iemand die goed is in nederlands?

[i]heee!
ik heb deze week een proefwerk van nederlands, waarin ik een tekst moet samenvatten. ben er alleen zo slecht in! ik weet wel dat je geen voorbeelden moet noemen in een samenvatting, maar verder?!

is er hier iemand die mij duidelijk kan uitleggen waar ik moet opletten als ik een tekst samenvat? echt duidelijk dus?

alvast bedankt!
xx.[/i]

Echt alleen de belangrijke punten waar je echt wat aan hebt en aan het einde nog even een keertje overlezen om te kijken of er niet dingen tussen staan die er eigenlijk niet echt bij horen(niet belangrijk zijn).

Ehm alleen dingen noemen die onmisbaar zijn, dus als je het zegt zónder dat ene dat je het verhaal niet meer snapt

Stel een onderwerp vast. Waar gaat de tekst over? Het onderwerp dus.
Zoek nu alles op wat met het onderwerp te maken heeft :]
Bekijk gewoon elke zin ‘apart’ zeg maar,
en bedenk dan: heeft dit met het onderwerp te maken?

Dan gewoon een lopend verhaaltje maken van al die zinnen!
Dat is dan hoe ik meestal te werk ga :wink: Succes!

Markeer, als je de tekst hebt gelezen, de belangrijkste zinnen.
En dan gewoon al die zinnen beetje logisch achter elkaar plakken.

Als je de tekst begint met lezen, eerst de 1e en laatste alinea lezen, dan weet je waar de schrijver naartoe wil. En vervolgens pak ik meestal per alinea de kernzin uit. Krijg je voor je samenvatting btw punten die er sowieso in moeten staan? Want dan is het makkelijk om die punten vragend te maken en in de tekst te zoeken naar de antwoorden hiervan.

Nee, volgensmij niet, helaas.:frowning_face:

Sorry, ben nogal heel slecht in Nederlands :S

Probeer van elke alinea de kernzin te vinden. Dit is meestal waar heel de alinea over gaat. De rest bestaat uit voorbeelden etc.

weet je wat relaxed is… als er staat van dit moet erin:

wat de kenmerken zijn van kaas
waarom er zo over kaas wordt gedacht

dan kun je er beter van maken:
wat zijn de kenmerken van kaas?
waarom wordt er zo over kaas gedacht?

en dan die vragen beantwoorden en daarvan dan je samenvatting maken. zo doe ik het iig. en sowieso geen voorbeelden erin.

Meestal krijg je bij een samenvatting bepaalde punten die in je samenvatting moeten voorkomen. Een voorbeeld:
Geef de mening van Jan-Peter Balkenende over de kredietcrisis.

Als je gewoon begint met: De mening van Jan-Peter Balkenende over de kredietcrisis is…
dan heb je al 1 of 2 punten te pakken.

Dat was tenminste de gouden tip voor mij!

Wat hiervoor is gezegd…
&&&& wat mij atlijd heel erg helpt

Lees de tekst & arceer het!
dit helpt je goed de belangrijke punten te vinden uit de tekst…
dus EERST de tekst helemaal lezen,
begin daarna pas met je samenvatting.
Je hebt lang de tijd [denk ik]. Maak eerst een kladversie, daarna een definitieve… Met de definitieve haal je alle domme fouten en overbodige tekst er nog is uit.

Bij de samenvattingen die wij moeten maken, moeten we van elke alinea de belangrijkste zin pakken en dat samenvoegen tot wat moois
zo hb ik het begrepen xD

ik niet :zipper_mouth_face:

ligt eraan XD de eerste zin moet wel samenvattend zijn. want de eerste zin kan net zo goed : ‘mijn naam is truus’ zijn.

De hoofdpunten van de text in een kort maar duidelijk verhaaltje zetten.
Gewoon alle feiten opschrijven dus.