ICT opleiding

Hoi meiden,

First of all ik ben zo lang niet op deze site geweest dus ik was echt verrast toen ik zag dat de layout helemaal is veranderd haha. Moet er wel even aan wennen.

Ik vroeg me af of hier meiden zijn die een mbo ICT opleiding doen? Zo ja waar en hoe bevalt het je? En is er misschien iets dat ik kan leren voordat ik aan de opleiding begin?

Het ligt namelijk zo, ik wil een Engels docent worden en daarvoor moet ik de lerarenopleiding doen op het hbo, maar uiteraard moet ik eerst een mbo niveau 4 diploma op zak hebben. In 2016 had ik mijn mavo diploma behaald en daarna ben ik doorgegaan naar havo. Dat was een erg domme fout, ik ben toen gestopt met havo en ik doe nu op dit moment een juridische mbo opleiding. Hier gaat het ook mis dus helaas moet ik alweer stoppen.

Ik loop dus nu zo’n beetje 2 jaar achter en ik vind dat eigenlijk niet zo erg want we moeten tot we bejaarden zijn werken toch. Maar mijn moeder doet nu wel erg moeilijk omdat eerst havo niet was gelukt en ik nu ook ga stoppen met deze mbo opleiding ze is dus teleurgesteld en dat is wel even klote maarja. Ik weet wat ik wil worden dat is het nou juist maar de weg om die opleiding te doen is wat moeilijk en frustrerend.

Dus omdat havo niet is gelukt en deze mbo opleiding ook niet moet ik weer een nieuwe opleiding kiezen. Voordat ik de juridische opleiding deed was ICT mijn 2e optie dus daar ga ik nu voor. Waarom ICT omdat werken met computers mij erg leuk lijkt en het spreekt mij gewoon heel erg aan vergeleken met alle andere mbo opleidingen. Ik moet wel zeggen dat ik niet zoveel weet over computers maar hopelijk leer ik dat allemaal. Ook al wil ik er later niks mee doen ik moet wel een mbo opleiding kiezen die mij tenminste leuk lijkt want 3 jaar een opleiding volgen die je niet aanspreekt lijkt mij niet te doen. Wou gewoon even mijn verhaal kwijt haha maar vooral ervaring horen van mensen die de ICT opleiding volgen.

Je weet dat ICT meer is dan alleen het ‘werken met computers’? Ook op MBO niveau is dit een best pittige opleiding als je hier compleet als een leek in gaat. Ik heb zelf enkel een basis ICT soort van cursus voor mn werk, maar op een niveau 4 opleiding gaan ze hier aardig diep op in. Ik zou als ik jou was je wel even verdiepen in de opleiding. Persoonlijk zou ik meer denk aan een opleiding tot onderwijsassistent gezien je docent wil worden. Lijkt me een meer logische keuze.

-weg.- :cold_sweat:

Waarom ga je geen onderwijsassistent doen? Ook niet altijd heel makkelijk vanwege stagebegeleiders en geen voortgezet onderwijs. Maar wel de mogelijkheid om in contact te komen met kinderen/jongeren, in de bovenbouw wordt wel vaak Engels gegeven en ervaring met het didactische binnen het lesgeven. Bouw je ook nog eens een meer passend cv bij op en dat kan helpen bij het solliciteren later.

Dus je wilt alleen een mbo 4 doen om op hbo te komen? Filiaalmanager is best makkelijk en duurt anderhalf jaar, een jaar als je snel bent.

Ik vraag me dan wel af waarom havo ‘een domme fout’ was, maar je wel naar het HBO wil?

Omdat de havo niet aan kunnen vrij weinig zegt over het kunnen afronden van een hbo?

mwah…
als je zou zeggen ´de havo niet afmaken´ oid (ipv ‘de havo niet aan kunnen)’ zou ik het met je eens zijn. maar de havo niet aan kunnen en dan wel hbo willen doen? Zo moeilijk is havo toch ook weer niet?

Zélfs als ik nu naar de havo zou moeten, zou ik het waarschijnlijk niet redden. En dat zegt iemand die op het moment aan het afstuderen is (en aansluitend universiteit gaat doen). HBO (en dan een docentenopleiding, beetje geluk vanaf het eerste jaar praktijk) is zo iets anders dan de havo. Het is zo’n onzin om daarin zo’n vast verband neer te zetten. Havo, allemaal algemene kennis en weinig gericht op het vak wat je wilt gaan uitvoeren versus een gerichte hbo. Het maakt echt het verschil.

ik snap wel dat hbo anders is dan havo. maar in mijn ogen is havo stukken makkelijker dan hbo…
ik begrijp ook dat mensen af kunnen haken doordat bepaalde vakken op de havo ze niet aanspreken. Maar het écht niet kunnen (en dan bedoel ik dat je het niveau niet aan kunt) maar dan wel hbo kunnen, dat begrijp ik niet.

Maar misschien bedoelde jij met ‘niet aan kunnen’ wat anders dan.

Hoe komen jullie erbij dat ze is gestopt met havo omdat ze het niet aan kan? Ze geeft er namelijk helemaal geen reden aan…
Naast dat dit niet echt het punt is denk ik :slightly_smiling_face:

Nee is ook het punt niet :stuck_out_tongue:
en dat neemt niemand aan. maar was gewoon een afdwaling ff. :’)
(bovenstaande was meer in het algemeen bedoeld)

Meiden, ik vroeg het me echt gewoon maar af hoe het dan zat. Ik bedoelde niet dat ik denk dat ze het dan niet aankan oid :cold_sweat:

Haha no worries, dacht alleen dat ik iets over het hoofd had gezien ofzo :face_with_hand_over_mouth:
Ik vraag me ook wel af wat ze nu eigenlijk wil hoor met 2 keer gestopt te zijn en vervolgens voor de 3e keer een opleiding te beginnen die totaal niet relevant is voor het uiteindelijke doel.

Nou ik kan wel antwoorden op je vraag hoor, ik doe namelijk een ICT opleiding al ben ik al over 1 maand klaar en hopefully heb ik dan me diploma! Maar daar twijfel ik niet aan.

Oke, ik doe de opleiding Media Development en het is een MBO opleiding voor 4 jaar. Ik weet dat er niet veel opleidingen zijn van dit, mijn school gaat er namelijk ook mee stoppen. Media development is grafisch designen (logo’s, flyers etc ontwerpen) en website’s ontwikkelen. Ik vind het een onwijs leuke opleiding omdat ik niet alleen logo’s of flyers maak, maar ook leer ik coderen om een website te bouwen.

Wat je hiervoor moet kennen is zo ie zo de basis HTML/CSS en eventueel kijken hoe photoshop of illustrator werkt.

Maar ik ben het met de meiden hier boven eens waarom ga je niet onderwijsassistent doen?

De opleiding media development is heel wat anders dan de opleiding ICT, no offence.
Maargoed, TS reageerd niet dus geloof niet dat het nog zin heeft om erop door te gaan :see_no_evil:

Ah ik dacht dat ze bedoelde ICT opleidingen geheel xd

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Wat jullie zeggen doet mij wel even aan het denken want ICT heeft inderdaad niks met mijn uiteindelijke doel te maken. Het is inderdaad logisch om onderwijsassistent te volgen omdat het beter aansluit bij mijn vervolg opleiding maar waarom ik zit te twijfelen is omdat die opleiding echt meer gericht is op de basisschool en dat is wat ik liever niet wil doen. Ik ben namelijk totaal slecht met kinderen en dat klinkt wel gek als ik docent wil worden haha maar ik wil het liefst jongeren en ouder les geven. Ik heb een paar vriendinnen die onderwijsassistent volgen en ik hoor dat ze onder andere verhaaltjes moet voorlezen en kinderliedjes moeten zingen en dat wil ik dus liever niet doen. Daarom heb ik besloten om toch voor iets anders te gaan, maar ik ben nu bang dat ik alweer een verkeerde keuze ga maken. Ik ben al bijna elke opleiding afgegaan maar er is niet echt een opleiding die mij aanspreekt. ICT is de enige maar straks denk ik er inderdaad wat te simpel over en mis ik veel kennis als ik eraan begin en dan kan het allemaal weer mis gaan. Ahhh ik weet echt niet wat ik moet doen…

En even over havo waarom ik gestopt ben ligt totaal niet aan havo zelf want het is inderdaad te doen. Maar ik had erg veel problemen met de school zelf en ik had de verkeerde profiel gekozen dus ik volgde allemaal vakken waar ik totaal niks mee had dus ja dat is dat. Dat betekent niet dat ik HBO niet aankan want dat is een heel ander verhaal.

Kun je dan niet naar een andere school gaan om havo te doen en dan kijken welke vakken wel bij je passen? Misschien al gedacht aan de vavo? Dit is iets kleinschaliger. Ik heb ook via de vavo mijn havo diploma gehaald en ik vond dit heel prettig werken.

Ik heb eigenlijk geen zin meer in middelbare school vakken. Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen maar ben er echt op uitgekeken. Bedankt voor je tip tho vavo is inderdaad een optie geweest maar ik wil het liever via MBO doen.