idee profielwerkstuk bio + ...

Ik vroeg me af of iemand van jullie suggesties heeft voor een profielwerkstuk over bio en dan gekoppeld aan een ander vak? Ik wil het namelijk graag over bio doen (menselijk lichaam) maar wij hebben op school hier niet genoeg begeleiders voor dus heeft de coördinator aangeraden het te koppelen aan een ander vak zodat je ook begeleiders van een ander vak kan gebruiken. In mijn geval zou BSM (extra sport examen vak) kunnen of iets over psychologie, de schoolpsycholoog als begeleider is namelijk ook wel eens voorgekomen.
Heeft iemand ideeën? :slightly_smiling_face:

Mijn profielwerkstuk ging over immuuntherapie bij kanker, superinteressant en heb hiervoor ook mensen geïnterviewd! Heb er uiteindelijk een 9 voor gekregen :slightly_smiling_face: succes in ieder geval!

Misschien over de effecten van sporten/bewegen op de mentale gezondheid? Dat is een beetje cliché, want die zijn er natuurlijk (yoga → sport voor lichaam en geest). Ik vind zelf onderzoek naar het stresshormoon cortisol heel interessant.

Een manier om dat te verlichten is door te sporten, maar er zijn ook andere methoden voor. Teveel cortisol zorgt voor chronische stress; veel mensen met overspanningsverschijnselen/burn-outs hebben teveel cortisol in hun lichaam.

Wat je ook kan overwegen, is de toevoegingen van stoffen in ons eten en wat voor effecten dat heeft op het menselijk lichaam. Mijn broer zijn PWS ging over aspartaam en wat dat met je lichaam doet. Je kan bijv. letten op de grote hoeveelheden suiker die we binnenkrijgen (denk aan producten waar glucosestroop én suiker inzitten).

Goede ideeën ik zal eens verder kijken naar de mogelijkheden van deze onderwerpen.
Nog meer suggesties? :slightly_smiling_face:

Misschien vind je het leuk om te kijken naar iets met antibiotica. Hierbij kan je denken aan ofwel het maken van antibiotica, ofwel het probleem dat ontstaat als we iedereen alsmaar antibiotica geven (zoals bijvoorbeeld in de VS wordt gedaan), in dit laatste geval kan je dan breder kijken dan alleen de biologische effecten.