Idioot probleem

Ik heb al behoorlijk lang een account hier, maar ik wil liever niet herkend worden, dus daarom heb ik even een nieuwe aangemaakt. Ik heb getwijfeld waar ik dit topic neer moest zetten, maar gezien het onderwerp leek Onzin me het meest passend. Ik ben geen troll.

Een vroegere vriendin van mij is in een korte tijd ontzettend afgevallen. Ik schrok daar nogal van en besprak het met mijn moeder, die haar zo ongeveer heeft zien opgroeien. Toen kwam het: mijn moeder zei dat ík ook heel erg was afgevallen. Die avond, tijdens het eten, begon ze er weer over en bemoeide de rest van het huis zich er ook mee. Ik zou nooit meer mijn bord leegeten, slecht eten, weet ik wat. Maar dat zou komen doordat ik na het avondeten te veel koekjes zou eten (?).
Ik dacht dat het gewoon kwam door die foto en ik heb het erbij gelaten. Inmiddels is het hele huis ervan overtuigd dat ik geen koekjes meer snaai, maar dat ik een eetstoornis heb.

En dat heb ik niet. Echt niet.

Maar wat ik ook zeg (ik heb 's avonds minder trek, ik ben afgevallen omdat ik een halfuur naar mijn bijbaan moet fietsen en dus veel meer beweeg dan eerst, ik ben absoluut niet mager en ook niet dik), mijn familie gelooft me niet. Vanavond schoof mijn zusje het vlees uit de pan op de borden en ik hoorde mijn moeder letterlijk zeggen dat ze mij maar het kleinste stukje moest geven, want ik at toch niets.
Ik eet alleen echt niet weinig. Mijn ouders scheppen gewoon grote borden op, ik ben 's avonds moe, er zijn zoveel verschillende oorzaken. Ik ontbijt altijd, ik lunch altijd, ik eet altijd van alles tussendoor, ik eet ook gewoon avondeten, ik pak erna vaak nog thee met iets erbij, noem maar op. Nu heb ik het idee dat mijn familie me ten onrechte niet meer vertrouwt en dat ik ze beledig en dat vind ik op zijn zachtst gezegd ontzettend rot. Deze toestand is nogal frustrerend, zeker omdat iedereen die mij kent zou weten dat ik de discipline om bewust af te vallen niet eens heb.

Hoe kan ik mijn familie in godsnaam laten zien dat ik géén eetstoornis heb?

maar waarom geven ze je minder eten als ze denken dat je een eetstoornis hebt? ik zou eerder verwachten dat ze je helemaal zouden vetmesten

Dat is echt een vervelende situatie. :sob::muscle:
Vooral dat je denkt dat je ze beledigd, in zo’n situatie zou ik me juist beledigd voelen.
Succes!

Frustratie van mijn moeder, denk ik. Bovendien wist ze dat ik het zou horen, want ik stond ernaast.

Goed met ze praten. Hoe oud ben je als ik vragen mag en kun je misschien een beetje op een rijtje zetten wat je op een dag eet? Misschien denk je wel dat je een hoop eet, maar is het toch aan de weinige kant (dat het dan onbewust minder is).

Oud genoeg om van de middelbare school af te zijn, dat is ook vervelend. En ik heb echt geen eetstoornis, met alle respect, ik heb zo ongeveer de discipline van een doos vissticks en ik vind (goed) eten juist erg belangrijk, anders word ik chagrijnig. :’)

Ik ben ook gezond, al zeg ik het zelf. Maar de laatste tijd probeer ik het te negeren en ik voel de verwijten van mijn familie gewoon, ze vertrouwen me niet en daar kan ik niet tegen, zeker omdat er niets is wat ik te verbergen heb. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik ben heel bang dat ik hun gedachten bevestig door niets te doen.

Wel lief dat jullie zo snel reageren! Dat vind ik echt fijn, de beginpost was zo lang geworden dat ik even bang was dat iedereen na de eerste regel zou afhaken.

Ohhh pffft dit heb ik ook een tijdje gehad maar minder erg. Ik was slank, maar alles behalve mager, bewoog niet teveel maar at wel gezond en mijn moeder ging elke dag mijn tas controleren of ik mijn brood wel at etc. To be honest kan ik me niet herinneren hoe dat over is gegaan (dat ze ermee stopte) maar ik heb het altijd maar gewoon genegeerd en op een gegeven moment hoorde ik haar er niet meer over eigenlijk. Dus hmm, ik zou dan inderdaad met ze praten en ze ook op goed duidelijk maken dat zij je hier mee kwetsen (overdrijf het desnoods). Zo van 'ik vind het echt niet leuk dat jullie me op die manier behandelen, terwijl ik gewoon gezond eet, minder trek heb 's avonds omdat ik meer tussendoor eet en ik beweeg niet extra behalve het fietsen naar mijn bijbaantje. Waar komen jullie conclusies vandaan want het kwetst me dat jullie me zo niet vertrouwen." Zoiets?

Wat vervelend voor je!
Misschien kan je het er juist over hebben met die vriendin die ook zoveel afgevallen is, misschien herkennen jullie wel veel in elkaar.

Ik zou ook echt naar je moeder gaan en zeggen dat je wil praten. Ik zou het helemaal open gooien, misschien heeft ze niet door wat het met je doet. En jij hebt misschien niet door wat het met haar doet… :wink:.

Succes!!