Iemand goed in biologie, bloedtransport?

Ik moet voor mn examens dus weten waar het bloed allemaal langs komt van bv arm naar been.

Het boek legt dit niet uit maar de vraag kwam wel terug in een oud examen.
Kan iemand helpen? (A)

Je hebt toch de grote en de kleine bloedsomloop?
Of bedoel je dat niet ?:stuck_out_tongue:

misschien heb je hier wat aan:
http://www.bioplek.org/an…ed/hart_bloedsomloop.html

Ik kan daar niet echt uithalen wat dan begint bij een arm bijvoorbeeld…

Dan moet 'ie toch van de arm eerst terug naar het hart en daarna naar de been? :stuck_out_tongue:

ja, hij gaat eerst van je arm terug naar je hart, daar krijgt het weer zuurstof en gaat dan naar je been toe… Iedergeval dat dacht ik:P. Je meot er wel op letten dat je al die haarvaten ook op schrijft! Dus vb> Armslagader, armhaarvat, armader, rechterkamer, longslagader, longader, linkerboezem, linkerkamer, aorta, beenslagader

Zoiets? weet niet zeker of hij klopt!

vanuit je linkerhartkamer stroomt zuurstofrijk bloed door een grote slagader (aorta) deze splits zich in allemaal kleinere slagaders die naar alle lichaamsdelen en organen. dus naar je armen via de armslagader, naar je benen via de beenslagader, enzovoorts. vervolgens stroomt je bloed dus door die organen/lichaamsdelen via haarvaten, hier verliest heb bloed zijn zuurstof doordat het afgeeft aan de weefsel van de organen/lichaamsdelen.
vervolgens stroomt het bloed door de aders, dus vanuit je arm door de armader, vanuit je been door de beenader, enzovoorts, terug naar je hart.
het stroomt hier de rechterboezem in. deze pompt het naar de rechterkamer waarna het verder door je longslagader loopt. hier wordt er weer zuurstof toegevoegd aan het bloed. via de longader stroomt het weer terug naar je linkerboezem deze pompt het naar je linkerader en de hele cyclus begint weer overnieuw.

Oioioi, lastig die vragen. Ik snapte die ook nooit, heb geluk dat ik daar nu van af ben! Succes ermee!

Heb je geen Binas? (a)

of biodata? daar staat meer in dan in de binas

echt? Wat stom dan dat ik geen biodata had bij mijn biologie-examen! :’(

Zo echt stom inderdaad, want biodata is speciaal voor biologie. En binas ook voor andere vakken. Ik kan niet meer zonder mijn biodata ;p

Weet iemand of de hormonen met hun werking ook in biodata staan? Ik krijg biodata namelijk met mijn examen pas voor het eerst te zien -.-’

kleine is hart - longen - hart

grote is hart - rest lichaam - hart

http://www.schooltv.nl/be…021104_bloedsomloopmens06

In slagaders stroomt het bloed van het hart vandaan. In aders stroomt het bloed juist naar het hart toe. En hier stroomt het bloed in de aders en slagaders. Slagaders hebben een dikke wand. Dat is nodig om het bloed van je hart door de rest van je lichaam te pompen. Het bloed gaat schoksgewijs door de slagader. Daardoor voel je de slagader kloppen. Aders zoals hier in je hand hebben een slappe wand. In een ader zitten klepjes, zodat het bloed alleen maar naar het hart toe kan stromen. De andere kant op gaat niet. De klepjes houden het dan tegen. Je hart heeft een rechterkant en een linkerkant. Dit zijn de twee boezems en deze twee noem je kamers. Tussen een boezem en een kamer zitten vliezen. Dat zijn hartkleppen. Als het bloed van de boezem naar de kamer stroomt, gaan deze kleppen open. Van de kamer naar de boezem kan niet, dan gaan de kleppen dicht. Eerst lopen de boezems vol. De ene boezem krijgt bloed uit het hele lichaam, daar is de zuurstof al uit. De andere boezem krijgt bloed uit de longen. Daar zit juist de zuurstof nog in, die het lichaam nodig heeft. Dan trekken de boezems samen. Hierdoor wordt het bloed in de kamers gepompt. Daarna trekken de kamers samen en verlaat het bloed het hart. Deze blauwe kamer perst het bloed naar de longen toe. En deze rode kamer perst het bloed naar alle delen van het lichaam. Intussen lopen de boezems alweer vol en begint alles opnieuw.De slagaders in je lichaam vertakken zich tot kleine bloedvaatjes op plaatsen waar veel bloed nodig is. Deze kleine bloedvaatjes heten haarvaten. Miljoenen haarvaatjes samen vormen netwerken. Ze komen weer samen in aders. Het bloed kan dus overal in je lichaam komen. Dat is nodig, want in je bloed zitten allerlei stoffen die je lichaam nodig heeft. Die stoffen moeten in je bloed worden opgenomen. Je hart pompt je bloed rond en het bloed brengt die stoffen naar de juiste plaats. In je darmen neem je bouwstoffen en brandstoffen op. Dat zijn hier die groene bolletjes die vanuit je darm in je bloed gaan. In je longen gaat het om zuurstof. Dat zijn deze witte bolletjes, die vanuit je longen in je bloed gaan. Andere stoffen moet het lichaam juist kwijt. Deze zwarte bolletjes stellen koolzuurgas voor, dat moet het lichaam kwijt. Ze gaan van het bloed naar de longen. Daarna adem je het uit.

Het hart is een spierpomp die energie levert voor de bloedstroom door het bloedvatensysteem. Eigenlijk is het hart een dubbele pomp opgedeeld in:
De linker harthelft, bestaande uit de linkerboezem (atrium) en de linkerkamer (ventrikel). Deze helft ontvangt bloed uit de longen en pompt bloed in de grote bloedsomloop naar de weefsels in het lichaam, bijvoorbeeld naar de skeletspieren.
De rechter harthelft, bestaande uit het rechter atrium en het rechter ventrikel. De rechterhelft ontvangt bloed uit de grote bloedsomloop en pompt het door in de kleine bloedsomloop naar de longen.

De rechterboezem ontvangt bloed uit hoofd en armen via de bovenste holle ader en uit de romp en benen via de onderste holle ader.
Als de boezem samentrekt, stroomt het bloed van de boezem naar de rechterkamer.
De rechterkamer trekt vervolgens samen. De klep tussen de kamer en de boezem sluit zich, waardoor het bloed niet meer terug kan stromen.
Wanneer er voldoende druk is opgebouwd gaat de longklep open en stroomt het bloed de longslagader in. In de longen aangekomen, neemt het bloed zuurstof op en geeft het afvalstoffen (waaronder koolstofdioxide) af.
Vervolgens stroomt het zuurstofrijke bloed naar de linkerboezem van het hart.
Met het samentrekken van de linkerboezem stroomt het bloed de linkerkamer in.
De klep tussen de boezem en de kamer voorkomt wederom terugstroming van bloed naar de linkerboezem wanneer de linkerkamer samentrekt.
Bij voldoende druk stroomt het zuurstofrijke bloed nu door de aortaklep de aorta (lichaamsslagader) in. Via deze slagader komt het overal in het lichaam, waar het gebruikt wordt om arbeid te verrichten.
De zuurstof die je inademt, wordt opgenomen in je bloed. Tijdens inspanning hebben je spieren veel zuurstof nodig. Hierdoor ga je onder andere sneller en dieper ademhalen. Ook gaat je hart sneller kloppen om meer zuurstof door je lichaam te kunnen pompen.
Het bloed wordt vervoerd via het bloedvatensysteem (alle bloedvaten in je lichaam) en komt zo bij de spieren die het nodig hebben.
Dus:
In de kleine bloedsomloop bevatten de slagaderen zuurstofarm bloed en de aderen zuurstofrijk bloed.
In de grote bloedsomloop bevatten de slagaderen zuurstofrijk bloed en de aderen zuurstofarm bloed.

Spam XD

http://i630.photobucket.com/albums/uu29/jamskieee/bloedsomloop.gif

http://i630.photobucket.com/albums/uu29/jamskieee/chmg0400blocir003.gif

Je hebt aders en slagaders, de slagader stroomt er van weg, de ader stroomt ernaartoe, dus vanaf de armslagader naar… beenader bijvoorbeeld :wink: Zo dus… en dan nog met de tussenwegen van het hart enzoo, linker-boezem etc etc…
Hopelijk heb je hier wat aan :wink: