ID kaart vragen onder de 25.

Hi, ik werk in een supermarkt bij de kassa. Nu hebben wij het probleem dat het best vaak mis gaat met het vragen van een ID kaart bij mensen van <25. De ID kaart wordt vaak niet gevraagd, afgelopen week is het weer mis gegaan.

Hebben jullie nog tips om dit te voorkomen? Hebben jullie enig idee wat we kunnen doen zodat onze cassieres hier beter mee omgaan? :slightly_smiling_face:

Ik denk dat het zo lastig is omdat die klanten zo moeilijk doen
HALLOOO IK BEN WEL AL 21!!! IK MAG ALCHOL…
Laat gwn je ID zien, is toch niet moeilijk?
Ik denk dat de kassieres gewoon bang zijn voor dit soort reacties.
Klanten voelen zich vaak verheven.
Toen ik zelf achter de kassa zat in een supermarkt vond ik dit ook heeel lastig.
Misschien is het een idee om een avondje met alle kassieres samen te zitten na werktijd en het eens door te nemen. Vragen waarom het mis gaat? Vragen wat hen tegen houdt. Bespreek met elkaar alles. Vraag of ze elkaar tips kunnen geven.
Het is ook gewoon lastig als je 17 bent en je klasgenootjes aan de kassa komen en je niets mee kan geven. Je hebt op die leeftijd gewoon ontzettend te maken met je imago.
Ik merkte dat veel collega’s dit lastig vonden (ik zat niet in de buurt op school dus had die invloed niet bij mijn werk).
Bespreek het met hen :wink:

Wat voor tips bedoel je dan? Het is namelijk gewoon een kwestie van vragen. Jammer dan als diegene al 30 is. Ik ben 27 en ik twijfel er niet aan dat het bij mij ook gevraagd zou worden (ik koop nooit alcohol). Er zullen altijd mensen zijn die boos worden of dom gaan doen omdat ze al ouder dan 18 zijn.

Ik was als caissière ook bang voor reacties.
Maar bedenk wel, JIJ hebt de leiding dus je kan zo de spullen in beslag nemen.

Ik heb weleens een vrouw aan de kassa gehad van 25 en daar vroeg ik het ID van en toen begon ze toch te schreeuwen. ‘Jaa, ik heb een kind naast me staan, ik ben ouder dan 18’.
Hoe moeilijk is het om even je ID kaart te laten zien? Het zijn gewoon de regels…
Ik heb weleens een ID kaart gevraagd van iemand van 35. Ja sorry, hij leek gewoon heel jong? En die deed ook niet moeilijk … Die kon er wel om lachen.
Vooral jongeren tussen de 18-20 doen moeilijk bij de kassa, omdat ze het zo ‘stoer’ vinden dat het nu éindelijk mag. En dan zijn ze beledigd als je ze niet oud genoeg schat. :cold_sweat: Dat vind ik wel erg jammer. (niet allemaal hoor!)

Probeer inderdaad te overleggen met het team en probeer over de onzekerheid heen te komen! Je moet de procedures handhaven.

Ik weet dat een collega bij Gall & Gall ook om haar ID gevraagd werd, ze is 30+. Toen kreeg ze een sleutelhanger met daarop “Gefeliciteerd, je wordt nog steeds jonger geschat!” Dat maakt het toch wel wat leuker. Ik denk ook dat veel cassieres zich bezwaard voelen om iemand om ID te vragen omdat er meestal heel kut wordt gereageerd vanuit de klanten zelf.

Het zou mij een goed idee lijken om een teamoverleg in te plannen en te vragen naar welke reacties ze krijgen bij het vragen om ID en wat ze tegenhoudt om te vragen. Dan wel zonder consequenties, het moet niet zo zijn dat ze aangeven het niet durven te vragen en dan vervolgens op hun donder krijgen. Zie het als een soort panel :slightly_smiling_face:

jij doet nog altijd je job.

Als je twijfelt, gewoon vragen en zeg het ook eerlijk als ze inderdaad oud genoeg zijn.
Laat je niet van de wijs brengen als de klant zit te tieren ‘dat ie wel degelijk oud genoeg is!’

ik had het ook al wel eens gehad dat ik twijfelde, ik vreog voor hun ID en elke keer hadden ze het niet bij.
Tjah, dat vind ik jammer voor je want wettelijk gezien MOET je je ten alle tijden kunnen identificeren en hoe moeilijk is het nu om zo’n klein plastic kaartje mee te nemen. maargoed :’)

Oefenen en blijven vragen. Je doet je job en je moet controleren.

Ik vind dit ook altijd wel lastig, maar meestal vraag ik het wel en anders zijn het echt oude mensen :")

Maar inderdaad zoals het hierboven is gezegd, hoe moeilijk is het om een pasje te laten zien, die je eigenlijk altijd bij je moet hebben…

Het is nou eenmaal een regel dat iedereen tot 25 over het algemeen nog gevraagd kan worden.

Wat vaak gebeurd is dat als caissières twijfelen of de klant 25 is, ze dat er ook daadwerkelijk bij zeggen (dus: sorry als ik er compleet naast zit, maar ik wil toch graag even je/uw ID zien)

Een tijdje terug stond ik bij de Lidl in de rij en daar werd ook een man gevraagd naar zn ID. Het was een donkere man en die mensen zien er altijd jonger uit, maar deze man was 41 dus die begon me toch te lachen. En dat meisje achter de kassa zich maar dood schamen, haha!

Haha fantastisch een sleutelhanger!
Ik zou inderdaad ook een overleg laten plaatsvinden en misschien moeten jullie wat meer metaal gecoacht worden door jullie leidinggevende om met negativiteit om te gaan en assertiever te worden oid.

Hahahahahahaha heerlijk zo’n reactie.

Haha mijn zwager van 41 werd laatst ook om zijn ID gevraagd! Dit blijft altijd een lastig iets. Als je achter de kassa zit moet je gewoon echt maling hebben aan mensen die hierover klagen: je mag het gewoon vragen en daar hebben ze maar mee te dealen! Daarnaast hoeveel moeite is het inderdaad? Wat hierboven ook al is gezegd: goed om met alle collega’s bij elkaar te gaan zitten en een duidelijk plan te maken!

Lees net een artikel in de telegraaf over dat er wel veel geweld ook bij komt kijken tegenwoordig. Dus ja, ik snap wel dat het een ding word om het te vragen als caissière. Heb zelf ook bij de appie gewerkt jaren geleden en toen was dat helemaal nog niet zo’n ding dat mensen echt boos erom werden enzo.

Ik vond het in het begin ook heel lastig om te vragen en deed het eigenlijk niet, vooral omdat ik heel slecht ben in leeftijden inschatten. Nu vraag ik het altijd en kan het me niets schelen hoe ze reageren. Zij willen alcohol/sigaretten kopen, dan moeten ze ook maar hun ID laten zien. De meesten doen er ook niet moeilijk over. Bij mij doen ze vaak juist moeilijk als ze 24/25 zijn.
Ik werd eens verrot gescholden door een man van 25, maar dat kan me nu niets meer schelen.
Het moeilijkste in het begin is het gewoon vragen, maar als je het eenmaal een paar keer hebt gedaan maakt het je ook niet meer uit… Dus zelf gewoon over de drempel heen stappen en vragen!

Het is heel lastig, maar als jij denkt dat diegene onder de 25 is gewoon vragen. Mocht diegene dan wel ouder zijn, maak dan gewoon een grapje ervan ofzo ‘oooh ik had je iets jonger geschat, zie het maar als een complimentje van mij *winkwink*’ of ‘ah ik ben zo slecht in leeftijd schatten, maar dit is alleen maar een positief complimentje voor jou dus!’
Dat werkt altijd bij mij!
Doet iemand moeilijk roep dan gewoon direct een leidinggevende ofzo, dan doen ze vaak opeens veel minder moeilijk…

Ik vind het zo raar dat men boos reageert. Ik neem niet altijd mijn ID mee, maar als ik alcohol ga kopen dan neem ik 'm sowieso mee.