Ice Bucket Challenge [DISCUSSIE]

Zoals velen wel weten is er een nieuwe hype de Facebook wereld ingeblazen. De zogenaamde Ice Bucket Challenge. Verschillende mensen gooien ijskoud water over zich heen als ze hiervoor genomineerd worden, en vervolgens aan hen de taak om anderen voor deze nominatie te nomineren. Wordt je genomineerd en doe je hier niet aan mee, dan moet je geld doneren.

Waarom doet men dit? Men is deze challenge begonnen om de ziekte ALS (Amyotrofe laterale sclerose) onder de aandacht te brengen. ALS is een ongeneselijke ziekte waarbij de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg, de hersenstam en de motorische schors van de hersenen afsterven. Hierdoor ontstaat er een krachtverlies/verlamming. De patiënt zal uiteindelijk sterven doordat de ademhalingsspieren ook verlamd raken. Per jaar worden er ongeveer 1.4/3 nieuwe patiënten met ALS gemeld. En doordat het aantal patiënten best klein is, is het natuurlijk super om te zien hoe de halve wereld op dit moment aandacht besteed aan de ziekte.

Maar, gaan we niet een beetje te ver met deze Challenge? We zien nu iedereen wel mooi ijskoud water over hun hoofd heen gooien, maar heeft dat wel zin? Helpen we de patiënten hier wel echt mee, of is het slechts een aandacht trekkende hype geworden.

Mensen kunnen zelf kiezen of ze geld doneren, maar als je het ijswater over jezelf gooit doneer je automatisch al ( 70 geloof ik). En wanneer je dit dus doorgeeft aan anderen wordt er meer gedoneerd. Vind het opzich wel een goede actie, al veel geld mee opgehaald.

Al denk ik wel dat veel mensen de ernst van de ziekte niet inzien, en het gewoon uit de gein doen om andere mensen dat water over zich heen te laten gooien!

Het is zeker een aandachtrekkende hype geworden, maar dan wel aandacht voor de ALS

Ik vind het te ver gaan.
Ik vind het heel goed dat er geld word opgehaald, meer dan goed, want het is een verschrikkelijke ziekte

maar al dat aandachtgeile gezeur met die filmpjes, ik word er schijtziek van…

De een maakt het nog gekker dan de ander, en een water wat er verspild word…

Met al die emmers water die er gegooid zijn kan je een klein land in afrika een dag lang water geven…
Doe eens ff normaal mensen

als je wilt doneren, doneer dan lekker… maar doe niet zo dom…

helemaal dat ‘Als je geen filmpje maakt moet je doneren’

met andere woorden: IEDEREEN MAAKT FILMPJES DUS NIEMAND DONEERT

blegh.

Ik vind de actie ook zeker heel goed. Al denk ik dat er ook veel mensen zijn die denken: lol kijk mij water over mij heen gooien nu heb ik de wereld verbetert en gaan er geen mensen dood meer aan ALS

Dat automatisch doneren klopt niet. Ik erger me niet aan de actie zelf of de mensen die het doen, maar wel aan mensen die denken oh ik gooi een bakkie water over mijn kop ik denk verder niet erbij na dat het over ALS gaat. Als je dan doneert vind ik het juist goed

Oh haha nouja dat las en hoorde ik van verschillende mensen, daarom leek het me ook logisch dat er al zoveel geld is opgehaald

Tuurlijk zijn er mensen die alleen maar een bak water over zich heen kieperen,
zal er altijd zijn

Maar sommige doneren wel, geld is geld.

Eerlijk gezegd zit ik er niet mee dat het water zogegezegd verspild raakt want het is toch weer een stukje aandacht, aandacht om geld in te zamelen

( Ik ben er wel bijna zeker van dat de meeste het ook om de aandacht doen, de ‘zie mij eens goed bezig zijn’ factor is hier erg groot maar zolang ze doneren houd ik ze niet tegen)

Ach, het zet de ziekte in de kijker en de juiste mensen zullen dankzij deze hype wel doneren. De andere willen gewoon meedoen met de hype, dusja :’)

Verder erger ik mij aan mensen die zich aan deze challenge ergeren. 90% van die mensen doneren zelf ook niks.

Kijk, mijn opa had ALS en toen konden ze het niet behandelen, dus ik vind het super dat het nu bekender wordt zodat er wat aangedaan kan worden.
Maar ik vind het jammer dat de meeste mensen het als een spelletje zien, en als dan van die beroemde mensen van die filmpjes plaatsen denk ik van je hebt geld genoeg, ga gewoon veel geld leveren ipv een filmpje

Dit ja.
Maar gelukkig hebben veel beroemdheden de challenge gedaan + gedoneerd.

http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/entertainment/pamela-weigert-ice-bucket-challenge-om-dierproeven-als

Ik vind het idioot. Ik ga echt niet opeens doneren omdat iemand me nomineert, ik doneer als ik iets een goed doel vind. Een emmer koud water over je heen gooien heeft gewoon niks met ALS te maken, vind het zelfs een beetje respectloos op de een of andere manier als je ziet hoe lollig sommige mensen doen in die filmpjes.

respectloos inderdaad, de bedoeling erachter is goed, maar ik heb het idee dat het bij de meeste mensen allang niet meer om ALS gaat

Ik vind het een mooi initiatief.

Ik vond het idee erachter goed, alleen nu zie ik alleen maar ‘niet-bekende’ mensen op fb een emmer water over zichzelf heen pleuren en mensen nomineren om het binnen 24 uur te doen, anders willen ze een ijsje. Het gaat niet eens meer om ALS en het doneren bij dat soort mensen, ze noemen niet eens de site bvb via waar je kunt doneren.

ik vond het een goede actie, vooral hoe mensen dan er op reageren dat de anderen het gewoon voor de show doen en niet echt doneren. Charlie Sheen’s nominatie vond ik namelijk echt goed.

Al zie ik nu alleen maar filmpjes op mijn newsfeed van als je geen filmpje maakt binnen 24 uur, je geld moet doneren. Dat slaat nergens op. Het is de bedoeling om sowieso te doneren, filmpje of niet.

Ikzelf doneer niet, er zijn namelijk al veel andere stichtingen die ook het geld nodig hebben. Ze hebben alleen niet zo’n actie. Waarschijnlijk weten die andere mensen die domweg zo’n filmpje maken ook niet eens dat er nog meer stichtingen zijn.

Ik vind het idee ook echt wel goed, maar bij de mensen die ik voorbij zie komen op facebook is het ‘gooi binnen 24 uur een emmer water over je heen ANDERS moet je doneren/moet je mij een ijsje geven’. Doe dan iets van ‘gooi binnen 24 uur een emmer water over je heen EN doneer’. Of ‘wie van de drie mensen die ik nomineer het minst doneert krijgt een emmer water over zich heen’. Weet ik veel, zo iets. Ik heb het gevoel dat het weer zo’n typische hype is die niks meer te maken heeft met ALS.

Mijn oma is helaas overleden aan ALS en ik vind het echt super dat dit nu zo groot in de media staat en dat inmiddels ook de meeste beroemde mensen er aan hebben meegedaan.

En het heeft wel degelijk een effect want ik hoorde vanochtend nog op de radio dat de Stichting ALS Nederland normaal ongeveer 200 donaties per maand krijgt en nu met al deze aandacht krijgen ze 14.000 (!) donaties per maand.

Ik vind echt dat dit door moet gaan in de hoop dat er genoeg geld is.