakkig natuurlijk :’)

Voor de TS, kijk trouwens even in het elf make-up topic. Is even een uitleg bij mijn reactie voordat… ja. x]

nodig hem gewoon uit voor gezellige dingen en doe vrolijk, ga het alsjeblieft niet hebben over positief denken. als pessimist kan ik zeggen dat dat totaal de andere richting op werkt. als iemand tegen mij gewoon gezellig doet en blij word ik vanzelf wel weer wat vrolijker zonder dat iemand zeurt dat ik positief moet denken (dan denk je alleen maar hou je kop xD).

Ga gezellig dingen met hem doen die hij leuk vond toen jullie nog bij elkaar waren en geef hem ook veel complimentjes

Up.

Zo iemand kun je niet helpen… zo iemand heeft psychische hulp nodig. Als de ene psycholoog niet helpt, en de volgende ook niet, moet je gewoon doorblijven gaan tot er iemand is die hem wél verder kan helpen met zijn problemen. Jij bent geen psycholoog/psychiater dus je kun je hem niet optimaal helpen. Je kunt hem steunen en er voor hem zijn, maar meer niet. En opdrachten geven… sorry maar ik denk niet dat dat een succes zou worden. Maar waarom wil je dat doen dan? Hij is je ex?

.

Ik zweer je, iemand met een serieuze depressie kún je zelf niet helpen. Je kunt aangeven dat je er voor hem bent, meer niet. Echt, ik heb ervaring. Ik heb vorig jaar geprobeerd een toenmalig klasgenoot/vriendin geprobeerd te helpen. Maar dat heeft me helemaal opgebroken, je word meegesleurd in een negatieve spiraal en bereikt er niets mee.