Iemand die goed is in breuken? (rekenen)

Hallo! Ik heb a.s. woensdag de eerste kans voor mijn rekentoets (pabo). Maar ik ben zelf een grote nul in rekenen, heb al wel een aantal bijlessen gehad van een kennis. Maar superveel heeft dit niet geholpen… Ik vroeg me dus af of iemand me nog een keer breuken kan uitleggen, want dat is nog het lastigst…

En dan vooral +, -, x en :. Ik weet wel dat je bij + de breuken gelijk moet maken als de onderkant niet gelijk is en dat je ze anders bij elkaar op mag tellen.

Nouja, alvast bedankt voor diegene die de tijd even neemt om wat regeltjes of wat dan ook uit te leggen (:

sorry, ik kan je niet helpen want ik ben hier zelf ook totaal niet goed in xd

Bij + en - moet je de onderkanten gelijk maken, dus als je bv 1/5 + 1/10 hebt, dan moet je van 1/5 2/10 maken

ik snap niet echt precies wat je bedoelt…
anders zet je even een sommetje neer? :stuck_out_tongue:

Bij de Hema hebben ze een boekje met alle reken informatie van de basisschool.(ook eentje voor taal, die raad ik wel aan aan een hoop Girlsceners)

Maar als je het al niet snapt wanneer iemand je het face-to-face uitlegt, denk je dan echt dat iemand die je info geeft over Girlscene je beter helpt?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Breuk_(wiskunde) hier staat het ook goed uitgelegd

heb je niet het boekje rekenwijzer?(volgens mij heette die zo) Daar zit als het goed is een cd-rom bij waarmee je kan oefenen en waarbij er uitleg gegeven wordt. Toen ik met die cd-rom geoefend had heb ik mijn rekentoets van de Pabo gehaald.

de plus breuken moet je eerst idd gelijknamig maken.
Hier staat ook wat uitleg. Misschien heb je er wat aan.
http://mediatheek.thinkquest.nl/~klb045/h2-brdelen.html

bij +/- moet je de onderste gelijk maken, en bij x moet de de bovenste x bovenste & onderste x onderste.
en alslaatste is : hetzelfde als keer met het omgekeerde dus als de som 1/2 : 3/4 is word de som 1/2 x 4/3

Ik snap het wel iets als iemand me het face-to-face uitlegt. Maar als ik het zelf moet doen dan lukt het me niet al te goed… En misschien heeft iemand hier juist wel een andere goede tip of manier, waardoor ik het beter ga snappen.
En bedankt voor de tip van het boekje bij de Hema :wink:

Toen ik een paar jaar geleden de CITO deed, nam ik zo boekje van wolters dat heeft heel goed geholpen!

ps; maar dat is dan wel gemaakt voor kinderen uit groep8 ;'D

i have no idea. :zipper_mouth_face:

Ja, rekenwijzer heb ik! Maar geloof niet dat er bij mij een cd bij zit… Zal zometeen even kijken :slightly_smiling_face: Bedankt!

nee hoor, bij x moet je de bovenste x de onderste en andersom.

dus 5/10 en 3/10 is 5x10 en 10x3 = 15/30

Ooh zo. Ik dacht dat je het niet snapte.
Ik vind/vond(ik heb al jaren geen breukensommen meer gemaakt) het ook heel lastig. Vooral x en : .

Mijn kennis is zodanig afgezwakt dat ik je niet verder kan helpen :confused:

Het kan ook zijn dat het het andere rekenboekje was. Ik had er namelijk 2, maar ben van die ander dus de naam kwijt haha.

Je moet zien welk getal gedeeld kan worden door beide 2e cijfer van een breuk.
bijv. 1/4+1/6

je kunt 12 door beide delen (12/4=3 en 12/6=2), dus je maakt er 3/12+2/12 van = 5/12.

bij aftrekken doe je hetzelfde
dus bijv. 1/4-1/6 is dan hetzelfde als 3/12-2/12 is dus 1/12.

vermenigvuldigen is wat anders.
als je bijvoorbeeld 1/4x1/2 moet doen, moet je dus de helft van 1/4 doen. Dat is dus 1/8.

Haha ik heb Rekenwijzer, Hele getallen en van de bieb: basisvaardigheden rekenen. (daar zit wel een cd-rom bij, dus miss is het die (: )

Haha oke, geeft niks! Ik heb zelf nu al 6/7 jaar geen rekenen meer gehad. Ja wiskunde, maar dat is heel wat anders :slightly_smiling_face: En daar was ik ook al een grote nul in, haha. Erg handig dus voor de rekentoets…

Ok bedankt voor je uitleg! Maar moet je de uitkomst niet altijd zo klein mogelijk maken? Dus als er 2/12 uit komt dat je er dan 1/6 van maakt?

basisvaardigheden rekenen was het! Daar heb ik toen heel goed mee zitten oefenen