Identiteitscrises?! [invloeden via internet]

Hoi allemaal!

Misschien kennen jullie mij nog onder de nickname ‘‘Death’’, op mijn profiel stonden toen allerlei bloederige plaatjes. Mijn posts waren kwetsend en provocerend, dingen die ik gezegd heb kunnen zelfs als trigger gewerkt hebben. Ik wil hiervoor mijn excuses aanbieden, ik heb er echt spijt van dat ik me zo gedragen heb. Vooral omdat ik de dingen die ik zei ook echt zo kwaad bedoelde als het leek. Maar gelukkig ben ik [toch door een ongelukkige gebeurtenis] een stuk veranderd.

Ik start dit topic niet om alleen maar over mijn eigen dingen te zeuren, dit is slechts een vaag voorbeeld van wat ik jullie wil duidelijk maken. Ik ben er namelijk erg van geschrokken wat het internet tegenwoordig teweeg kan brengen. Veel meisjes en jongens van ongeveer mijn leeftijd, en soms zelfs jongen, beginnen aan de puberteit. Ze beginnen te zoeken naar hun eigen identiteit enz. [heeft geen uitleg verder nodig denk ik?]. Op hetzelfde moment gaan veel van hen naar forums en andere ‘‘anonieme’’ dingen op het internet. Vooral op forums worden topics gestart over moeilijke onderwerpen en problemen. Jongeren krijgen hierdoor soms aandacht van anderen. Aandacht werkt op een of andere manier verslavend? Maar die kinderen gaan dus denken van, ‘‘dat wil ik ook!’’ En vooral doordat automutilatie, anorexia en zelfmoord nu niet meer zulke taboes zijn, denken ze soms dat ditsoort dingen ‘‘normaal’’ zijn, of iets wat je meegemaakt moet hebben. Op een forum is meestal een groep mensen die er al langer zijn, een beetje de baas, en al veel meer meegemaakt hebben. Tegen die mensen wordt opgekeken en jongere leden willen ook er bij horen en op hen lijken, zo krijg je aanzien toch. Ze beginnen ook te denken dat ‘‘een probleem hebben’’ iets is wat iedereen moet hebben om er bij te horen.

Doordat ze het idee hebben dat ze er niet bij horen voelen ze zich een beetje somber, wat dus op den duur gewoon wordt, ze voelen zich kut. En dan komen ze op het punt van een probleem hebben. Beginnen met automutilatie [iedereen doet dat immers] en zetten veel van hun gedachtes, emoties, problemen zo op het internet waar iedereen het kan lezen. Om de aandacht alleen al.

Op deze manier wordt er veel te veel over problemen enz. gepraat op het internet. Ook msn is hierbij een gevaarlijk communicatiemiddel. Het is zoveel makkelijker om over moeilijke onderwerpen te praten via het internet. Maar je ziet natuurlijk nooit hoe degene aan de andere kant reageert op de dingen die je zegt.

Ik heb een tijdje een privéforum bezocht van een paar mensen die ik ken van weer een ander forum. Op het even bot te zeggen, het forum was een grote depressieve zooi. Er werd openlijk over alle problemen enz. gepraat. Iemand vertelde dat hij een zelfmoordpoging had gedaan, alle details erbij. Ook werden er veel emotionele gedichten gepost.

Totdat vorige week een meisje dat ook op dat forum kwam echt zelfmoord pleegde. Terwijl ze daar altijd zo op tegen was. De andere leden van het forum hadden haar een beetje weggepest omdat ze een foto van het internet als haar eigen foto had gebruikt. [ze had dus gelogen over haar uiterlijk]. En dan krijg je zo’n bericht te horen…

Ik ben er erg van geschrokken hoe beïnvloedbaar kinderen in de pubertijd zijn via het internet. Ik heb me dan ook vrijwillig laten bannen van dat forum, om te voorkomen dat ik daar ooit nog zou inloggen en al die vreselijke dingen zou lezen. Want echt bijna alles wat daar stond werkte als trigger.

Nu vraag ik me dus af, wat is jullie mening hierover? over het aandacht-zoeken-gedrag, en het een-probleem-willen-hebben-om-zich-speciaal-te-voelen? [Dan heb ik het dus niet over mensen met echt serieuze problemen, die daar niet de hele tijd de aandacht op vestigen, en er op een volwassen manier mee om kunnen gaan.]

PS.: sorry voor de lange lap tekst, volgens mij is het ook niet echt overzichtelijk of geordend geschreven, maar ik zit ook maar in de 3e klas hea! =)

heel mooi gezegd, niks aan toe te voegen.

respect

je hebt gelijk

Ik kan begrijpen dat jongeren problemen faken om erbij te horen.
Ik denk dat vele zich gewoon verbonden willen voelen met een bepaalde groep mensen.
desondanks vind ik dat sommige het echt te erg overdrijven.

Je weet ook dat sommige jongeren zelf hun eigen problemen veroorzaken om de aandacht?

ik vind dat je dit heel goed hebt gepost.

ook al 2 keer deze week een emo zelfmoord in amerika. via zo’n internet groep gedoe. vreselijk.

heel goed gepost.

Inderdaad, maar er zijn ook jongeren die het echt faken, er gewoon om liegen.
En dat vind ik erg, omdat iemand die dan echt een probleem heeft dan niet meer serieus genomen wordt

respect voor jou meisje :slightly_smiling_face:

je hebt gelijk.
ik vind via msn helemaal niet fijn als ik iets tegen iemand zeg. ik bedoel ermee dat je dan over prive hebt. ze kunnen het opslaan en doorsturen. als ik ergens mee zit vraag ik vrienden of ze bij mij thuis/ bij hun of ergens buiten met mij over willen hebben…

ik vind dat je sommige dingen in je leven best op forum kunt zetten om mensen te laten zien wat je in zo’n situatie moet doen. dan bedoel ik ermee bijv. wat ik zelf meemaak dat me ex vreemd is gegaan. ik vind dat er meisjes kunnen zijn die ook zoiets meemaken en die misschien kunnen leren van mijn fout/wijsheid…

x

als iemand echt een probleem heeft, dan moet diegene dat oplossen met de mensen om zich heen. Ga naar een vertrouwenspersoon, praat er over met vrienden of ouders. Iets wat irl een probleem vormt moet niet op het internet gedumpt worden waar iedereen het zo kan lezen. Leven=leven, internet=niet echt.

Ik heb altijd geweten dat zgn. steunpunten op het Internet (denk aan fora waar je terecht kan om te praten met mensen over dingen als automutilatie /zelfmoord/depressies/etc)
Alleen maar de gevoelens aanwakkeren, en het probleem alleen maar groter maken dan het voorheen was. Daarom heb ik ook altijd gepleit op fora om die soort topics te verwijderen. Al mensen echt behoefte hebben om er over te praten zoeken ze maar professionele hulp.

Wow meid, respect!
je hebt helemaal gelijk, en ik vind ook dat ik een van die “jongeren” ben, zoals jij beschrijft.
Maar niet iedereen durft het toe te geven.
Het internet heeft me eigenlijk héél veel beïnvloedt, nu ik zo kijk. ik ben zo helemaal veranderd, ook van uiterlijk en zo. , gewoon omdat ik daar een tijdje geleden mijn “nieuwe?” vrienden ontmoet heb…
En toen had ik opeens WEL problemen.
het werden effectief problemen, ik lieg er niet over.(toestand thuis enzo.)
ze zeggen dat het door de puberteit komt, wat wel waar is, maar zeker ook door beïnvloeding. (zonder dat we het zelf doorhebben.)
x

Respect.
Echt, het klopt helemaal.

Pubertijd> tijd van onzekerheid blijft de hoofdoorzaak in de meeste gevallen tenzij er in je leven ook nog andere belangrijke dingen een rol spelen. (Toestand thuis etc zeer slecht bijv.)

Maar er zijn ook veel mensen die daar de moed niet voor hebben, en dan anoniem hulp gaan zoeken.

Inderdaad, natuurlijk moet er ook een gelegenheid zijn om zulke dingen aan te kaarten op een forum. Maar dit kan alleen als de nadruk wordt gelegd op [het vinden van] de oplossing, en niet het probleem.
Automutilatie, zelfmoord enz. is geen oorzaak. Dat zijn allemaal gevolgen.
Die dingen hoeven niet genoemd of besproken te worden. Ze kunnen zelfs als trigger werken en dat is iets wat je echt moet proberen te voorkomen.

Anoniem hulp zoeken kan niet werken. Als je een probleem hebt dan heeft dat met jou als persoon te maken. Hoe jij er persoonlijk mee omgaat en hoe het voor jou persoonlijk voelt enz. Anonimietijd zal het vinden van een oplossing alleen maar tegenwerken. Verder zul je als je nooit normaal leert te praten met mensen over dingen die je dwarszitten dus ook nooit jezelf mét je problemen kunnen accepteren.

Ik vind het erg mooi dat je dit verteld hebt, want een persoonlijke ervaring schudt mensen vaak eens wakker.

De voorbije maanden zijn er een aantal zelfmoordpogingen gebeurd door jongeren. Allemaal waren ze lid van zo’n forum en werden ze opgestookt door mensen op internet. Mensen met een identiteitscrisis (wat op onze leeftijd normaal is) zoeken de laatste 2 jaar vooral hun heil bij de emocultuur. Ik zeg niet da het daaraan ligt, maar wel aan de brainwash dat iedereen die met die subcultuur betrokken is, depressief is en aan automutilatie doet. Er zijn genoeg mensen, vertrekkende van die gedachte, die dat dan ook gaan doen, om erbij te horen dus. En natuurlijk maakt het je niet al te gelukkig om altijd die duistere prentjes en muziek te zien en horen en constant over de dood bezig te zijn.

Op zulke fora spreekt iedereen constant over lugubere dingen en zitten ze elkaar op te stoken om zelfmoord te plegen, er is toch niemand die erom zou malen of je nu dood bent of niet. Zo krijgen die jongeren veel aandacht van mensen ‘die hen begrijpen’ en willen ze worden (zoals al gezegd) zoals de leading people op het forum. Het ene probleem is dat ze zo een verstoord realiteitsbesef krijgen. Het andere, ergste, probleem is dat die mensen zo wel aandacht krijgen, maar niet op de manier die ze eigenlijk willen (van hun ouders of vrienden, meestal). Onthoud dat zo goed als iedere zelfmoordpoging een kreet om aandacht en hulp is. Jammer genoeg zijn er genoeg mensen die wel echt dood gaan.

• Mag ik je vragen: toen dat meisje zelfmoord had gepleegd en je dus weg bent gegaan van dat forum, heb je er met iemand over gesproken?

Ik vind dat er iets aan gedaan moet worden. Het internet is niet alleen een gevaar door de pedofielen en heel die heisa, maar er wordt ook zoveel overdreven en complete leugens op verteld. Grote emoties uitdrukken is heel wat gemakkelijker als het anoniem en veilig achter het computerscherm gebeurd. Zo kan iemand een ander opstoken tot zelfmoord; wrs beseft hij toch amper dat hij heel wat levens verwoest heeft nadat die andere persoon echt zelfmoord heeft gepleegd. Nee, hij kan trots zijn: nu staat die andere forumgebruiker op MyDeathSpace.