Iedereen denkt dat ik me aanstel

Hallo,

Ik ben blijven zitten (2 havo) en haal nu redelijk hoge cijfers (sta een 8,1 voor alles). Ik ben blijven zitten door mijn faalangst. Nu heb ik daar nog wel heel erg last van. Ik heb nogsteeds paniekaanvallen tijdens toetsen en ben heel erg gestresst. Nu krijg ik heel vaak de vraag naar mijn hoofd van waarom ik faalangst heb. Ik begrijp mijn klas wel en ze weten niet hoe ik vorig jaar erin stond. Mijn vriendinnen lijken het ook zat te worden en kijken me vaak geïrriteerd aan na mijn zoveelste paniekaanval tijdens een toets. Ik vind het zelf ook irritant en ben het ook echt zat. Ik werk er keihard aan dat ik er vanaf kom maar het lijkt zo weinig te helpen. Ik ga nu 2 keer per week naar de psycholoog+hulp op school 1 keer per week. Ik word het gewoon zat en straks heb ik niemand meer op school als het zo doorgaat. Wat moet ik?

Wat bedoel je precies met een 'paniekaanval, hoe gaat zoiets bij jou?
Misschien dat je eens een gesprek kan hebben met jouw mentor + vriendinnen, wellicht begrijpen ze het dan iets beter?

Ik raak helemaal in paniek en ga dan huilen en hyperventileren (ik haat het).
Met mijn mentor heb ik er al over gesproken, hij heeft het klassikaal uitgelegd (ik schaamde me dood) en het lijkt alsof het daardoor erger is geworden

Wat rot voor je :frowning_face: Je mentor had dit niet klassikaal moeten bespreken hoor. Kun je hem er niet op aanspreken (op een beleefde manier)?

Het is goed dat je hulp gezocht hebt, houd dit ook vol, en als je het niet meer leuk vindt kun je nog van psycholoog switchen ofzo. Praat in ieder geval met je vriendinnen en kennissen over je probleem, zij horen jou juist te steunen en zich niet te ergeren aan jouw paniekaanvallen! Ik vind het echt zielig voor je en als ik jouw vriendin was zou ik je steunen hoor. Ik heb zelf ook te maken gehad met faalangst en ook al hebben anderen dat niet, moeten ze gewoon respect voor je hebben!

Succes!

Ik weet niet hoe ik hem er op moet aanspreken. Ik heb geen zin in meningsverschillen met me mentor.

Mijn psycholoog is een heel aardige vrouw. Met mijn moeder kan ik er heel goed over praten. Aahw wat lief maar ik ben wel wat gewend. Voor mij hoeft het niet persé respect te zijn, zolang ze het er maar niet over hebben.

Kan je niet vragen of je ergens apart de toetsen mag maken? Nouja, dan zouden ze daar wel weer over zeuren denk ik. Het is heel moeilijk, ik heb het soms in het OV ik weet ook niet wat ik ermee moet :frowning_face:

Daar is nu een heel gedoe mee met de schoolleiding omdat dat een idee was van de psycholoog. Ik heb het met alles. Als met paardrijden iets mis gaat bij mij moet ik ook al huilen (terwijl paardrijden mijn passie is). Ik heb morgen een gesprek met mijn oude mentor en ga dan vragen wat ik moet denk ik

Veel sterkte!

Dankje

Maar ondanks die paniekaanvallen sta je wel gemiddeld een 8,1?
Dan kun je er toch goed mee omgaan oid lijkt me?

Ik doe dit jaar over. Ik zat vorig jaar ook in 2 havo en bovendien hoor ik op vwo te zitten.
Ik kan er niet goed mee omgaan jammer genoeg.