iemand ervaring, rijbewijs halen met automaat

Hey,

Ik zit met een probleempje ivm met mijn rijbewijs, die ik graag dit jaar nog zou willen behalen.
Ik heb dus mijn theorie en enkele rijlessen gevolgd een paar maand geleden met schakelen. Ik kon niet goed schakelen, lag ook deels aan de auto van de rijschool die al helemaal kapot geschakeld was van andere leerlingen, maar toch voelde ik mij daar niet mee op mijn gemak.
Nu heb ik thuis enkel 2 auto’s die automatisch zijn van mijn ouders. Ik krijg later ook een auto van mijn ouders die automatisch mag zijn. Ik ben nu serieus aan het twijfelen of ik nu niet gewoon mijn rijbewijs lekker makkelijk haal met een automaat.
Ten eerste al omdat ik niet kan oefenen thuis met een schakel (hier kan ik eventueel wel een oplossing voor vinden door de auto van mijn vriend te gebruiken), en ten tweede omdat ik er eigenlijk weinig nut van inzie omdat ik later toch een automatische auto krijg.

Dus nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die een rijbewijs hebben gehaald met een automaat en of ze hier spijt van hebben? En ook algemeen wat jullie erover denken of dit later problemen kan geven of niet?

Ik zou toch gewoon een paar lesjes extra doen en dan voor schakelen gaan. 't Is even zo’n foefje wat je onder de knie moet krijgen maar daarna gaat het automatisch en kun je in praktisch iedere auto stappen.

Heel leuk dat je een automaat krijgt, maar die auto gaat niet levenslang mee. Schakelen is niet moeilijk als je het in een auto leert waar dat schakelding het gewoon doet en je hebt er zoveel meer aan, je kunt ook dan in de auto van je vriend of van vrienden rijden (als je bijvoorbeeld de bob bent) en ja.

Ik raad het je echt af. Je mag dan niet rijden in een schakelauto en dat is echt een beperking. Over 10 jaar niet meer, maar nu nog wel.
Als het echt niet lukt, oke, maar ik zou het in ieder geval nog even proberen.

Schakelen wordt op een gegeven moment een automatisme, maar dat moet je wel even leren en daar zou ik eigenlijk wel voor gaan. Heel leuk als je een automaat kunt rijden, maar als het nodig is voor iemand anders kun je niet in een schakelauto rijden. Dat is gewoon ontzettend lastig op sommige momenten.

Ja dit is ook waarom mijn vriend er ook zo tegen is. Maar dan denk ik wanneer komen er momenten dat ik in iemand anders zijn auto moet gaan stappen? die kans is toch al redelijk klein. Als ik ergens heen ga is het altijd dan met mijn eigen auto. En ik ga later sowieso in een automatische auto rijden, als er dan ooit eens een probleem zich voordoet waardoor ik in een schakelauto zou moeten gaan rijden, denk ik dat ik het sowieso al moeilijk zou hebben omdat ik al zo lang met een automaat rij. Of verleer je dit niet na een tijdje? denk dat het sowieso toch weer wennen is…

Nee dat is waar. Maar ik zou denk ik sowieso niet het risico nemen om na een paar maand of jaar opeens weer te gaan schakelen als ik dan al zo lang met een automaat rij. Ik kan mij ook niet echt voorstellen dat ik in een situatie terecht ga komen waarbij het nodig is dat ik in iemand anders zijn auto zou moeten gaan rijden of opeens ga moeten schakelen? :confused:

Je verleert het niet. Ik heb ook mijn rijbewijs in een schakelauto gehaald, maar wij hadden zelf een automaat en ik kon niet in een andere auto oefenen. Ik had een jaar lang alleen in een automaat gereden, toen we een nieuwe auto kregen en dat was gewoon met schakelen. Eerste rondje is weer even wennen natuurlijk, maar daarna gaat het gewoon weer vanzelf. Dat is ook zo als je van een schakelauto naar een automaat gaat.

Ik raad je aan om je rijbewijs gewoon voor een schakelauto te halen. Na een tijdje rijlessen gaat het echt vanzelf beter!

Haha ja het probleem is echt dat ik gewoon het nut niet inzie dat ik met een schakelauto mijn rijbewijs zou doen. Mijn omgeving is hier ook tegen maar ik begrijp hun argumenten niet, dus daarmee dat ik hier wat tegenargumenten wou horen zodat ik misschien van gedachten kan veranderen. Maar het liefste doe ik het inderdaad gewoon met een automaat hoor. Wil er wel gewoon geen spijt van hebben achteraf.

• stel je auto gaat kapot en je hebt een leenauto nodig, maar ze hebben alleen schakelauto’s. Dan heb je een probleem.
  • stel je vriend koopt later een schakelauto, er gebeurt iets met hem en jij moet rijden, dan heb je een probleem.
  • je krijgt dus waarschijnlijk een auto van je ouders, maar stel er gebeurt financieel iets en ze hebben geen geld daarvoor. Automaten zijn duurder dan schakelauto’s, dus als je zelf een auto wil dan is de kans groot dat het een schakelauto wordt.

Bedoel je zoiets?

Wanneer je voor je werk in een schakelauto moet rijden ben je ook genaaid. Je weet maar nooit wanneer je hem opeens nodig hebt. Ik zou het wel gewoon doen.

Imo ben je alle argumenten van ons aan het weerleggen dus eh ja.

Naja als jij het nut niet ziet, prima toch. Wij denken alleen dat het niet handig is. Je hebt geen last van je handen, dus schakelen kan je gewoon. Je moet het alleen nog even leren. Mijn schoonmoeder heeft wat aan haar handen waardoor ze niet kan schakelen en heeft dus rijbewijs voor automaat. Maar laatst was die auto naar de garage voor een week en kon ze nergens heen, omdat ze niet met de auto van mijn schoonvader kon rijden.

Schakelen is lastig maar dat is iets wat je vaak moet doen om het lekker onder de knie te krijgen en dan gaat het vanzelf. Heeft bij mij ook echt een hele tijd geduurd voordat ik het echt fatsoenlijk door had. Persoonlijk zou ik dan ook gewoon leren schakelen, even op de tanden bijten en doorzetten! Soms moet je gewoon de moeilijke weg bewandelen, je zult zien dat je daar veel meer aan hebt dan altijd maar de makkelijke weg te kiezen.

ik zou ook gewoon leren schakelen inderdaad, het is echt niet zo moeilijk, je moet het gewoon even onder de knie krijgen. Als je alleen een automaat kan rijden is dat ook heel onhandig voor als je bijv. een auto in het buitenland wil huren voor vakantie oid.

Ik kan hier wel een heel verhaal gaan typen waarom ik denk dat schakel beter is, maar volgens mij heb je voor jezelf de keuze al gemaakt.

Dit. Ik zou zelf ook gaan voor een schakel. Je weet nooit wanneer je onverwacht in een situatie komt waarbij je een schakel auto moet kunnen rijden.

Als je een automaat makkelijker vind en er later een wil/krijgt lijkt mij het alsnog beter om in een schakel te lessen. En dan sluit ik me aan bij bovenstaande reacties. Want als je in een automaat afrijd mag je eerst niet rijden in een schakel en heb je dat nooit geleerd. Dus als het wel mag moet je alsnog rijlessen oid nemen om te leren schakelen, dus waarom nu niet? Ik snap wel dat je het niet zinvol vind maar je leert er alleen maar meer uit als je kan schakelen en misschien zal het je ook een hoop geld besparen om het direct goed te doen.

Mijn moeder heeft alleen een rijbewijs voor een automaat en zij heeft er nooit echt last van gehad. Het lijkt me zelf om meerdere redenen fijn om wel te leren schakelen, maar als je het echt niet ziet zitten dan hoeft het dus niet direct een probleem te zijn voor later. Alleen in sommige situaties heb je te maken met een schakelauto die jij niet kunt rijden en dan is het dus met name onhandig.

Ik heb thuis ook nooit in een schakelauto geoefend (ik was braaf, nooit illegaal gereden), en ja in het begin is het even lastig, maar daarna heb je er levenslang profijt van. Ik kan nu in auto’s van vrienden rijden als het nodig is, maar mij pa heeft een automaat, waardoor ik beide nu echt een eitje vind.