I still wonder ..

‘‘I still wonder in which language deaf born people think ?’’

Ik vraag me nog steeds of in welke taal doof geboren mensen denken ?

ik moet hier echt uitkomen, sinds ik dit ergens heb gelezen, is er iemand die dit weet of iets vermoeden, het blijft steeds in me hoofd rondhangen.

I have no idea…
Upje!

Ze denken niet in taal denk ik?

Ik denk dat we daar nooit achterkomen (:

ben nu ook wel heel erg benieuwd geworden :stuck_out_tongue:
Upje dus!

Het blijkt dat ze op verschillende manieren denken. De meesten geven aan dat ze zichzelf voelen gebaren in hun hoofd, zoals horende mensen zichzelf `horen` praten.

Hardop denken komt ook regelmatig voor, dan gebaar je dus in jezelf. Ook in hun slaap blijken dove mensen zichtbaar te gebaren; dit komt zelfs bij dove peutertjes al voor.

Doven gebruiken dus wel degelijk een taal als ze denken, namelijk hun moedertaal: de Nederlandse Gebarentaal. Een paar mensen geven aan soms ook woorden voor zich te zien.
Zij denken dus af en toe in geschreven Nederlands. Daarnaast zien doven vaak beelden, situaties en personen voor zich als ze aan iets denken.
Zo geeft een dove vrouw aan dat ze, denkend aan iets uit het verleden, bewegende beelden ziet, terwijl ze, als ze bedenkt wat ze binnenkort gaat doen, stilstaande beelden ziet of zelfs alleen een bepaalde kleur, bijvoorbeeld blauw als ze denkt aan een ruimte met blauwe vloerbedekking.

Een ander zegt juist in bewegende beelden te denken, bijvoorbeeld aan een trouwerij die volgende week zal plaatsvinden.

Deze beelden zijn dan gebaseerd op eerdere ervaringen. Kortom, doven denken op verschillende manieren, via taal en via beelden, maar altijd visueel.

Klinkt best logisch toch?

ja dat wel alleen ik weet het niet toch moet je gewoon zeggend denken toch ik bedoel ik weet niet er komt altijd een beeld, ja en dan? je moet toch snappen dat bijv die TSHIRT lelijk is, als je niet weet dat dat een TSHIRT is wat denken ze dan
omg ik wordt gek.

-

^ Ja, en het klinkt eigenlijk best wel zoals veel niet-dove mensen volgens mij ook denken.

denken ze niet in beelden?

Goede vraag… weet het antwoord niet. Als je er over nadenkt,kom je er niet uit. Net als nadenken over wat er was voor de oerknal.

ja maar bv. als je een tas mooi vindt, dan zeg je dit in jezelf;
oh wat mooi! maar die mensen weten dan toch niet dat dat mooi is, of dat iets wat je leuk vindt mooi betekent ^^
ok ik kan eht niet uitleggen.

Volgens mij komen hun gevoelens en idd ook de gebarentaal en beelden, kleuren heel erg duidelijk voor in hun gedachtengang. Lijkt me niet echt onmogelijk dat ze even duidelijk denken, alleen heel verschillend. Taal en beelden moeten erg veel uitmaken in hun wereld, geloof ik (: Wat me verschrikkelijk lijkt is doof én blind te zijn. Bestaat dat?

Als diegene een T-shirt ziet, zal zij in gebarentaal T-shirt denken.

Als ze iets lelijk vinden, krijgen ze er toch gewoon een onaangenaam gevoel over ofzo? (:

Ja, dat bestaat.

^ Als je blind én doof bent geworden kun je gewoon nadenken. Als je 1 van de 2 later bent geworden kun je denken in beelden óf in geluiden. Maar beide, dan zit je gewoon opgesloten in jezelf. Dat moet echt vreselijk zijn.

Ja dat bestaat zeker! echt ERG!
en hoe denken hun dan :$?
ok nee die vraag is echt TE! dan worden we allemaal gek!
, maar een idee;
‘als er nou mensen die gebarentaal weten aan doven mensne in gebarentaal vragen hoe hun denken? dan hebben we toch t antwoord!’

Ja, ik bedoel beide. Volgens mij verkeer je dan echt constant in een staat van paniek of gevoelloosheid. Mentaal lijkt het me echt echt erg s:

@TS
Haha, gebruik Google. Daar staat het vast wel in.