Iemand ervaring met goudvissen ?

Hallo, ik heb gisteren 3 nieuwe goudvissen gekocht.
Ze zwommen eerst rustig rond en sinds vanmiddag liggen ze om hun zij. 1 daarvan was naar boven gedreven…
Als ik op de bak tik dan schrikken ze en bewegen ze wel weer, maar vlak daarna dan liggen ze weer op hun zij. Ik heb niet veel informatie kunnen vinden of dit wel normaal is of niet.
Heeft iemand hier ervaring mee en (eventueel) een oplossing ?

Heb je ze wel in het zakje in 't nieuwe water laten wennen? Zitten er genoeg planten in?

Ik heb ze 40 minuten in hun volle bak gedaan toen ze nog in het zakje zaten, daarna heb ik de vissen met het water uit de zak in de bak gedaan. Ik heb 2 plastic plantjes maar hebben de dan echte plantjes nodig ?

zwem jij ook wel eens op je zij…

Ja je moet er wel echte planten inzetten, kan je gewoon bij de dierenspeciaalzaak halen.

Ik denk dat goudvissen dat wel fijn vinden. Hoe groot is de bak? Of heb je een kom?

Hopelijk is het snel weer over, maar naar mijn ervaring betekent het niet veel goeds…

bak van 23 liter

Ik heb het ook gehad en bij mij lag het aan de temperatuur van het water

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik zou de temperatuur checken en er echte plantjes in zetten.

Dit
En ja, hij ging terug zwemmen nadat ik tegen het glas tikte. Ik had er ook drie, allemaal dood

Ik weet niet of de TS hier vrolijk van wordt. ^^

ik heb net ongeveer 3/4 deel van het water verversd en ze zwemmen wel wat normaler als eerst. Ik zal een thermometer en wat plantjes kopen.
Even over de temperatuur, kunnen ze ook dit soort reacties geven van te koud/te warm water ? Want ik stop er water in dat direct uit de kraan komt, niet iets warmer gemaakt ofzo.

Ik probeer het water altijd ongeveer op dezelfde temperatuur te doen als het water waar ze uit komen en ik heb een keer ergens gelezen/gehoord dat je een beetje van het oude water bij het nieuwe water moet doen.

Heb je de bak laten indraaien? Het is sowieso niet goed om teveel vers water in een bak te doen, dat heeft te maken met de waterwaarden.
Maar als de vissen zo snel al deze gedragingen vertonen heb je waarschijnlijk zieke vissen gekocht. Hebben ze een dikke buik of rare plekjes op hun lichaam?

Eigenlijk hebben goudvissen meer ruimte nodig, maar daar zal ik verder niet op ingaan… Hoe ziet je bakje er verder uit?
En waar heb je de vissen gekocht?

Je hebt wel echte planten nodig en een filterpomp is ook handig, stilstaand water bevat minder zuurstof dan bewegend water.
En hoe hoger de temperatuur van het water hoe lager het zuurstofgehalte, dus daar kan het misschien ook aan liggen.

En ik heb een aquarium en ik laat altijd iets minder dan de helft van het oude water in het aquarium en doe daar nieuw schoon water bij.

Je moet voordat je goudvissen koopt al een bak hebben met plantjes en water. De bak met water en plantjes moet je sowieso 3 weken laten staan. Het beste is ook om: Een thermomter, een filter en wat grind te kopen. Als je dit niet hebt zou je dit misschien kunnen kopen.

Heb je sluierstaart goudvissen of gewone goudvissen?
Sluierstaart goudvissen zijn namelijk heel gevoelig voor ziektes en de kans is groot dat jij zieke goudvissen hebt gekocht. Sommige sluierstaarten zwemmen ook wel eens naar de oppervlakte om lucht te happen. Dit is ook niet goed voor ze! Dit kan dus de reden zijn dat 1 van je goudvissen drijft. Omdat er allemaal lucht in zijn maag zit.

En zorg dat de tempretuur van het water tussen de 18 en 22 graden zit.

Als jij een goudvis bent, vind je dit vast heel lekker:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1382021_241175566032210_1777378928_n.jpg

nomnomnom.

Oke ik ga weer OT. :’)