ID-pas/kaart

Helleu,

Ik word volgende maand 14&dan heb je dus een ID kaart nodig ofzeu…
Vanmiddag dus even een foto maken en naar het gemeentehuis gaan om zo’n kaart/pas aan te vragen, heb je daar ook nog iets voor nodig van een paspoort ofzo, ik sta nl bij mn vader bijgeschreven op zn paspoort & moet je nog wat ondertekenen of iets >? en hoe lang duurt het ongeveer vrdt je hem op kunt halen ?? xx

Je vader moet mee om te laten zien dat jij in zijn paspoort staat. Je moet een formuliertje invullen en ondertekenen, meestal duurt dat 5 minuten en kun je hem na een week ophalen.

(Bij ons gemeentehuis moet je wel altijd heel lang wachten, daarom maak ik altijd een afspraak.)

je moet je handtekening op een papier zetten en die komt dan op je ID en verder heb je niet wat nodig ofzo. bij mij duurde het denk ik 1,5 week ofzo ?/
pff ik weet het niet meer precies

Je moet er gewoon even heengaan met je vader, die moet dan even zijn paspoort laten zien, jij moet dan wat gegevens geven, van je lengte enzo (die kan je trouwens ook daar opmeten) en dan vingerafdrukken maken, en je kan hem idd na een week ophalen.

LET OP!
Ga naar het gemeente huis vóór je 14de verjaardag, als je namelijk daarvoor gaat kost het maar 8 à 9 euro, NÁ je 14de kost het 40 euro duurder, géén grapje!

Is het niet meer gratis?

Upp! geen ervaring sorry

Nee, het is niet gratis, ik kreeg net een brief van de gemeente, en ik moet een nieuw paspoort hebben, maar er staat ook in dat kinderen t/m 13 jaar 9,20 moeten betalen, en als je ouder bent 43,85! ;o

Een van je ouders moet mee omdat je minderjarig bent

Ik heb net een nieuwe id-kaart aangevraagd, ik heb die van mij al 5 jaar x]
maargoed je moet gewoon vingerafdrukken geven , pasfoto mee natuurlijk :grin: , en je handtekening zetten. Het duurt bij mij een week voordat je hem op kunt halen

trouwens het schijnt dat er een rechtzaak is tegen idkaart. nouja de overheid wilt dat wij altijd idkaart bij ons hebben maar we moeten het zelf betalen , ze willen nu dat dde overheid het ook gaat betalen. Dus ik moet nog een extra formulier invullen zodat ik misschien mijn geld terugkrijg

Wtf :’) Ik ben mijn pas onlangs verloren en toen moest ik maar 15 euro ofzo betalen. Wat ben ik toch blij dat ik in België woon :grinning:

Het is vanaf nu gratis hoor volgens mij…
Bij mij was mijn moeder mee gegaan maar dat was helemaal niet nodig, ik moest alles alleen doen… Je moet wel dan je paspoort hebben om je te indentificeren, dan hoeven je ouders in principe niet mee.

pff ik moet nog steeds een nieuwe aanvragen, de mijne is -oh shit- gister verlopen

Weten jullie of hij nog ‘‘geldig’’ is als je zeg maar niet je echte foto eruit kan drukken, maar een stukje van de vorm van je hoofd iets meer midden in de pas?

het is gratis hoor op je 14e :wink: je moet een pasfoto, en idd je kunt via je vaders paspoort jezelf identeren. dus dan ga je idd naar gemeentehuis, ze maken je kaart aan, heb je binnen paar weken denk ik wel

nee, het is niet meer gratis, maar op je veertiende is het onder de 10 euro

@mopje12
Het is zeker niet gratis? Ik toen naar het gemeentehuis gegaan en alles geregeld, vraagt ze op het laatst geld, wat ik dus vergeten mee te nemen was. Dus ik moest weer heen en weer gaan fietsen :’).

^ ervaring mee,
die vrouw zei tegen mij; ja omdat je 14 bent is het duurder, als je eerder was gekomen was het goedkoper blablabla
toen waren mij ouders niet zo blij ;p

Je moet er heen gaan met het paspoort waar jíj nog in staat. In dit geval dus bij je vader. Dit is nodig voor de gegevens. Je moet 4 vingerafdrukken maken, 1 van elke duim en 1 van elke wijsvinger. Na dat alles is geregeld kan je je ID over een week ophalen. Je krijgt als het goed is een inleverbewijs mee, dat je weer moet inleveren als je hem opgaat halen.

Heb je hem snel nodig? Dan kan je hem met spoed laten maken. Wél moet je dan 45,00 erbij betalen en dat gaat wel wat kosten…

Ik had toen geen paspoort hoor? Dat kan ook gewoon zonder. Ik hoefde ook geen vingerafdrukken, maar dat zal wel nieuw zijn.

Je moet er met een paspoort heen waar jij in staat (jouw vader dus). Dan vragen ze nog wat dingen over je geboortedatum etc. en plakken ze een foto. Daarna werden er bij mij nog wat vingerafdrukken gemaakt en je moest onder een formulier een krabbel zetten. Na een week kon ik hem ophalen (een inleverbewijs? dat heb ik niet gehad, ik kon hem gewoon zo ophalen). Ik ben ook erg blij dat ik hem nu nodig had omdat ik met school naar Canterbury ga, kostte een stuk minder!